Της Γωγώς Κατσέλη
«Φρένο» στη γραφειοκρατία βάζει το το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς το 2020 παρασχέθηκαν στους πολίτες σχεδόν 95 εκατομμύρια ηλεκτρονικές υπηρεσίες χωρίς να χρειαστεί να επισκεφθούν κάποια δημόσια υπηρεσία.
Λόγω και της ιδιαίτερης συγκυρίας με τη πανδημία, το επιτελείο της οδού Φραγκούδη, διεύρυνε τη γκάμα των υπηρεσιών που παρέχονται είτε μέσω του gov.gr είτε μέσω της διαλειτουργικότητας των φορέων του Δημοσίου.
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τόσο οι ψηφιακές υπηρεσίες όσο και οι διαλειτουργικότητες αυξήθηκαν κατακόρυφα τόσο ως προς τις ψηφιακές υπηρεσίες προς τους πολίτες όσο και την αυτόματη άντληση στοιχείων μεταξύ φορέων του Δημοσίου για λογαριασμό των πολιτών.
«Εν μέσω πανδημίας, τα συστήματα του Δημοσίου είτε «μίλησαν μεταξύ τους», είτε παρείχαν ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες αθροιστικά περισσότερες από 90.000.000 φορές, αποτρέποντας έως αντίστοιχο αριθμό φυσικών επισκέψεων από πολίτες προς υπηρεσίες», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο χαρακτηρίζοντας το 2020 ως «έτος-σταθμό για την διασύνδεση μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών του Δημοσίου και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας».
Μάλιστα, αν στον αριθμό αυτό συνυπολιστούν και οι υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις που εκδόθηκαν μέσω του gov.gr, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες έφτασαν τα 1,89 εκατ. και 765.000 αντίστοιχα, καθώς και υπηρεσίες που παρέχονται με τη χρήση κωδικών web banking, ο τελικός αριθμός των ηλεκτρονικά παρεχόμενων υπηρεσιών το 2020 προσεγγίζει τα 95 εκατομμύρια.
Σύμφωνα με ο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο αριθμός τους είναι πάνω από 10 φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του 2018, οπότε και πραγματοποιήθηκαν 8.780.889 συναλλαγές και σχεδόν τρεις φορές μεγαλύτερος από αυτόν του 2019 (34.688.318 συναλλαγές).
Αναλυτικά, τη χρονιά που μας πέρασε πραγματοποιήθηκαν 54.000.000 συναλλαγές με τη χρήση των κωδικών του Taxisnet στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου. Πρόκειται για δωδεκαπλασιασμό των συναλλαγών συγκριτικά με το 2018 και για αύξηση 86% σε σχέση με το 2019, που ο αντίστοιχος αριθμός ανερχόταν στις 29.000.000 συναλλαγές. Καταλυτικό ρόλο στη ραγδαία αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών έπαιξε και η ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου, gov.gr, η οποία συγκεντρώνει σήμερα 1.120 ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Επιπλέον, το 2020 σημειώθηκε μεγάλη ανάπτυξη στις υπηρεσίες που επιτρέπουν στα συστήματα του Δημοσίου να ανταλλάσσουν μεταξύ τους πληροφορίες. Με την αξιοποίηση του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ, οι συγκεκριμένες υπηρεσίες πραγματοποίησαν 37.000.000 ανταλλαγές δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου χωρίς να απαιτείται η διαμεσολάβηση των πολιτών. Σημειώθηκαν έτσι οκταπλάσιες ανταλλαγές συγκριτικά με το 2018, ενώ καταγράφηκε αύξηση 570% σε σχέση με το 2019, όπου ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπέρασε τα 5.000.000.
Οι συγκεκριμένες κλήσεις για ανταλλαγές δεδομένων αφορούσαν πληροφορίες όπως:
• δεδομένα εργαζομένων από την «Εργάνη»,
• στοιχεία ΑΜΚΑ,
• πιστοποιητικά δημοτολογικής κατάστασης,
• στοιχεία Αστυνομικής Ταυτότητας,
• φορολογική ενημερότητα
Τέλος, όλο και περισσότεροι φορείς του Δημοσίου αξιοποιούν το Κέντρο Διαλειτουργικότητας και ειδικότερα τον μηχανισμό πρόσβασης με χρήση των κωδικών Taxisnet. Το 2020 συνολικά 265 φορείς της Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης αξιοποίησαν τον συγκεκριμένο μηχανισμό για την πρόσβαση των πολιτών στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες τους, σημειώνοντας αύξηση 240% σε σχέση με το 2019, όταν ο αριθμός τους ήταν μόλις 78.
Πηγή: skai.gr