Home / BUSINESS TALK / «Στον αέρα» δημόσια και ιδιωτικά έργα

«Στον αέρα» δημόσια και ιδιωτικά έργα

Πέρασε στα ψιλά λόγω και πολεμικής επικαιρότητας, αλλά όσα σημειώνει σε πρόσφατη επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) είναι αν μη τι άλλο ανησυχητικά. Τι αναφέρουν οι εργολήπτες; Ότι αυτό που ξεκίνησε ως πληθωριστικό κύμα λόγω της υγειονομικής κρίσης εξελίσσεται σήμερα σε «πολεμικό» και «κερδοσκοπικό» πληθωρισμό με φρενήρη αύξηση όλων των υλικών, εξαιτίας κυρίως των συνεχόμενων ανατιμήσεων στην ενέργεια. Κατά την ΠΕΣΕΔΕ, η τιμή του οικοδομικού σιδήρου και της ασφάλτου έχει αυξηθεί κατά 100% και 200%, δηλαδή ο σκελετός ενός κτηρίου που κόστιζε πριν τις ανατιμήσεις 1 εκατ. ευρώ, κοστίζει σήμερα 1,5 εκατ. ευρώ.
Ούτε τα έργα οδοποιίας, «όπως και όλα τα άλλα έργα, με τις παρούσες τιμές είναι δυνατόν να υλοποιηθούν από τους αναδόχους» σημειώνει η ΠΕΣΕΔΕ. Ως αποτέλεσμα, όπως αναφέρει η Ένωση, οι εργολήπτες δεν είναι σε θέση να ενσωματώσουν τις ανατιμήσεις αυτές στις προσφορές τους με αποτέλεσμα – εάν δεν υπάρξουν μέτρα- να βρίσκονται αντιμέτωποι με οικονομική ζημιά. Γι’ αυτό ζητούν, μεταξύ άλλων, να παραταθούν για δώδεκα μήνες όλα τα χρονοδιαγράμματα, να υπάρξει δυνατότητα προσωρινής διακοπής των έργων και να αναπροσαρμοστούν οι προϋπολογισμοί των έργων. Πονοκεφάλος…
Παράταση έως τις 31 Μαρτίου έλαβε ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ και αυτός του Ειδικού Διαχειριστή για την εκμίσθωση του εργοστασίου της Λάρκο στην Λάρυμνα και την πώληση των μεταλλίων αντίστοιχα που ήταν προγραμματισμένοι να ολοκληρωθούν χθες Δευτέρα. Βασική αιτία η απροθυμία των υποψηφίων επενδυτών να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά για οποιοδήποτε από τα παραπάνω περιουσιακά στοιχεία χωρίς τα συμβατικά κείμενα να τους εξασφαλίζουν -με τον τρόπο που εκτιμούν- από τον κίνδυνο να βρεθούν υπόλογοι για περιβαλλοντικές παραβάσεις που έλαβαν χώρα στο παρελθόν σε ενδεχόμενη μελλοντική τέτοια προσφυγή οιοδήποτε. Ωστόσο προβληματισμός υπήρχε και για άλλους όρους της σύμβασης παραχώρησης του εργοστασίου (δεσμευτικές επενδύσεις και προθεσμία για αυτές κ.α.) και ήδη στην αγορά όλοι συζητούν πως ο μόνος ενδιαφερόμενος που ίσως να παραμείνει ενεργός είναι η κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την AD Holdings.
Ξανά στην αφετηρία της αδειοδότησης των επενδύσεών της, δεσμευτικών και μη, στον Πειραιά στέλνει το Συμβούλιο της Επικρατείας την COSCO Shipping. Το ανώτατο δικαστήριο μετά από προσφυγή φορέων και κατοίκων του Πειραιά κατά της επέκτασης του επιβατικού λιμένα, δηλαδή του προβλήτα της κρουαζιέρας, έκρινε σύμφωνα με πληροφορίες πως έπρεπε να προηγηθεί η έγκριση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και κατόπιν αυτή του master plan κάτι το οποίο δεν συνέβη το 2013 οπότε και εντάχθηκε το σημερινό έργο στις επενδύσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ούτε το 2019 όταν εγκρίθηκε το νέο master plan του λιμανιού.
Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί αλλά οι πληροφορίες αναφέρουν πως ζητείται συμμόρφωση με την κοινοτική οδηγία 2001/42/ΕΚ που προβλέπει την παραπάνω αλληλουχία αδειοδότησης. Στην πράξη αυτό ενδεχομένως σημαίνει πως τα έργα για το νέο λιμάνι κρουαζιέρας αλλά και όλα τα άλλα έργα που εντάσσονται στο master plan και τα οποία αποτελούν τις κινεζικές επενδύσεις παγώνουν μέχρι να αποκτήσουν εγκεκριμένη ΣΜΠΕ και νέο αδειοδοτημένο master plan, αναφέρουν νομικοί κύκλοι.
Ορισμένες πηγές υπογραμμίζουν πως το ΣτΕ δεν απέρριψε τις επενδύσεις αλλά τον τρόπο με τον οποίον αυτές αδειοδοτήθηκαν και επομένως το πρόβλημα δύναται να ξεπεραστεί. Ωστόσο θυμίζουν πως αντίστοιχο μοντέλο αδειοδότησης έχουν και τα υπόλοιπα αποκρατικοποιημένα ή υπό αποκρατικοποίηση ελληνικά λιμάνια αλλά και πλήθος άλλων υπό αξιοποίηση δημοσίων περιουσιακών στοιχείων. Θεωρούν δηλαδή πως δημιουργείται προηγούμενο που μπορεί να περιπλέξει και άλλες επενδύσεις στη χώρα εφόσον ανακύψουν αντίστοιχες προσφυγές.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview