Πολλοί απορούν με το γεγονός πως οι ελληνικές θάλασσες έχουν τα τελευταία χρόνια εξελιχθεί στο νούμερο ένα στην παγκόσμια αγορά των ναυλώσεων να θαλαμηγών άνω των 20 μέτρων. Ότι έχει γίνει δηλαδή η χώρα το playground, που λένε και οι αγγλοσάξονες, για όλους εκείνους που έχουν τους απαραίτητους πόρους να δαπανούν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ την εβδομάδα ώστε να κάνουν τις διακοπές τους στις ελληνικές ακτές. Δε θα έπρεπε όμως να απορούν. Όχι γιατί η Ελλάδα είναι μακράν μία από τις ομορφότερες χώρες στον κόσμο με κυριολεκτικά χιλιάδες μικρούς μαγευτικούς προορισμούς. Αλλά γιατί αυτή η μαζική συγκέντρωση super yachts στις ελληνικές θάλασσες είναι αποτέλεσμα της ελλιπούς αξιοποίησης της δραστηριότητας αυτής από την Πολιτεία. Και μάλιστα σε βάρος του περιβάλλοντος και της αισθητικής.
Όπως εξηγούν χαρακτηριστικά άνθρωποι με βαθιά γνώση του yachting, όταν στην Σαρδηνία απλώς για να ρίξει άγκυρα ένα τέτοιο yacht πρέπει να πληρώνει 3.000 ευρώ την ημέρα είναι λογικό να προτιμά την Ελλάδα που είναι τζάμπα… Τέλη ελλιμενισμού, πλοών κι άλλες προβλέψεις που έχουν σε ισχύ οι σοβαρές ευρωπαϊκές χώρες για να ρυθμίζουν της δραστηριότητα αλλά και να έχουν ένα πραγματικό όφελος για από αυτήν για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες, στην Ελλάδα απλώς δεν υπάρχουν. Ή αν υπάρχουν δεν εισπράττονται.
Το φαινόμενο της πριμάτσας, της ανεξέλεγκτης δηλαδή πρυμνοδέτησης των yachts σε όποιον κόλπο θέλουν είναι επίσης ελληνικό, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο εξωτερικό επιτρέπεται μόνο σε σαφώς προσδιορισμένους χώρους και βεβαίως καταβάλλονται τέλη. «Στην Ελλάδα έχουμε το φαινόμενο της παντελούς ασυδοσίας που μάλιστα φτάνει στο σημείο να τα εισπράττουν διάφοροι επιτήδειοι ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες παραθαλάσσιων εστιατορίων πεντακοσάρικα για τα τσαμαδούρια που έχουν πρόχειρα ποντίσει» σημειώνουν άλλες πηγές. Δε χρειάζεται να κοιτάξτε μακριά, αρκεί να θυμηθείτε τι συμβαίνει στην Ψαρού της Μυκόνου και τις άλλες όμορφες παραλίες στο νησί των ανέμων.
Έχει, λέει, ξεπεράσει η Ελλάδα ως προορισμός ναυλωμένων yachts ακόμα και την Καραϊβική. Λογικό αφού στην Καραϊβική δεν επιτρέπεται να ναυλώνονται σκάφη αν οι ιδιοκτήτες που τα ελέγχουν δεν έχουν έδρα εκεί. Και μην σπεύσει να μιλήσει κανείς για τα έμμεσα οφέλη για την οικονομία όπως από τις προμήθειες τροφίμων ή την πετρέλευση διότι οι δαπάνες που πραγματοποιούν αυτά τα άτομα στην πραγματικότητα είναι ελάχιστες σε σχέση με την όχληση που προκαλούν.
Τι πρέπει να γίνει λοιπόν; Οι ψυχραιμότεροι τάσσονται αναφανδόν υπέρ του yachting αλλά με αυστηρούς κανόνες για να προστατευθεί το περιβάλλον και ό χαρακτήρας της χώρας και εύρωστα ανταποδοτικά οφέλη για τον προϋπολογισμό δήμων και κράτους, όπως σε όλες τις σοβαρές χώρες
Είναι επίσημο: έρχεται το δολάριο. Στα τέλη Μαρτίου, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων οι ενεργές αεροπορικές κρατήσεις για ταξίδια από την Αμερική στην Ελλάδα έχουν φτάσει στο 70% εκείνων την αντίστοιχη στιγμή του 2019. Μάλιστα η Ελλάδα εμφανίζεται να έχει ανακτήσει το μεγαλύτερο ποσοστό της ταξιδιωτικής κίνησης από τις ΗΠΑ σε σχέση με τις με τους ανταγωνιστικούς μεσογειακούς προορισμούς και συγκεκριμένα την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Πρόσφατη έρευνα της Tourix, η οποία είναι ο συμβουλευτικός βραχίονας της Google για τον κλάδο, δείχνει πως οι περισσότερες αναζητήσεις για τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και ακολουθούν εκείνες από την Βρετανία τη Γαλλία και τη Γερμανία. Το 2019 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ ακολουθούσαν μόνον αυτές από την Γερμανία και την Βρετανία.
