Αυτή τη βδομάδα έγινε η τελική δοκιμή
Θα μειώσουν την κίνηση κατά 30% – Χωρούν έως και 1.400 επιβάτες – Δύο ή και περισσότερα μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους για να εξυπηρετήσουν περισσότερο κόσμο – Από κάτω τους μπορούν να περνούν Ι.Χ. αυτοκίνητα σε δύο λωρίδες – Κοστίζουν το 20% της τιμής ενός συρμού του μετρό
Η ταινία «επιστροφή στο μέλλον» φαντάζει τόσο επίκαιρη, όταν βλέπει κάποιος αυτό που κατάφεραν να κάνουν πραγματικότητα οι Κινέζοι. Όσο κι αν προκαλεί εντύπωση, δέος αλλά και το φόβο του καινούργιου, τα νέα λεωφορεία που εγκαινίασε η Κίνα, δεν είναι βγαλμένα από ταινία φαντασίας, αλλά αποτελούν τη νέα πραγματικότητα, που έρχεται να δώσει «ανάσα» στην αδιανόητη ρύπανση και την απίστευτη κίνηση, που επικρατεί στους δρόμους των κινεζικών μεγαλουπόλεων τις ώρες αιχμής.
Πριν από μερικούς μήνες, μια κινεζική εταιρία, παρουσίασε τα σχέδια για το εκπληκτικά φουτουριστικό Transit Explore Bus (ΤΕΒ) και χτες, στην πόλη Τσινχουανγκντάο, της επαρχίας Χεμπέι, το πρώτο από τα TEB, έκανε το παρθενικό του «ταξίδι» σε μια ειδικά σχεδιασμένη πίστα 300 μέτρων.
Με ύψος που ξεπερνά τα πέντε μέτρα, μήκος 22 μέτρα και πλάτος περίπου 8 μέτρα, το νέο αυτό «κτήνος», στηρίζεται σε δύο πλαϊνά «πόδια», που κινούνται σε ειδικά σχεδιασμένες ράγες, παράλληλα του οδοστρώματος, ενώ έχει ειδικό κενό από κάτω του, ώστε να χωράνε να περάσουν Ι.Χ. αυτοκίνητα. Μάλιστα το κενό καλύπτει δύο λωρίδες, διευκολύνοντας ακόμα περισσότερο την κίνηση στους δρόμους.
Παράλληλα, ένα ΤΕΒ, αντικαθιστά περίπου 40 λεωφορεία και από άποψη επιβατών, κάνοντας εφικτή τη μεταφορά μέχρι και 1.400 επιβατών, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα σύνδεσης ενός ή και περισσότερων ΤΕΒ, μεταξύ τους, για να εξυπηρετηθούν ακόμα περισσότεροι επιβάτες στο ίδιο δρομολόγιο.
Τα ΤΕΒ, που μπορούν να πιάσουν ταχύτητες μέχρι και 60 χιλιομέτρων την ώρα, έχουν ως «πλεονέκτημα το ότι εξοικονομούν τεράστια ποσότητα οδοστρώματος» σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό του όλου εγχειρήματος Σονγκ Γιουζού. Ο Σονγκ υποστήριξε ότι τα συγκεκριμένα λεωφορεία, μπορούν να παραχθούν, με το 20% της τιμής ενός ολόκληρου συρμού του μετρό και μπορούν να βγουν σε κυκλοφορία εξαιρετικά γρήγορα, μιας και η κατάλληλη υποδομή στους δρόμους, μπορεί να κατασκευαστεί σχετικά εύκολα.
Περιττό να σημειωθεί ότι το πρότζεκτ είχε τεράστια απήχηση στους πολίτες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν μια όλο και περισσότερο αυξανόμενη κίνηση στους δρόμους, ειδικότερα από το 2009 και μετά, όταν η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ και έγινε η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του πλανήτη. Μόνο πέρσι, 21,1 εκατομμύρια Ι.Χ. πουλήθηκαν στην Κίνα.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα σημείο που δίνει τροφή, στους πιο σκεπτικιστές επί του θέματος. Το γεγονός πως σε μια παρόμοια έκθεση του 2010, είχε παρουσιαστεί ένα παρόμοιο σχέδιο για λεωφορεία, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για απόπειρα μείωσης της κίνησης κατά 20-30%. Ωστόσο το πρότζεκτ, πέρασε στα αζήτητα. Ο εμπνευστής του; Πάλι ο Σονγκ Γιουζου. Είναι επόμενο φυσικά να αναρωτιούνται αρκετοί για ποιο λόγο, το ίδιο σχέδιο προχώρησε έξι χρόνια μετά την «απόρριψή» του.
Τα νέα ΤΕΒ, που παρουσιάστηκαν στην 19η EXPO του Πεκίνου, τον περασμένο Μάιο, έκαναν το ολοκληρωτικό test drive μέσα στον Αύγουστο. «Χτίστηκαν με πραγματικά κινεζική ταχύτητα» είπε Γιουζού, μια φράση που έκανε τεράστιο «γκελ» και στα μέσα ενημέρωσης, αλλά και στον κόσμο, η πλειονότητα του οποίου, υποδέχτηκε τα νέα «λεωφορεία του μέλλοντος», στο αποπνικτικό παρόν του, με περίσσιο ενθουσιασμό.
πηγή : protothema.gr