Γοητευμένοι εμφανίζονται οι Ελληνες από την ηλεκτροκίνηση στα Ι.Χ. καθώς φαίνεται ότι θα επέλεγαν χωρίς δεύτερη σκέψη την αγορά ενός οχήματος που μπαίνει στην πρίζα, ωστόσο το υψηλό κόστος κτήσης παραμένει εμπόδιο για την απόκτησή τους, παρά τα μέτρα ελάφρυνσης που έχουν τεθεί σε ισχύ από την κυβέρνηση.
Η Ελλάδα εμφανίζεται η τρίτη πιο «φιλική» χώρα στο θέμα της ηλεκτροκίνησης μεταξύ 22 κρατών που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα. Ειδικότερα, το 84% των Ελλήνων οδηγών αντιμετωπίζει θετικά τα ηλεκτρικά οχήματα, με την τάση να είναι ανοδική. Την τελευταία τριετία μάλιστα η θέση των Ελλήνων σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα εμφανίζεται βελτιωμένη κατά 55%.
Οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές των ηλεκτρικών οχημάτων ανάμεσα στις 22 χώρες που συμμετείχαν στην ετήσια έκθεση Mobility Insights Report «EVs & Sustainbility», την οποία δημοσίευσε η LeasePlan σε συνεργασία με την Ipsos, είναι οι Πορτογάλοι που «βλέπουν» θετικά την ηλεκτροκίνηση σε ποσοστό 87%. Η Ρουμανία ακολουθεί με τους οδηγούς να δηλώνουν σε ποσοστό 85% ότι αντιμετωπίζουν θετικά τη νέα αυτή τεχνολογία στα οχήματα. Τα δεδομένα θέλουν τη Νότια Ευρώπη να εμφανίζει θετικότερη στάση απέναντι στην ηλεκτροκίνηση σε σχέση με τους οδηγούς άλλων χωρών.
Ως προς την πρόθεση χρήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος, το 80% των Ελλήνων φαίνεται να είναι θετικό προς ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Εξ αυτών το 44% δηλώνει ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μεταβεί σε ηλεκτρικό όχημα και το 36% ότι είναι πιθανό να το κάνει. Οι νεότεροι οδηγοί (34%) και οι οδηγοί που ζουν σε μεγάλες πόλεις (37%) είναι πιο πιθανό να δηλώσουν ότι θα προτιμήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπως προκύπτει από τη μελέτη.
Κίνητρα
Στα κορυφαία κίνητρα για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος συγκαταλέγονται τα οφέλη για το περιβάλλον και το χαμηλότερο κόστος χρήσης. Οι Ελληνες φαίνεται ότι στη θεωρία ανταποκρίνονται θετικά στα κίνητρα που δίδονται για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος δηλώνοντας ταυτόχρονα, σε ποσοστό 67%, ότι ο κύριος λόγος για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι το χαμηλό κόστος χρήσης (έναντι 47% του γενικού μέσου όρου του συνόλου των χωρών που συμμετείχαν).
Μετά την εξοικονόμηση πόρων κατά τη χρήση ηλεκτροκίνητου οχήματος οι Ελληνες οδηγοί δηλώνουν ότι προσανατολίζονται στην ηλεκτροκίνηση για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, σύμφωνα με το 65% (γενικός μέσος όρος 19%). Τέλος, οι φορολογικές ελαφρύνσεις είναι το τρίτο σημαντικότερο κίνητρο, με το 48% των Ελλήνων οδηγών να το υποστηρίζει (έναντι 33% του γενικού μέσου όρου).
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, το υψηλό κόστος κτήσης των οχημάτων παραμένει ένα από τα βασικότερα εμπόδια για την απόκτησή τους. Σημειώνεται ότι η εν λόγω τεχνολογία, λόγω σχετικής «νεότητας», παραμένει αρκετά ακριβή με την τιμή αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος να εμφανίζει επιβάρυνση σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα ή ακόμα και τα υβριδικά οχήματα. Στην Ελλάδα, ο κυρίαρχος ανασταλτικός παράγοντας φαίνεται να είναι το κόστος αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος, όπως ανέφερε το 65% των ερωτηθέντων – έναντι 57% στον γενικό μέσο όρο.
Οι Ελληνες οδηγοί διστάζουν να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση λόγω περιορισμένων υποδομών φόρτισης σε ποσοστό 47%, ενώ τελευταίο στη «λίστα» των ανησυχιών των Ελλήνων αναφορικά με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι το μικρότερο οδηγικό εύρος των ηλεκτρικών οχημάτων (31% έναντι 34% του γενικού μέσου όρου). Και αυτό γιατί το ενδιαφέρον της ηλεκτροκίνησης στρέφεται κυρίως σε κατοίκους μεγάλων πόλεων με έντονο κυκλοφοριακό φόρτο σε μικρές σχετικά αποστάσεις.