Home / BUSINESS TALK / Το στοίχημα της τουριστικής ανάπτυξης, το ενδιαφέρον για τη Καλαμάτα και οι προβληματισμοί για τα μικρά αεροδρόμια 

Το στοίχημα της τουριστικής ανάπτυξης, το ενδιαφέρον για τη Καλαμάτα και οι προβληματισμοί για τα μικρά αεροδρόμια 

Το στοίχημα της μετάβασης της Ελλάδας στη βιώσιμη ανάπτυξη με αρωγό και βασικό συντελεστή τη μοναδικότητα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος ήταν το βασικό θέμα του φετινού συνεδρίου του ΣΕΤΕ, με τίτλο «Reimagining success». Και στο πλαίσιο αυτό ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο η προώθηση 39 κρίσιμων έργων υποδομών, βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, σε 26 προορισμούς με μεγάλη τουριστική κίνηση. Έργα που έχει αποκαλύψει σε όλη τους την λεπτομέρεια η Καθημερινή στα μέσα Οκτωβρίου. Προωθείται μάλιστα η σύσταση Κεντρικού Οργάνου που θα αναλάβει την ωρίμανσή τους, ενώ για κάποια έχει ήδη εξευρεθεί χρηματοδότηση (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Πρόγραμμα Αγροτικής ανάπτυξης).
Το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου επιβεβαιώνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερα ισχυρά σχήματα για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Όπως μπορεί να διαβάσατε στον σχετικό διαγωνισμό του Υπερταμείου για την 40ετή παραχώρηση της υποδομής στην Καλαμάτα ενδιαφέρον εκδήλωσαν πρώτον, κοινοπραξία της γαλλικής Egis Airport Operation με την Άκτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur, δεύτερον, κοινοπραξία της Fraport AG με την Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και την Pileas SA (συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), τρίτον, κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την ινδική GMR Airports (σχήμα που αναπτύσσει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι στο Ηράκλειο της Κρήτης) και, τέλος κοινοπραξία της Mytilineos με την Corporation America Airports (CAAP). Η επιλογή των διαγωνιζομένων που θα περάσουν στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2023.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την επιλογή Συμβούλου (χρηματοοικονομικού, νομικού, τεχνικού/κυκλοφοριακού) και η υποβολή προσφορών έχει οριστεί για τις 6 Φεβρουαρίου του 2023. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η υπογραφή σύμβασης με τον Σύμβουλο για τα αεροδρόμια αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2023. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Άραξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχίαλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους, αλλά και τον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους.
Ωστόσο το οικονομικό αντικείμενο των περισσότερων εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται λίαν περιορισμένο. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Καλαμάτα (που βγήκε πρώτη και μόνη της σε διαγωνισμό), στην Πάρο, στην Νάξο, αλλά και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσο ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για το λόγο αυτό ο σύμβουλος που θα επιλέξει το Υπερταμείο θα πρέπει να αξιολογήσει κατά πόσον πρέπει να βγουν όλα μαζί σε διαγωνισμό ή σε επιμέρους ομάδες και κατά πόσον χρειάζεται να δοθούν κίνητρα (πχ φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα). Φυσικά, κρίσιμες θα είναι και οι αποφάσεις της κυβέρνησης. Οι πρώτες συζητήσεις που έγιναν για το ζήτημα αυτό παραπέμπουν, σύμφωνα με πληροφορίες, σε αυξημένες πιθανότητες να βγουν σε έναν διαγωνισμό όλα τα υπόλοιπα προς παραχώρηση αεροδρόμια προκειμένου να εξασφαλιστεί πως θα γίνουν και επενδύσεις σε όλα. 
Ιστορικά υψηλή είναι η αξία των τουριστικών επενδυτικών σχεδίων για τα οποία κατατέθηκαν αιτήσεις στον αναπτυξιακό νόμο. Υπολογίζεται ότι σε λιγότερο από τρεις μήνες κατατέθηκαν αιτήματα για 562 επενδύσεις αξίας 1,6 δισ. ευρώ που χρηματοδοτούνται με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα. Οι πόροι του αναπτυξιακού δεν ξεπερνούν τα 150 εκατ. ευρώ, αντιστοιχούν δηλαδή, μόλις στο 1/10 των αιτήσεων! Έτσι, δεν είναι λίγοι όσοι αναφέρουν ότι είναι μονόδρομος η αύξηση του προϋπολογισμού του αναπτυξιακού. Οψόμεθα.
Δεν θα μπορούσε να μην είναι ευχάριστη η έκπληξη που περίμενε τους εργαζομένους του ΟΠΑΠ κατά τις καθιερωμένες χριστουγεννιάτικές ευχές και τα ευχαριστήρια μηνύματα της διοίκησης. Κι αυτό διότι ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΠΑΠ Γιαν Κάρας ανακοίνωσε ότι ο όμιλος χορηγεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση με τη μορφή κάρτας καυσίμων και ticket restaurant, ώστε το προσωπικό να αντιμετωπίσει το αυξημένο κόστος διαβίωσης λόγω πληθωρισμού και ενεργειακής κρίσης. Η ενίσχυση θα παρασχεθεί στο 84% του προσωπικού του ΟΠΑΠ, δηλαδή σε περισσότερους από 1.000 εργαζομένους του ομίλου που δείχνει έμπρακτα ότι δεν προνοεί μόνο για τους μετόχους, αλλά και τους ανθρώπους του.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview