Ενσαρκώνουν την ίδια την υπόσχεση του ταξιδιού. Πολυπολιτισμικές νησίδες σωτηρίας, τα αεροδρόμια αποτελούν το πρώτο, μεγάλο βήμα κάθε φυγής και κάθε επιστροφής. Αυτή ακριβώς τη γοητεία προσπάθησαν να αποδώσουν οι αρχιτέκτονες Λουκάς και Θεοφάνης Μπομπότης της Bobotis+Bobotis architects, σχεδιάζοντας το νέο αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη.
Το «Μακεδονία» ήταν ένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που αναβάθμισε η Fraport Greece, επενδύοντας συνολικά 440 εκατ. ευρώ. Το ένα τέταρτο αυτού του ποσού δόθηκε αποκλειστικά για την αναβάθμιση και την επέκταση του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, που αποτέλεσε και το μεγαλύτερο έργο του επενδυτικού προγράμματος.
© Nikos Daniilidis/Fraport
Μετά από τέσσερα χρόνια μελετών και εντατικών εργασιών, το νέο «Μακεδονία» παραδόθηκε τον Φεβρουάριο, εκσυγχρονισμένο, εξυπνότερο και διπλάσιο σε μέγεθος. «Στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε μια ατμόσφαιρα και ένα περιβάλλον όπου η πτήση μεταλλάσσεται σε μια εξαιρετική, ενδιαφέρουσα ταξιδιωτική εμπειρία, πέρα από μια μονοσήμαντη στεγνή διαδικασία τού “εισέρχομαι, περνάω τον έλεγχο και ταξιδεύω”», περιγράφει ο Θεοφάνης Μπομπότης.
Ο μοντέρνος τερματικός σταθμός
Κορωνίδα αυτής της προσπάθειας είναι ο καινούργιος τερματικός σταθμός. Μπαίνοντας στον χώρο του αεροδρομίου, ο ταξιδιώτης αντικρίζει πλέον μια εντυπωσιακή, σύγχρονη κατασκευή, η οποία διακρίνεται για τη λιτή, δωρική της γραμμή και την αίσθηση αέναης κίνησης, που της χαρίζουν το σχήμα και οι όγκοι της. Οι όψεις του αεροσταθμού χαρακτηρίζονται από τον ρομβοειδή κάναβο του υαλοπετάσματος, ειδικά μελετημένο ώστε να αποτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας και συγχρόνως να επιτρέπει την ορατότητα και τη θέα από τον εσωτερικό χώρο προς τα έξω. Τις πύλες αναχώρησης καλύπτουν σκουρόχρωμα πολυπρισματικά κελύφη, τα οποία προστατεύουν τους ταξιδιώτες από τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες. Ο Λουκάς Μπομπότης αναφέρει πως η ταυτότητα του κτιρίου συμπληρώνεται από την καμπυλόμορφη στέγη του, η οποία καλύπτει έντεχνα τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις του αεροσταθμού και δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα πέμπτη όψη, την οποία θα απολαύσει ο ταξιδιώτης από αέρος.
Το παλιό και το νέο κτίριο του αεροδρομίου συνδέονται με δύο εντυπωσιακές αερογέφυρες. © Nikos Daniilidis/Fraport
Πρόκληση για τους αρχιτέκτονες ήταν να καταφέρουν να συγκεράσουν στον ίδιο χώρο το παλιό και το νέο κτίριο του αεροδρομίου, τα οποία αντιπροσωπεύουν δύο τελείως διαφορετικές εποχές αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Η Bobotis+Bobotis architects επέλεξαν να σχεδιάσουν το νέο κτίριο έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στη σημερινή αντίληψη και παράλληλα να αναμορφώσουν λειτουργικά το υπάρχον. Τα κτίρια ενώθηκαν με δύο αερογέφυρες, οι οποίες αποτελούν και συμβολικά τη μετάβαση από το σύγχρονο στο προγενέστερο. Για τον επισκέπτη, οι γέφυρες αποτελούν και ένα κομμάτι της εμπειρίας, καθώς η πρώτη, με θέα τη «γήινη», εξωτερική πλευρά του αεροδρομίου, τον οδηγεί στους ελέγχους, ενώ η δεύτερη τον εισάγει σταδιακά στην αναμονή του ταξιδιού, προσφέροντάς του στη διαδρομή τη μαγική θέα των αεροδιαδρόμων.
