Σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι θα βρεθεί η Ρωσία ενόσω πλησιάζει η ώρα που θα τεθούν σε εφαρμογή οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πετρέλαιο ρωσικής προέλευσης. Κι αυτό διότι η Μόσχα δεν έχει καταφέρει να βρει εναλλακτικούς προορισμούς για να εξάγει το πετρέλαιό της, καθώς εκτός της Κίνας, της Ινδίας και της Τουρκίας καμία άλλη χώρα δεν εξεδήλωσε ενδιαφέρον να αυξήσει τις εισαγωγές της.
Υπενθυμίζεται ότι στις 5 Δεκεμβρίου τίθενται σε εφαρμογή οι κυρώσεις των Βρυξελλών. Αυτομάτως περί των 740.000 βαρελιών ημερησίως δεν θα αγοράζονται. Μετά από έναν μήνα στις αρχές του 2023, ακόμη 650.000 βαρέλια την ημέρα δεν θα εξάγονται από τη Ρωσία, καθώς θα σταματήσουν οι ροές προς τις Γερμανία και Πολωνία μέσω του αγωγού Ντρούζμπα. Συνολικά η Μόσχα θα βρίσκεται σε αναζήτηση αγοραστών για 1,4 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα.
Ήδη η κατάσταση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται είναι αποθαρρυντική για το Κρεμλίνο. Μπορεί την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 28 Οκτωβρίου οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας να αυξήθηκαν, ωστόσο ο μέσος όρος των τελευταίων εβδομάδων συρρικνώθηκε και μάλιστα αισθητά στα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου της τελευταίας εβδομάδας αυξήθηκαν κατά 12 εκατ. δολάρια, στα 133 εκατ. δολάρια, ωστόσο ο μέσος όρος για τα έσοδα των τελευταίων εβδομάδων μειώθηκε κατά 9 εκατ. δολάρια, στα 128 εκατ. δολάρια, ένα επίπεδο που συνιστά το χαμηλότερο από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Την τελευταία αυτή εβδομάδα τα συνολικά 30 τάνκερ φόρτωσαν 21,9 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου από τα λιμάνια της Ρωσίας, αυξημένα κατά 1,9 εκατ. βαρέλια σε σχέση με τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες.
Πάντως όπως δείχνουν και τα στοιχεία του Bloomberg, οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες μειώνεται σταθερά από τον περασμένο Φεβρουάριο και σε κάποιες περιπτώσεις έχουν μηδενισθεί.
Ένα άλλο πρόβλημα που έχει αρχίσει να ξεπροβάλλει στον ορίζοντα είναι αυτό της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου έως ότου εφαρμοσθούν οι ευρωπαϊκές κυρώσεις. Κι αυτό διότι πολλοί είναι οι έμποροι οι οποίοι αυξάνουν τις παραγγελίες τους έως τις 5 Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, τα πλοία που είναι διαθέσιμα για μεταφορά πετρελαίου δεν αρκούν, αλλά ακόμη και αν επαρκούσαν θα ήταν δύσκολο να εξυπηρετηθούν από τους διαθέσιμους αγωγούς για μεταφορά πετρελαίου διά θαλάσσης.
Πρέπει να αναφερθεί, ότι μπορεί μια παραγγελία να φορτωθεί πριν από τις 5 Δεκεμβρίου, ωστόσο να φθάσει αργότερα της ημερομηνίας αυτής στον τελικό της προορισμό. Με τις κυρώσεις όμως σε ισχύ, το φορτίο θεωρείται πια μη νόμιμο και η εταιρεία που διαχειρίζεται το τάνκερ μη νόμιμη επίσης, η οποία και θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες για καταπάτηση των κυρώσεων.
Οι αποστολές από τα λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό Ωκεανό να χρειάζονται λίγες ημέρες για να διεκπαιρεωθούν, όπως και αυτές από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας προς την Τουρκία.
Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για την Ινδία, καθώς ο χρόνος που απαιτείται για αποσταλλεί ένα φορτίο με πετρέλαιο είναι κάποιες εβδομάδες.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Χάος στα πετρελαϊκά logistics της Ρωσίας λίγες ημέρες πριν από την επιβολή κυρώσεων
ΗΠΑ: Η Ρωσία μπορεί να αποφύγει το πλαφόν και να εξάγει το 90% του πετρελαίου της
ΗΠΑ: Φοβούνται ότι το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News