Σταθερή αύξηση των πτήσεων από τον Απρίλιο μέχρι και την κορύφωση του καλοκαιριού αναμένεται φέτος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με το βασικό σενάριο τoυ ευρωπαϊκού οργανισμού για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας (Eurocontrol) για την πτητική δραστηριότητα μέχρι και τον Δεκέμβριο. Ο φορέας τοποθετεί το συνολικό αριθμό των πτήσεων σε 9,3 εκατ. και εκτιμά ότι μέχρι τον Αύγουστο οι πτήσεις θα αντιστοιχούν στο 89% των επιπέδων του 2019, ποσοστό που δύναται να αγγίξει το 92%, μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Η ανοδική πορεία του real estate -που δεν ανακόπηκε λόγω της πανδημίας- δεν πρόκειται να σταματήσει ούτε εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, ως φανερώνει ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, με την πρώτη να παραμένει σταθερά μικρότερη από τη δεύτερη. Την τάση αυτή επιβεβαίωσαν και στο φόρουμ των Δελφών οι ειδικοί του real estate, όπως ο Γιάννης Γκάνος της Alpha Bank που ανέφερε ότι είμαστε σε πορεία ξεκάθαρης ανόδου και δεν ανακόπηκε με την covid ούτε θεωρούμε ότι θα ανακοπεί λόγω της ενεργειακής κρίσης. Είπε ακόμη ότι οι τράπεζες, πλέον, έχουν εξυγιασμένους ισολογισμούς και ως εκ τούτου είναι έτοιμες και «θέλουν να δώσουν δάνεια».
Ο Γιώργος Κορμάς της Πειραιώς εξολογηθηκε ότι ο πληθωρισμός οδηγεί σε αύξηση του κόστους κατασκευής των ακινητων, αλλά είναι ένα «καταφύγιο» τα ακίνητα, ακόμα και εν μέσω πολέμου. Αυτό όμως, που είναι βέβαιο είναι ότι η καταναλωτική ζήτηση θα υποχωρήσει. Ο γενικός διευθυντής της Q Real Estate Services, Γιώργος Μαντζαβινάτος πιστεύει ότι οι επενδυτές λόγω του πολέμου βρίσκονται σε στάση αναμονής, όμως υπάρχει και συνεχίζεται το ενδιαφέρον. «Μετά και από την κατάπαυση του πυρός θα αλλάξουν τα πράγματα», εκτιμά.
Στην παραλία Διστόμου, όπου βρίσκεται ο οικισμός των εργαζομένων της «Αλουμίνιον της Ελλάδος», του τομέα μεταλλουργίας της Mytilineos, θα δημιουργηθεί το πρώτο πιλοτικό έργο της Mytilineos Smart Cities. Ο οικισμός δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1960, αποτελώντας όραμα του αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Απόστολου Δοξιάδη. Πρόκειται για τη νέα υπηρεσία της Mytilineos που βασίζεται στις εφαρμογές και τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύσσει η εταιρεία. Την υπηρεσία παρουσίασε την Παρασκευή στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών η γενική διευθύντρια επικοινωνίας και στρατηγικής μάρκετινγκ της εταιρείας, Βίβιαν Μπουζάλη. Ωστόσο αυτό που κάνει εντύπωση είναι η ταχύτητα υλοποίησης αφού, με ορίζοντα τον Μάιο, ο οικισμός θα έχει μετατραπεί σε «έξυπνη» πόλη με διασυνδεδεμένες εφαρμογές και υπηρεσίες που θα επιτρέπουν την έξυπνη διαχείριση σειράς υπηρεσιών και λειτουργιών. Θα επανέλθουμε.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News