8 Δεκεμβρίου 1942
Πέθανε ο αρχιτέκτονας και μηχανικός Albert Kahn, σε ηλικία 73 ετών. Γνωστός ως «ο άνθρωπος που έχτισε το Ντιτρόιτ», κατασκεύασε περισσότερα από 2.000 κτίρια, κυρίως για τη Ford και τη General Motors, στην πόλη που θα γινόταν η καρδιά της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με τη νεκρολογία του στους New York Times, ο Kahn «έφερε την επανάσταση στην ιδέα του πώς θα πρέπει να είναι ένα σπουδαίο εργοστάσιο: Τα σχέδιά του έκαναν δυνατά τα θαύματα της μοντέρνας μαζικής παραγωγής και τα κτίριά του άλλαξαν το πρόσωπο χιλιάδων πόλεων, από το Ντιτρόιτ έως το Νοβοσιμπίρσκ».
Ο Albert Kahn γεννήθηκε στη Γερμανία το 1869. Όταν ήταν 11 ετών, η οικογένειά του μετακόμισε στις ΗΠΑ και εγκαταστάθηκε στο Ντιτόιτ, όπου ως έφηβος έπιασε δουλειά ως μαθητευόμενος πλάι σε έναν αρχιτέκτονα. Το 1902, αφότου δούλεψε για μία σειρά από γνωστά αρχιτεκτονικά γραφεία στο Ντιτρόιτ, άνοιξε τη δική του εταιρεία.
Χτίζοντας εργοστάσια για την Packard, ο νεαρός αρχιτέκτονας διαπίστωσε ότι εάν αντικαταστήσει τα ξύλα ή τα τούβλα που χρησιμοποιούνταν τότε με ενισχυμένο σκυρόδεμα, μπορούσε να επισπεύσει σημαντικά την κατασκευή βιομηχανικών κτιρίων. Αυτό τα έκανε πιο γερά και λιγότερο εύφλεκτα. Επίσης, καθώς τα κτίρια με ενισχυμένο σκυρόδεμα χρειάζονται λιγότερους φέροντες τοίχους, δημιουργούνται πιο μεγάλοι ενιαίοι χώροι για τα ογκώδη βιομηχανικά μηχανήματα.
View this post on Instagram
A post shared by Albert Kahn (@albertkahninc)
Το πρώτο εργοστάσιο του Kahn με ενισχυμένο σκυρόδεμα, το Packard Shop No. 10, στέκει έως και σήμερα στην East Grand Boulevard του Ντιτρόιτ.
«Η αρχιτεκτονική είναι 90% business και 10% τέχνη», έλεγε ο Kahn. Τα κτίριά του αντανακλούσαν αυτή η φιλοσοφία, καθώς είχαν λείες γραμμές, ήταν ευέλικτα και πάνω από όλα, χρηστικά.
Το πρώτο εργοστάσιο του Kahn για τη Ford, το Highland Park του 1909, χρησιμοποιούσε ασανσέρ και ανυψωτικά μηχανήματα για να εκτείνει τη γραμμή παραγωγής του περίφημου Model T σε διαφορετικούς ορόφους.
Παρότι ο Kahn σχεδίασε και μη βιομηχανικά κτίρια, όπως οι πύργοι γραφείων των Ford και GM στο κέντρο του Ντιτρόιτ, είναι πιο γνωστός για τα εργοστάσιά του, τα οποία αντανακλούσαν τις ανάγκες της βιομηχανικής εποχής.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ο άνθρωπος που έβαλε το όνειρο σε ρόδες: Η επιστροφή στο μέλλον, τα ναρκωτικά και το διασημότερο αυτοκίνητο του κόσμου
General Motors: Ο ιδρυτής της μισούσε τα αυτοκίνητα – Τον έδιωξαν δύο φορές από την εταιρεία του
Ο άνθρωπος που δημιούργησε τη μεσαία τάξη για να της πουλήσει αυτοκίνητα
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News