Ψηλά έχει βάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον πήχυ της ηλεκτροκίνησης, προσδοκώντας την κυκλοφορία «τουλάχιστον» 30 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030, σύμφωνα με σχέδιο που διέρρευσε από τις Βρυξέλλες και το οποίο θα δημοσιευτεί την προσεχή εβδομάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι επί του παρόντος στην ευρωπαϊκή επικράτεια ο αριθμός ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας οχημάτων δεν ξεπερνά το 1,5 εκατομμυρίων κάτι που σημαίνει ότι για να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος, θα πρέπει να επιταχυνθεί σημαντικά η αναμόρφωση της αυτοκινητοβιομηχανίας προς πιο ηλεκτρικά μονοπάτια και να συνδυαστεί με μακροπρόθεσμα κίνητρα όπως αυτά που ήδη ισχύουν στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών αγορών.
Σε κάθε περίπτωση, αναλυτές αναφέρουν ότι ο στόχος δεν είναι τόσο δυσπρόσιτος όσο υποθέτει κανείς με τα σημερινά δεδομένα καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, οι ευρωπαϊκοί δρόμοι θα φιλοξενούν έως το 2028 28 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα.
Εκτός από το «ζητούμενο» για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, το σχέδιο που διέρρευσε από τις Βρυξέλλες περιλαμβάνει προβλέψεις και για τον ευρύτερο τομέα μεταφορών. Σύμφωνα με αυτό προβλέπεται ο διπλασιασμός των γρήγορων τρένων έως το 2030 με την προοπτική οι μεταφορές ανάμεσα σε πόλεις με απόσταση κάτω των 300 χλμ. να πραγματοποιούνται με μηδενικούς ρύπους. Παράλληλα υπάρχει σχεδιασμός για μηδενικών εκπομπών μεγάλα αεροσκάφη και πλοία τα οποία θα «είναι έτοιμα για την αγορά», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται έως το 2035.
«Θα πρέπει να καταστήσουμε όλες τις μορφές μετακίνησης βιώσιμες προκειμένου να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι αλλά και να επιτραπεί στις ευρωπαϊκές εταιρείες να παραμείνουν ανταγωνιστικές» αναφέρει μεταξύ άλλων το έγγραφο που διέρρευσε.
Όλα τα παραπάνω εντάσσονται φυσικά στο πλαίσιο του στόχου μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προκύπτουν από τις μεταφορές κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 συγκριτικά με τα μεγέθη του 1990. Βέβαια το συγκεκριμένο ποσοστό μείωσης δεν έχει ακόμα κλειδώσει καθώς αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με πολλά από τα κράτη μέλη να προτιμούν μια μείωση-στόχο της τάξης του 40%.
Σε κάθε περίπτωση η Κομισιόν ετοιμάζει την νέα αναθεώρηση των στόχων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων με την προοπτική να τεθούν σε διαβούλευση από τον Ιούνιο του 2021 ενώ θα υπάρξει αντίστοιχη πρόταση και για τα βαρέος τύπου οχήματα η οποία όμως θα παρουσιαστεί το 2022.