Της Μαριάννας Τζάννε
Μερίσματα συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ προβλέπεται να εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο, ως μέτοχος πλειοψηφίας, από την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) με την ισχυρή βούληση της κυβέρνησης το deal να προχωρήσει. Εάν σε αυτά προστεθεί το τίμημα της επέκτασης που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ και το οποίο, κατά πληροφορίες, θα προσεγγίσει τα 600 εκατ. ευρώ, τότε ο ΔΑΑ αναδεικνύεται σε μία από τις πιο επικερδείς παραχωρήσεις του Δημοσίου, δημιουργώντας σημαντικές υπεραξίες και εν όψει της πώλησης του 30% των μετοχών του αεροδρομίου που κατέχει το Ταμείο. Μάλιστα για το γεγονός ότι την προηγούμενη διετία το τίμημα που συζητούσε η Hochtief με το ΤΑΙΠΕΔ ήταν περίπου στα 200 εκατ. ευρώ, στην κυβέρνηση τρίβουν τα χέρια τους που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εκτινάχθηκε δύο φορές πάνω μολονότι η διαπραγμάτευση δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Σε αυτό συντελεί η ραγδαία ανάπτυξη του «Ελ. Βενιζέλος» με πάνω από 20 εκατομμύρια επιβάτες το 2016, απόδοση που βρίσκεται ένα βήμα πριν από την πρόβλεψη της σύμβασης για τη δημιουργία νέου terminal εφόσον η επιβατική κίνηση υπερβεί τα 21 εκατομμύρια επιβάτες.
Ωστόσο, το Ελληνικό Δημόσιο ως κάτοχος του 55% των μετοχών θα συνεισφέρει στο τίμημα της χρηματοδότησης για την επιμήκυνση της σύμβασης έως το 2046 (από το 2026 που λήγει σήμερα), γεγονός που θα κατεβάσει κατά πολύ το τίμημα και για το καναδικό συνταξιοδοτικό fund Public Sector Pension Investments (PSP), το οποίο ελέγχει το 40% των μετοχών. Σε αυτή την περίπτωση, και για να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο, στόχος της κυβέρνησης είναι να αξιοποιηθούν τα αποθεματικά του ΔΑΑ (αγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ), τα οποία όμως προορίζονται για την κάλυψη των δανειακών αναγκών. Εφόσον επέλθει συμφωνία, το Δημόσιο θα επιδιώξει, ζητώντας και την έγκριση της ΕΤΕπ -μέσω της οποίας έχουν χορηγηθεί τα δάνεια-, να χρηματοδοτηθεί η δαπάνη για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης από τα αποθεματικά του ΔΑΑ. Το επόμενο βήμα είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση του 30% που κατέχει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων στο ΔΑΑ, η οποία αναμένεται να γίνει με πολύ θετικούς οιωνούς. Με τους όρους αυτούς φαίνεται να κάμπτονται και οι αντιρρήσεις ως προς την εκχώρηση του ποσοστού του αεροδρομίου που είχε εκφράσει παλιότερα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Η διαπραγμάτευση μεταξύ ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ έχει ωριμάσει, ωστόσο ανώτατη κυβερνητική πηγή ανέφερε στο «business stories» ότι υπάρχουν ακόμη κάποια νομικά θέματα που χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας. Για παράδειγμα, δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη ο τρόπος με τον οποίο θα τεκμηριωθεί η επέκταση της σύμβασης χωρίς διαγωνισμό προκειμένου το νομικό περίβλημά της σύμβασης να είναι ακλόνητο, καθώς θα περάσει από την έγκριση της Ε.Ε. και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. «Αυτό θεωρώ ότι είναι το σοβαρότερο σημείο της συμφωνίας μαζί με το τίμημα», σημειώνει κυβερνητικός παράγοντας κοντά στη διαπραγμάτευση, εκτιμώντας ότι αυτή μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι την άνοιξη. Το άλλο «αγκάθι», που ήταν η μη καταβολή ΦΠΑ από την εποχή της κατασκευής του «Ελ. Βενιζέλος» και για το οποίο ο ΔΑΑ έχει προσφύγει σε διαιτησία, φαίνεται να επιλύεται μεταξύ του αεροδρομίου και του υπουργείου Οικονομικών.
Σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις δήμων των Μεσογείων λόγω μη είσπραξης δημοτικών τελών και αντισταθμιστικών οφελών από την αξιοποίηση του Ελληνικού (προβλέπεται από τον Ν2338/1995), λύση δεν έχει βρεθεί. Από τους τέσσερις δήμους (Κρωπίας, Μαρκοπούλου, Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδας) εκκρεμούν προσφυγές στο ΣτΕ, ενώ εκπρόσωπός τους συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ για την εξεύρεση λύσης. Μία από τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προβλεφθεί ένα ποσοστό για τους δήμους από τα χρήματα που πληρώνει το ΔΑΑ στο Δημόσιο.
Τι θα γίνει με τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια
Με την ολοκλήρωση των συμφωνιών για το «Ελ. Βενιζέλος» και τη μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, που είναι θέμα των επόμενων εβδομάδων, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να ξεκαθαρίσει πώς θα χειριστεί τα 23 εναπομείναντα περιφερειακά αεροδρόμια. Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου. Μάλιστα ένα εξ αυτών, αυτό της Σητείας, θεωρείται δημοτικό και εκεί η υπόθεση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, αφού η δημοτική αρχή έχει κινητοποιηθεί για να μην υπάρξει καμία παρέμβαση.
Παρότι στο παρελθόν έχουν διακινηθεί πολλά σενάρια για την τύχη τους, στο ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να οριστικοποιήσουν τη μελέτη του συμβούλου βάσει της οποίας θα προταθεί ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει ή όχι η εκμετάλλευσή τους. Κυβερνητικές πηγές απορρίπτουν την αποσπασματική αξιοποίησή τους, καθώς σε αυτή την περίπτωση θεωρούν ότι θα φύγει η «αφρόκρεμα» και ό,τι απομείνει θα περιέλθει σε έναν φορέα (σήμερα ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, αύριο θα μεταφερθούν στο Υπερταμείο) που θα χρεωθεί τη ζημιογόνα λειτουργία τους. Σήμερα τα αεροδρόμια αυτά τα λειτουργεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Μάλιστα για τμήμα αυτών προ μηνών το υπουργείο Υποδομών είχε υποβάλει αίτημα για χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ με στόχο τη δημιουργία υποδομών εκσυγχρονισμού και την αναβάθμισή τους. Ωστόσο το αίτημα αυτό κατατέθηκε εν αγνοία του υπουργείου ότι έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ, γεγονός που ακυρώνει την αίτηση χρηματοδότησης, η οποία για να έχει ισχύ πρέπει να υποβληθεί από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
πηγή : newmoney.gr