H γραμμή 4 του μετρό, ύψους 1,3 δισ. ευρώ
Της Μαριάννας Τζάννε
Ως δημόσιο έργο και με χρηματοδότηση από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, προβλέπεται ότι θα κατασκευαστεί η γραμμή 4 του μετρό ύψους 1,3 δισ. ευρώ, ακυρώνοντας κάθε σχέδιο για ΣΔΙΤ που είχε μελετήσει το προηγούμενο διάστημα το υπουργείο Υποδομών.
Την ίδια ώρα, μεγάλος προβληματισμός επικρατεί για τα ώριμα έργα της εταιρείας, συνολικού ύψους άνω των 600 εκ. ευρώ όπως οι επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά που με τις δυσκολίες που συναντά, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ακόμη και την τμηματική παράδοση το 2018 και φυσικά η κατασκευή του Τραμ που φαίνεται να κυριεύεται από το μικρόβιο του μετρό Θεσσαλονίκης. Το έργο έχει ξεκινήσει το 2013 και έπρεπε να παραδοθεί στις αρχές του 2016. Όμως 3,5 χρόνια μετά έχει υλοποιηθεί μετά πολλών εμποδίων μόλις το 40% και με βάση το νεώτερο σχεδιασμό, προβλέπεται μετάθεση της παράδοσης για το α΄ εξάμηνο του 2017.
Εάν σε αυτά, προσθέσουμε και τις δυσκολίες που γεννά στην Αττικό Μετρό, ο νέος σχεδιασμός για συνύπαρξη των αρχαιοτήτων με τον κεντρικό σταθμό στην Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, που θα κατασκευαστεί εκ των υστέρων για να παραδοθεί στο κοινό το 2021, τότε είναι φανερό ότι η εταιρεία έχει να διαχειριστεί πολλαπλά μέτωπα τόσο στα παλιά όσο και στα καινούρια έργα με απρόβλεπτες δυσκολίες.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.
400 εκατ. από το ΕΣΠΑ για την γραμμή 4
Με την συνδρομή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που δύναται να συνεισφέρει έως και το 75% της δαπάνης του έργου και με 400 εκ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ που κατά την διοίκηση της Αττικό Μετρό έχουν δεσμευτεί για το έργο, προβλέπεται με βάση το νέο σχεδιασμό να προχωρήσει η μεγαλύτερη επέκταση του μετρό που θα συνδέσει 14 σταθμούς από το Άλσος Βείκου έως το Γουδί.
Η επέκταση που είναι η αγαπημένη αφήγηση όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία δέκα χρόνια, είναι σαφές ότι δεν θα μπορέσει να προχωρήσει μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Δεν είναι μόνο η επίλυση των χρηματοδοτικών δυσκολιών που είναι σημαντικές για ένα τόσο μεγάλο έργο αλλά και η προετοιμασία της επέκτασης.
Όπως εξηγεί, o διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος, με το νέο νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις υπάρχει απαίτηση να έχουν προηγηθεί μια σειρά από πρόδρομες εργασίες για να προκηρυχθεί το έργο (μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, απαλλοτριώσεις κ.α). Αυτό θα απαιτήσει πρόσθετο χρόνο και για αυτό η προκήρυξη του διαγωνισμού θα πάρει κάποιους μήνες. Μεγάλες δυσκολίες συναντά η Αττικό Μετρό στις επεκτάσεις προς Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι 4,5 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου, η κοινοπραξία (J&P ΑΒΑΞ, Ghella SpA, Alstom Transport SA) κατασκευάζει ακόμη τους διαφραγματικούς τοίχος του σταθμού για Πειραιά και είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσει η εκσκαφή. Το έργο από την αρχή έδειξε την δυσκολία του, όταν ο εργολάβος προσέκρουσε πάνω σε αγωγό όμβριων υδάτων και χρειάστηκε να μετακινηθεί ο σταθμός και να εκπονηθεί νέα μελέτη, η οποία ακόμη δεν έχει εγκριθεί στο σύνολό της από την Αττικό Μετρό!
Ήδη, για το έργο ο ανάδοχος έχει προσφύγει σε έξι διαιτησίες, διεκδικώντας περίπου 15 εκ. ευρώ αλλά όλα δείχνουν ότι η συνέχεια των διεκδικήσεων θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Από τις αρχές του καλοκαιριού έχει σταματήσει η διάνοιξη της σήραγγας του μετρό από τα ΤΒΜ στα Μανιάτικα, από τις «τρύπες» που εντοπίστηκαν στο υπέδαφος που για να γεμίσουν χρειάστηκε να πέσουν 2.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος. Όμως με τις δυσκολίες αυτές αλλά και τους έξι μήνες αδράνειας που βίωσε πέρσι το μετρό, λόγω μη καταβολής του ΦΠΑ, το οποίο χρειάστηκε νομοθετική ρύθμιση για να λυθεί, το έργο έχει μείνει πίσω.
