Το δεύτερο σκέλος της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του Kia cee’d GT Line, στη Ζίλινα της Σλοβακίας, περιλάμβανε την οδήγηση της βενζινοκίνητης έκδοσης, η οποία αποτελεί μια ακόμη προσπάθεια των κατασκευαστών αυτοκινήτων να αναβαθμίσουν τον ρόλο των κινητήρων εσωτερικής καύσης που καταναλώνουν βενζίνη. Η μονάδα μικρής χωρητικότητας που κινεί το κορεάτικο αυτοκίνητο είναι καινούργια και ανήκει στην οικογένεια των συνόλων που διαθέτουν τρείς κυλίνδρους. Μάλιστα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι πρόκειται για το πρώτο τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος, το οποίο θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια και θα καλύψει τις ανάγκες κίνησης των μελλοντικών μοντέλων της.
Ο τρικύλινδρος κινητήρας 1.000 κ.εκ. T-GDI της Kia, παράγει 120 ίππους και 17,4 χλγμ. ροπής. Διαθέτει στο βασικό εξοπλισμό του, το σύστημα εξοικονόμησης καυσίμων της Idle Stop & Go και συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων. Ο απεσταλμένος του ΑΠΕ-ΜΠΕ, μετά την οδήγηση της πετρελαιοκίνητης έκδοσης, η οποία εξοπλίζεται με το μοτέρ ντίζελ 1.6 CRDI και έχει το πρόσθετο προσόν να συνδυάζεται με το νέο αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη DCT, δοκίμασε και την βενζινοκίνητη εκδοχή.
Όπως διαπιστώθηκε στους δρόμους της Ζίλινα, ο τρικύλινδρος κινητήρας 1.000 κ.εκ. έχει την ικανότητα να κινεί σβέλτα το αυτοκίνητο, ενώ δίνει την εντύπωση στον οδηγό ότι πρόκειται για ένα μεγαλύτερο μοτέρ. Η ισχύς είναι αρκετή για να προσδώσει υψηλές ταχύτητες και να προσφέρει καλές ρεπρίζ. Όσον αφορά την λειτουργία του, παρατηρήθηκε ότι κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. δεν υστερεί ως προς την παροχή ισχύος και ροπής. Μόλις όμως περάσει αυτό το όριο των στροφών, ξεδιπλώνονται τα χαρακτηριστικά του και αποδίδει καλύτερα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 11,1΄΄, η τελική ταχύτητα είναι 190 χλμ./ώρα, μέση κατανάλωση 4,9 λίτρα/100χλμ., εκπομπές CO2 115 γραμ./χλμ.
Η οδική συμπεριφορά είναι καλύτερη, σε σχέση με την πετρελαιοκίνητη έκδοση. Ειδικότερα, το τιμόνι έχει καλύτερη απόκριση και οι αναρτήσεις είναι περισσότερες σκληρές – χωρίς να κουράζουν. Ο θόρυβος που παράγει είναι μικρότερος σε ποσότητα και διαφορετικής χροιάς, από τα αντίστοιχα στοιχεία που έχει ο κινητήρα ντίζελ 1.6. Μάλιστα, παρατηρήθηκε ότι στη καμπίνα είναι λιγότερο ενοχλητική η παρουσία του θορύβου του βενζινοκινητήρα, σε σχέση με το θόρυβο που φτάνει στα αυτιά του οδηγού και των επιβατών, από τον κινητήρα ντίζελ. Συνδυάζεται καλά με το μηχανικό εξάρι κιβώτιο και δεν παρατηρήθηκαν αστοχίες στη λειτουργία του κιβωτίου. Εκτιμάται, ότι η βενζινοκίνητη έκδοση 1.0 είναι κατάλληλη κυρίως για χρήση στο αστικό και περιαστατικό περιβάλλον ενώ η πετρελαιοκίνητη πρόταση 1.6 θα καλύψει καλύτερα τις ανάγκες κίνησης στον αυτοκινητόδρομο και στα ταξίδια.
Ο νέος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας της Kia, αναπτύχθηκε εσωτερικά στο κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης της εταιρίας στο Namyang στην Κορέα, διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης, προηγμένο σύστημα ψύξης του κινητήρα και μια ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγή για καθαρότερες εκπομπές ρύπων. Ο νέος downsized κινητήρας, διαθέτει πρόσφατα ανεπτυγμένα μπεκ έξι οπών με τεχνολογία διάτρησης λέιζερ. Αντί μίας έγχυσης του μίγματος καυσίμου-αέρα σε συγκεκριμένους χρόνους μέσα στο θάλαμο καύσης, οι οπές των μπεκ, ψεκάζουν απευθείας στον θάλαμο καύσης σε μορφή βεντάλιας επιτυγχάνοντας μια πιο ομοιογενή κατανομή καυσίμου σε όλο τον κύλινδρο. Ο ψεκασμός υποστηρίζεται από μια αντλία υψηλής πίεσης, η οποία είναι σε θέση να παρέχει πίεση καυσίμου έως και 200 bar.
