Σήμερα στις 12 το μεσημέρι ο Υπουργός Εργασίας θα συναντηθεί με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη για το πώς θα μπορέσει να τρέξει το project «ψηφιακή κάρτα». Το υπουργείο Εργασίας ποντάρει στη γρήγορη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας η οποία θα λειτουργήσει ως δικλείδα ασφαλείας έναντι των παρατυπιών που υπάρχουν, αλλά και μπορούν να υπάρξουν με τις νέες ευέλικτες ρυθμίσεις στην αγορά εργασίας.
Θα αποτελέσει ουσιαστικά το «κλειδί» για την προστασία των εργαζομένων, τον έλεγχο του ωραρίου εργασίας και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων όπως το δικαίωμα της αποσύνδεσης στην τηλεργασία, η διευθέτηση του χρόνου εργασίας και η εξίσωση των υπερωριών σε βιομηχανία και υπηρεσίες.
Επιπλέον η ψηφιακή κάρτα θα αποτελέσει το εργαλείο για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής και του αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις που τηρούν το νόμο και σε αυτές που δεν τον τηρούν ενώ θα μειώσει την γραφειοκρατία και θα καταργήσει την Αναλυτική Περιοδική Δήλωσης και το Ειδικό Βιβλίο Υπερωριών για τις επιχειρήσεις.
Πώς θα λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα
Οι επιχειρήσεις – εργοδότες θα υποχρεούνται να διαθέτουν και να λειτουργούν ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους, άμεσα συνδεδεμένο και διαλειτουργικό, σε πραγματικό χρόνο, με το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Η μέτρηση του χρόνου εργασίας του εργαζόμενου θα πραγματοποιείται με τη χρήση ψηφιακής κάρτας εργασίας στην οποία ο εργαζόμενος θα μπορεί να έχει πρόσβαση μέσω app στο κινητό του ή στον υπολογιστή του.
Με αυτό τον τρόπο θα ,καταγράφεται σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ κάθε μεταβολή που αφορά στον χρόνο εργασίας των εργαζομένων, όπως ιδίως, η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας, το διάλειμμα, η υπέρβαση του νόμιμου ωραρίου εργασίας και κάθε είδους άδεια.
Τα στοιχεία της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα μπορούν να διασταυρώνονται με τα στοιχεία που αναγράφονται στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.) που υποβάλλεται από την κάθε επιχείρηση. Μάλιστα θα είναι δυνατή η αυτοματοποιημένη προσυμπλήρωση της Α.Π.Δ. από το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ βάσει των στοιχείων που εισάγονται με τη χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
Η ψηφιακή κάρτα θα αξιοποιείται από την Επιθεώρηση Εργασίας για τον έλεγχο τήρησης του ωραρίου των επιχειρήσεων. Εάν, κατά τον επιτόπιο έλεγχο σε επιχείρηση, διαπιστωθεί ότι η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, επιβάλλεται στον εργοδότη τσουχτερό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ ανά εργαζόμενο που δεν έχει ενεργοποιημένη ψηφιακή κάρτα. Σε περίπτωση που σε τρεις ελέγχους, εντός χρονικού διαστήματος δώδεκα (12) μηνών, διαπιστωθεί πως δεν εφαρμόζεται η ψηφιακή κάρτα τότε η επιχείρηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με το λουκέτο καθώς θα επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα δεκαπέντε (15) ημερών.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Το project της ψηφιακής κάρτας θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης παρόλα αυτά όμως, η εφαρμογή της δεν θα αρχίσει να ισχύει καθολικά. Θα εφαρμοστεί αρχικά στις μεγάλες επιχειρήσεις και στην βιομηχανία. Στόχος της κυβέρνησης είναι μέχρι το τέλος του 2021 αρχές του 2022, η ψηφιακή κάρτα να μπορεί να εφαρμόζεται καθολικά σε όλες τις επιχειρήσεις που ήδη εφαρμόζουν το ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο και το σύστημα της ωρομέτρησης.
Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι μέχρι το τέλος του 2022 η ψηφιακή κάρτα να έχει εφαρμοστεί στο σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Ως γέφυρα μέχρι και την ολοκληρωτική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας θα λειτουργήσει τόσο το αναβαθμισμένο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ Ι όσο και το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εργασιακό νομοσχέδιο: Κατατέθηκε στη Βουλή – Τι αλλάζει
Money Review