Ένα αεροδρόμιο που μειώνει το άγχος
Τα έργα άλλαξαν θεαματικά και το εσωτερικό του αεροδρομίου, που έχει γίνει πιο μοντέρνο και λειτουργικό. Όπως σημειώνουν οι αρχιτέκτονες, στο κέντρο του σχεδιασμού του βρίσκεται πάντα ο ταξιδιώτης. «Ένα σημαντικό ζήτημα στον σχεδιασμό των αεροδρομίων, στο οποίο δώσαμε και εμείς ιδιαίτερο βάρος, είναι η μείωση του στρες του ταξιδιώτη, που προκαλείται από τους αλλεπάλληλους ελέγχους στοιχείων, εισιτηρίων και αποσκευών. Όταν μειώνεται ο χρόνος των ελέγχων, μειώνεται και το άγχος που προκαλούν», αναφέρουν. Με άξονα αυτή τη σκέψη, στο «Μακεδονία» υπερδιπλασιάστηκαν οι πύλες ελέγχου, αυξήθηκαν κατά 45% τα σημεία check in και οι 16 πύλες αναχωρήσεων έγιναν 24.
© Nikos Daniilidis/Fraport
Οι πύλες αναχωρήσεων στο αεροδρόμιο αυξήθηκαν από 16 σε 24. Το ανανεωμένο «Μακεδονία» συνδυάζει τη μοντέρνα αρχιτεκτονική με την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα και είναι διπλάσιο σε μέγεθος από το προηγούμενο (Φωτογραφία: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ)
Παράλληλα, προστέθηκαν νέα καταστήματα εστίασης και αγορών. «Η σύγχρονη αντίληψη δίνει μεγάλη σημασία στη χωροθέτηση των διαφόρων χρήσεων μέσα στο αεροδρόμιο. Ο ταξιδιώτης θα πρέπει να έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται σε ένα οικείο περιβάλλον, όπως σε έναν δομημένο ιστό της πόλης, όπου θα μπορεί να κάνει τις αγορές του, οι οποίες πλαισιώνονται από χώρους εστίασης και bar», εξηγούν οι αρχιτέκτονες. Στο νέο «Μακεδονία», οι χρήσεις αυτές «μπλέκονται» η μία δίπλα με την άλλη, ώστε κανένα σημείο του αεροδρομίου να μη μένει μονοδιάστατο. Αντιθέτως, ο ταξιδιώτης μπορεί να αγοράσει ένα σουβενίρ και πολύ γρήγορα να βρεθεί σε ένα ευχάριστο μέρος να απολαμβάνει τον καφέ του, χωρίς να χρειάζεται να διασχίσει ατελείωτους διαδρόμους.
(Φωτογραφία: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ)
Το μόνο που στερείται ακόμη το νέο αεροδρόμιο είναι ο κόσμος. Ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι που κυκλοφορούν στους διαδρόμους του, καθώς η πανδημία περιορίζει τις μετακινήσεις σε κάθε άκρη του κόσμου. Το νέο «Μακεδονία» έχει φορέσει πια τα καλά του και έχει στρέψει το βλέμμα στο καλοκαίρι, ελπίζοντας αυτό να φέρει τους επισκέπτες που θα εγκαινιάσουν τις ολοκαίνουργιες πύλες, τα νέα καταστήματα, τις εντυπωσιακές πεζογέφυρες. ■