Η υιοθέτηση αυλών εισαγωγής ευθείας γεωμετρίας ? αντί ελαφρώς κυρτών αυλών που τοποθετούνται στον σημερινό κινητήρα της Kia 1.6 GDI ? βελτιώνει περαιτέρω τη ροή αέρα προς τον θάλαμο καύσης για ακόμη καλύτερη απόδοση καύσης. Οι ευθείς αυλοί εισαγωγής καταλήγουν σε μεγαλύτερο στόμιο, μειώνοντας έτσι την αντίσταση του αέρα σε όλα τα στάδια εισαγωγής αέρα στον κινητήρα, βελτιώνοντας τους στροβιλισμούς του αέρα για καλύτερο βαθμό πλήρωσης, πιο αποδοτική καύση και την μείωση της τάσης προαναφλέξεων.
Ο single-scroll στροβιλοσυμπιεστής καυσαερίων του T-GDI συνδυάζεται με ηλεκτρικά ελεγχόμενη διαχείριση πίεσης, το οποίο βελτιώνει την απόδοση της τουρμπίνας εξαιτίας μίας αποτελεσματικότερης διαχείρισης της εκτόνωσης πίεσης. Ενώ ο συμπιεσμένος αέρας αναμένει να σταλεί προς τον θάλαμο καύσης, το μοτέρ εκτόνωσης πίεσης αναμένει την ίδια χρονική στιγμή, να ανοίξει την waste-gate ώστε να βελτιωθεί η ροή καυσαερίων. Αυτό το καινοτομικής σχεδίασης σύστημα επιτυγχάνει υψηλές ροπές, καλύτερη απόκριση κινητήρα από οποιαδήποτε θέση πεντάλ γκαζιού και βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου στα υψηλά φορτία. Στον κινητήρα του Kia cee?d GT Line, η μέγιστη ροπή των 17,4 χλγμ. είναι διαθέσιμη σε ένα μεγάλο εύρος στροφών 1.500-4.100 σ.α.λ., με την μέγιστη ισχύ να αποδίδεται στις 6.000 σ.α.λ.
Ο κινητήρας είναι εξοπλισμένος επίσης με μία ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής, η οποία επιτρέπει μία μικρή μείωση της θερμοκρασίας καυσαερίων. Πέρα από την βελτίωση των επιδόσεων και την καλύτερη οικονομία καυσίμου στα υψηλά φορτία, εδώ η μείωση των θερμοκρασιών στα καυσαέρια έχει ως αποτέλεσμα καθαρότερους ρύπους, αφού ο καταλύτης μπορεί έτσι να λειτουργεί αποδοτικότερα. Η θερμοκρασία του κινητήρα ελέγχεται μέσω ενός συστήματος ψύξης διπλού θερμοστάτη. Αυτό επιτρέπει την ανεξάρτητη ψύξη του κορμού του κινητήρα από την κυλινδροκεφαλή. Έτσι ο θερμοστάτης της κυλινδροκεφαλής ανοίγει στους 88°C κρατώντας την κυλινδροκεφαλή ψυχρότερη και μειώνοντας έτσι την τάση για προαναφλέξεις, ενώ ο θερμοστάτης του κορμού του κινητήρα ανοίγει στους 105°C για να διατηρείται πιο θερμός έχοντας ως αποτέλεσμα την μείωση των μηχανικών τριβών και την αύξηση του βαθμού απόδοσης.
Το Kia cee’d GT Line θα είναι διαθέσιμο σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα στο 4ο τρίμηνο του 2015 και διαθέτει τη μοναδική 7ετή (ή 150.000 χιλιόμετρα) εργοστασιακή εγγύηση της Kia. Η οικογένεια Kia cee?d σχεδιασμένη σε μεγαλο ποσοστό στην Ευρώπη, εξακολουθεί να κατασκευάζεται στο εργοστάσιο παραγωγής της Kia στη Ζίλινα της Σλοβακίας. Με πωλήσεις που φθάνουν στις 75.960 μονάδες σε όλη την Ευρώπη το 2014, το cee’d παραμένει ένα από τα μοντέλα best seller της κορεάτικης μάρκας.
Σπύρος Ρέκκας