Μέχρι στιγμής, έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με τον εργολάβο περίπου το 50%, ωστόσο εκείνο που επιβεβαιώνεται είναι οι συζητήσεις με την Αττικό Μετρό προκειμένου να αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα του έργου. Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να έχουν οριστικοποιηθεί μέχρι τα τέλη του χρόνου.
Συζητούν για τρεις σταθμούς
Στην κοινοπραξία αλλά και στην Αττικό Μετρό, δεν αποκλείουν να παραδοθούν μέσα στον επόμενο χρόνο οι τρεις σταθμοί που είναι έτοιμοι (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) και να μετατεθούν για το 2020 οι σταθμοί Πειραιάς, Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο. Πρόκειται για μια εξέλιξη που δεν είναι η καλύτερη ούτε για τον Πειραιά αλλά ούτε και για την Αττικό Μετρό, η οποία κινδυνεύει να συνηθίσει στην ιδέα της παράδοσης μισοτελειωμένων έργων (κάτι αντίστοιχο θα γίνει και με την βενιζέλου στο μτρό Θεσσαλονίκη)! Για τους Πειραιώτες πάντως, οι περιπέτειες με τα μέσα σταθερής τροχιάς δεν τελειώνουν στο μετρό.
Μεγάλες δυσκολίες που αποτυπώνονται και στις συνεχείς παρατάσεις του χρονοδιαγράμματος παρουσιάζει η κατασκευή του τραμ.
Το έργο που έχει κερδίσει μετά από σφοδρό δικαστικό αγώνα η τεχνική εταιρεία Θεμέλη, είναι αδύνατο να ακολουθήσει ακόμη και την τελευταία παράταση που δόθηκε για τα τέλη του χρόνου. Οι ευθύνες αποδίδονται κατά ένα μέρος στο κακό ξεκίνημα και στην ανωριμότητα του έργου, ωστόσο είναι σαφές ότι ούτε ο εργολάβος έχει επιδείξει μέχρι στιγμής ισχυρά τεχνικά αντανακλαστικά για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του έργου που όπως εκτιμάται δεν θα μείνει μακριά από τις δικαστικές αίθουσες. Πρόσφατα, με τεχνική λύση που δόθηκε από την Αττικό μετρό, επιλύθηκε ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζει το έργο με τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Δυσκολίες ανέκυψαν επίσης με την εγκατάσταση βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων σε κεντρικούς δρόμους της πόλης ενώ προβλήματα υπάρχουν και με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που παίρνουν μήνες. Σε ότι αφορά την σύμβαση και εκεί παρατηρούνται πολλά κενά, αφού υπογράφτηκε χωρίς τμηματικές προθεσμίες γεγονός που θα ενεργοποιούσε ποινικές ρήτρες υπέρ της Αττικό Μετρό εφόσον υπήρξε υπαιτιότητά του αναδόχου.
Η επέκταση του τραμ προς Πειραιά προκηρύχθηκε με αρχικό προϋπολογισμό 92 εκ. ευρώ, ανατέθηκε με 50 εκ. ευρώ και είναι άγνωστο πόσο θα κοστίσει στο τέλος. Η σύμβαση υπογράφτηκε τον Ιανουάριο του 2013 αλλά οι εργασίες ξεκίνησαν πολύ αργότερα, τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, λόγω της ανάγκης να συνδυαστούν οι δύο μελέτες της Αττικό Μετρό και του δήμου Πειραιά. Η γραμμή τραμ μήκους 5,4 χλμ θα ξεκινάει από τον σταθμό ΗΣΑΠ στο γήπεδο Καραϊσκάκη και θα καταλήγει στο Λιμάνι Πειραιά στον τερματικό σταθμό «Ακτή Ποσειδώνος». Περιλαμβάνει 12 σύγχρονες στάσεις: Γήπεδο Καραϊσκάκη, Μ. Ασίας, Γ. Λαμπράκη, Ευαγγελίστρια, Πλατεία Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Ακτή Ποσειδώνος και Αγία Τριάδα, Πλατεία Ιπποδαμείας, 34ου Συντάγματος, Ανδρούτσου και Ομηρίδου Σκυλίτση στην επιστροφή.
πηγή : newmoney.gr