Αποκαλυπτικά στοιχεία για τη διαχρονική “απέχθεια” των κυβερνήσεων στο ΑΣΕΠ αλλά και τη συνεχή προσπάθεια τους για παραθυράκια μονιμοποιήσεων στο δημόσιο με παράκαμψη της αδιάβλητης διαδικασίας προσλήψεων περιλαμβάνει η Ετήσια Έκθεση του ΑΣΕΠ για το 2019.
Η Έκθεση θα παραδοθεί στον Πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα, εντός των επομένων ημερών, ήδη ωστόσο από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ B’ 5262/30.11.2020) προκαλεί τεράστια αίσθηση καθώς το ίδιο το Συμβούλιο το οποίο είναι επιφορτισμένο με τον έλεγχο των προσλήψεων για πρώτη φορά με τόσο διακριτό ύφος περιγράφει τη διαδικασία ουσιαστικής μονιμοποίησης συμβασιούχων εγείροντας ακόμα και ζήτημα συνταγματικής υφής καθώς αυτή η μεθόδευση έρχεται κόντρα στις επιταγές του Συντάγματος.
Η Έκθεση καταγράφει νέα αύξηση του ποσοστού των συμβασιούχων ορισμένου στο Δημόσιο . Συγκεκριμε?να ενω? στις 31.12.2013υπηρετου?σαν 599.207 τακτικοι? υπα?λληλοι, στις 31.12.2018 ο αριθμο?ς αυτο?ς ανερχο?ταν στους 565.324 και στις 31.12.2019 στους 572.324. Απο? την α?λλη, στις 31.12.2013 υπηρετου?σαν 56.855 υπα?λληλοι με συμβα?σεις ορισμε?νου χρο?νου, στις 31.12.2018 ο αριθμο?ς αυτο?ς ει?χε ανε?λθει στους 89.855 και στις 31.12.2019 στους 100.603. Με α?λλα λο?για, ο αριθμο?ς των εργαζομε?νων με συμβα?σεις ορισμε?νου χρο?νου αυξη?θηκε στα τελευται?α έξι χρο?νια κατα? 76,9% ενω? ο αριθμο?ς των τακτικω?ν υπαλλη?λων μειω?θηκε κατα? 4,5%.
Αίσθηση προκαλεί το σχόλιο του ίδιου του Συμβουλίου το οποίο χαρακτηρίζει τη διαχρονικη? αυτη? εξε?λιξη ως “αρνητικη? για την ομαλη? λειτουργι?α της δημο?σιας διοι?κησης καθώς συχνα? οι συμβα?σεις ορισμε?νου χρο?νου αφορου?ν σε θε?σεις που εξυπηρετου?ν πα?γιες και διαρκει?ς ανα?γκες. Η χρήση συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, οι οποίοι πρέπει να σημειωθεί ότι προσλαμβάνονται με κριτήρια διαφορετικά των μονίμων και με περιορισμένο έλεγχο του ΑΣΕΠ σε σχέση με τις προσλήψεις τακτικού προσωπικού αποτελεί κατά το Συμβούλιο την πηγή του κακού και τη βάση από την οποία εκκινεί μια παράλληλη διαδικασία για την πρόσληψη μονίμου προσωπικού στο Δημόσιο από την πίσω πόρτα.
“Η διαδικασία ει?ναι αρνητικη? και απο? πλευρα?ς των διαδικασιω?ν προσλη?ψεων με?σω Α.Σ.Ε.Π. Η δημιουργι?α μεγα?λου αριθμου? συμβασιου?χων δημιουργει? πιε?σεις προς την πολιτικη? ηγεσι?α για προσλη?ψεις με εξαιρετικα? αυξημε?νη μοριοδο?τηση των η?δη υπηρετου?ντων” επισημαίνει η έκθεση του ΑΣΕΠ. Η εμπειρία είναι διδακτική. Τις περισσότερες φορές η πίεση προς την πολιτική ηγεσία όπως την περιγράφει το ΑΣΕΠ ερμηνεύεται σε νομοθετική πρωτοβουλία ειδικής μοριοδότησης των συμβασιούχων ενόψει προκήρυξης για πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι συμβασιούχοι με την ειδική μοριοδότηση που λαμβάνουν λόγω προϋπηρεσίας εκτινάσσονται σε μόρια με αποτέλεσμα να εκκινούν τη διαδικασία με πολύ περισσότερα μόρια τα οποία δεν μπορούν να φτάσουν άλλοι υποψήφιοι ακόμα και με περισσότερα προσόντα ή ανάλογη προϋπηρεσία σε άλλες όμως θέσεις.
