Αν και εμφανίζουν τις υψηλότερες επιδόσεις μεταξύ των ευρωπαίων ομολόγων τους οι Έλληνες ξενοδόχοι είναι περισσότερο απαισιόδοξοι για το 2023 σε σχέση με το μέσο ευρωπαίο συνάδελφο τους. Αυτό προκύπτει από μεγάλη πανευρωπαϊκή έρευνα που διενήργησαν η Booking.com και η Statista με στόχο να μετρήσουν το επιχειρηματικό κλίμα του κλάδου των καταλυμάτων στην Ευρώπη. Αλλά το καλύτερο δεν είναι αυτό. Είναι το γεγονός ότι παρά την αθρόα στήριξη που έλαβε ο κλάδος τα προηγούμενα δύο χρόνια και εξακολουθεί να λαμβάνει και σήμερα, o ένας στους τρεις Έλληνες ξενοδόχους (36%) διατυπώνει την εκτίμηση ότι οι κυβερνητικές πολιτικές αναμένεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις δραστηριότητές του σε σύγκριση με μόλις 16% που αναμένει θετικό αντίκτυπο από τα μέτρα και τις αποφάσεις που έχει πάρει για τον κλάδο η κυβέρνηση.
H Naval Group, η γαλλική ναυπηγική βιομηχανία που έχει αναλάβει την προμήθεια των τριών φρεγατών του πολεμικού ναυτικού και διεκδικεί και την σύμβαση για τις τέσσερις κορβέτες προχωρά στην ίδρυση 100% θυγατρικής της εταιρείας στην Ελλάδα, στις αρχές του 2023. Υπόσχεται πως το ελληνικό προσωπικό θα αποτελεί την πλειοψηφία των εργαζομένων στη θυγατρική εταιρεία, το οποίο θα μπορούσε να διατηρήσει έως και 100 θέσεις εργασίας. Τι θα κάνει εδώ αυτή η εταιρεία; Καταρχήν θα συντονίζει τις ελληνικές βιομηχανικές δραστηριότητες που έχει αναλάβει να δώσει ως αντισταθμιστικά. Θυμίζουμε πως απαίτηση της κυβέρνησης ήταν και είναι το 30% των εξοπλιστικών του πολεμικού ναυτικού να επιστρέφει ως αξία στις εγχώριες επιχειρήσεις. Και πράγματι πολλά κομμάτια έχουν δοθεί υπεργολαβικά σε ελληνικές επιχειρήσεις. Περισσότερες από 50 ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη ενταχθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα της καθώς και σε άλλα προγράμματα του ομίλου. Μένει να δούμε κατά πόσον θα προχωρήσει με τον ίδιο ζήλο ακόμα κι αν δεν πάρει την σύμβαση για τις κορβέτες.
Πριν κάποια χρόνια αυτό θα ήταν ανήκουστο. Κι εννοούμε επί των μερών της προηγούμενης κυβερνήσεως. Τώρα έγινε το αυτονόητο. ΕΟΤ και Marketing Greece αποφάσισαν σύμπραξη για την υλοποίηση στοχευμένων εκστρατειών προβολής στα Social Media για την Αθήνα, την Κεντρική Μακεδονία (Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Όλυμπο), τα Χανιά και την Καβάλα και τη Θάσο. Η καμπάνια θα δώσει έμφαση στο Instagram και το Tik Tok και έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε το διαφημιστικό πλάνο προβολής να τρέξει σε στοχευμένες αγορές προσέλκυση επισκεπτών για τους ελληνικούς προορισμούς. Θα περιλαμβάνει περιεχόμενο, το οποίο θα εστιάζει στις εμπειρίες και στην τοπική κουλτούρα των προορισμών «πατώντας» σε αρχές και αξίες βιώσιμης ανάπτυξής τους.
Το πρώτο βήμα στο δρόμο για την αξιοποίηση της συμμετοχής της στην Attica Group, με αποτίμηση που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, πραγματοποιεί η Tράπεζα Πειραιώς με την μεταφορά του 90% των μετοχών της ακτοπλοϊκής στην 100% θυγατρική της STRIX Holdings. Δύο είναι τα βασικά σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι: είτε η σταδιακή πώληση μετοχών μέσω του Χρηματιστηρίου με ιδιωτικές και δημόσιες τοποθετήσεις (placements) είτε η διάθεση των μετοχών σε θεσμικό επενδυτή με μακροπρόθεσμο επενδυτικό ορίζοντα και στρατηγική βιωσιμότητας όπως είναι λόγου χάριν η CVC Capital ή η I Squared Capital. Ένα τρίτο σενάριο το οποίο του παρόντος δεν αξιολογείται είναι η κατάτμηση της εταιρείας σε επιμέρους μονάδες με βάση τις αγορές που δραστηριοποιείται, δηλαδή Αδριατική, Κρήτη και Κυκλάδες και βόρειο Αιγαίο και η κατά τμήματα πώληση της. Το σενάριο αυτό θεωρείται ως δυνητικά βλαπτικό για την αξία που μπορεί να ανακτήσουν οι σημερινοί μέτοχοί της
Η περίπτωση της Attica Group έχει όμως και ορισμένες ιδιαιτερότητες. Αποτελώντας την μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή επιχείρηση θεωρείται βέβαιη η απαίτηση της, οποιασδήποτε, κυβέρνησης να μην πουληθεί σε επιθετικού χαρακτήρα επενδυτή που θα μπορούσε για παράδειγμα «αφελληνίσει» την επιχείρηση με ό,τι αυτό σημαίνει για την διασφάλιση της επικοινωνίας και της οικονομικής και κοινωνικής ζωής με την νησιωτική χώρα. Επιπλέον με δεδομένους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους στόχος για περιορισμό των εκπομπών άνθρακα μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, θα πρέπει να ξεκινήσει ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα ολικής ανανέωσης του στόλου της προκειμένου αυτός να είναι συμβατός με τους παραπάνω στόχους. Τούτο σημαίνει πως θα χρειαστεί μεσοπρόθεσμα και μια γενναία αύξηση κεφαλαίου.
Στην αγορά για αναζήτηση κτιρίου ετοιμάζεται να βγει το ερευνητικό κέντρο Αθηνά. Μάλιστα, τμήμα του κόστους της αγοράς του νέου ακινήτου θα προέλθει από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ενώ το υπόλοιπο μέρος θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Για να κερδίσει χρόνο το «Αθηνά» σχεδιάζει οι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις της να είναι σε έτοιμο κτίριο, ώστε να μην χάσει πολύτιμο χρόνο με την κατασκευή από το μηδέν του κτιρίου όπου και θα στεγαστούν οι διάφοροι κλάδοι του ερευνητικού κέντρου, συμπεριλαμβανομένων των μονάδων «Αρχιμήδης» και της Ρομποτικής. Όσον αφορά το «προκείμενο», τα χρήματα που έχουν εξασφαλιστεί μέσω του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης ανέρχονται σε 8,7 εκατ. ευρώ. Μένει να δούμε πόσα χρήματα θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και ποια θα είναι η αξία του δυνητικού deal για την αγορά του κτιρίου, καθώς οι τιμές στο real estate έχουν ξεφύγει. Σήμερα το ερευνητικό κέντρο στεγάζεται στην οδό Αρτέμιδος στο Μαρούσι, σε μία περιοχή υψηλής ζήτησης και αυξημένων τιμών.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News