Στην έκθεσή του το Συμβούλιο παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα προκηρύξεων στα οποία υπήρξε με νόμο ειδική μοριοδότηση κατα? τη δια?ρκεια του 2019 αποτελου?ν οι φορει?ς του Υπουργει?ου Υγει?ας (προκη?ρυξη 2Κ/2019), οι εποπτευο?μενοι απο? το Υπουργει?ο Εργασι?ας και Κοινωνικω?ν Υποθε?σεων, φορει?ς προ?νοιας: Κε?ντρα Κοινωνικη?ς Προ?νοιας, Θεραπευτη?ριο Χρο?νιων Παθη?σεων Ευρυτανι?ας, Εθνικο? Κε?ντρο Κοινωνικη?ς Αλληλεγγυ?ης (Ε.Κ.Κ.Α.), Κε?ντρο Εκπαι?δευσης και Αποκατα?στασης Τυφλω?ν (Κ.Ε.Α.Τ.) και στο Εθνικο? Ι?δρυμα Κωφω?ν (Ε.Ι.Κ.) (προκη?ρυξη 7Κ/2019).
Με απλά λόγια το ίδιο το ΑΣΕΠ περιέγραψε το διαχρονικό μοντέλο μονιμοποίησης συμβασιούχων με ουσιαστική παράκαμψη του ΑΣΕΠ ως εξής : Πρόσληψη με σύμβαση ορισμένου χρόνου σε θέσεις που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, διπλή ή τριπλή ανανέωση σύμβασης, υπέρμετρη μοριοδότηση προϋπηρεσίας , μονιμοποίηση.
Η συγκεκριμένη μεθόδευση προβλημάτισε ιδιαίτερα το ΑΣΕΠ, το οποίο έκανε εκτενή αναφορά σε αυτήν τονίζοντας ότι πε?ραν των ανισοτη?των που προκαλεί αφου? αδικου?νται α?λλοι υποψη?φιοι με ανα?λογης αξι?ας εμπειρι?α σε α?λλους φορει?ς και σε επιχειρη?σεις, δημιουργει? τερα?στιες καθυστερη?σεις στον ε?λεγχο των φακε?λων των υποψηφι?ων στις προκηρυ?ξεις αυτε?ς και την ε?κδοση των αποτελεσμα?των” αναφέρει. Το Συμβούλιο δεν παραλείπει να υπενθυμίσει ο?τι ο ε?λεγχος επι? των διαδικασιω?ν προ?σληψης εποχικου? προσωπικου? ει?ναι εξ ορισμου? πιο περιορισμε?νος και χρονικα? πιο πιεστικο?ς και, συνεπω?ς, τα αποτελε?σματα δεν ε?χουν, στον επιθυμητο? βαθμο?, τις εγγυη?σεις των διαδικασιω?ν για την προ?σληψη τακτικου? προσωπικου?.
Μονιμοποίηση στο Δημόσιο με 31 διαφορετικούς τρόπους
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ ο νόμος για το Συμβούλιο είναι ο πιο πολυτροποιημένος νόμος του ελληνικού κράτους αν εξαιρεθούν φορολογικά και ασφαλιστικά νομοσχέδια. Από το 1994 οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος Πεπονή έχει τροποποιηθεί 156 φορές μη λαμβανο?μενων υπ’ ο?ψιν διατα?ξεων που θε?τουν α?λλες διαδικασι?ες προσλη?ψεων για ειδικε?ς περιπτω?σεις χωρι?ς να τροποποιου?ν ρητα? τον ν. 2190/1994 και ει?ναι πολλαπλα?σιες. “Πολυ? λι?γες απο? τις τροποποιη?σεις αυτε?ς ει?χαν ως γενεσιουργο? λο?γο την αυτονο?ητη ανα?γκη προσαρμογη?ς ενο?ς νο?μου στις εξελισσο?μενες συνθη?κες. Οι περισσο?τερες αφορου?σαν απλω?ς τη διαφορετικη? μεταχει?ριση των υποψηφι?ων ανα?λογα με την εκα?στοτε διαδικασι?α προ?σληψης κατα? τρο?πο που δημιουργει? σοβαρα? ζητη?ματα συνταγματικη?ς υφη?ς” επισημαίνει το ΑΣΕΠ εγείροντας και ζήτημα καταπάτησης του Συντάγματος.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, 27 χρόνια μετά από την ψήφιση του αρχικού νόμου οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί έχουν προκαλέσει ένα πλαίσιο στο οποίο ενυπάρχουν 31 διαφορετικοί τρόποι για να διοριστεί κάποιος στο δημόσιο.
Έρχεται νομοσχέδιο από το Υπουργείο Εσωτερικών
Τις παθογένειες οι οποίες προαναφέρθηκαν φιλοδοξεί να διορθώσει νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός του 2020. Βασικός στόχος του νομοσχεδίου όπως έχει περιγραφεί από τον Υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκος είναι η επίλυση ζητημάτων σε σχέση με τη δυσχέρεια ερμηνείας διατάξεων που έχουν υποστεί αλλεπάλληλες τροποποιήσεις από το 1994 μέχρι και σήμερα, αλλά και με την ύπαρξη πλήθους παράλληλων διαδικασιών στελέχωσης του δημοσίου τομέα. Αυτές θα αντικατασταθούν από μια κεντρική διαδικασία επιλογής στελεχών, τον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό, ώστε να αντιμετωπισθεί το ζήτημα του κατακερματισμού των διαδικασιών πρόσληψης και επιλογής προσωπικού στο δημόσιο τομέα.