Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έστρεψαν την προσοχή τους στην εξέλιξη των κινητήρων βενζίνης. Οι νέες μονάδες παραγωγής ενέργειας έχουν πολλά πλεονεκτήματα τα οποία συμβάλουν στη μείωση του κόστους χρήσης.
Η Τoyota, δημιούργησε ένα νέο υπερτροφοδοτούμενο τετρακύλινδρο κινητήρα 1.200 κ.εκ. ο οποίος χρησιμοποιεί προηγμένες τεχνολογίες, που επιτρέπουν στον κινητήρα να αλλάζει από τον κύκλο Otto στον κύκλο Atkinson σε χαμηλά φορτία.
Επίσης, διαθέτει κάθετους αυλούς εισαγωγής υψηλού στροβιλισμού, μία πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στην κυλινδροκεφαλή και προηγμένη διαχείριση θερμότητας.
Για το σκοπό αυτό, ο 1.2T προσθέτει ένα σύστημα άμεσου ψεκασμού καθώς και υγρόψυκτο υπερσυμπιεστή και εναλλάκτη θερμότητας. Επιπλέον, το σύστημα VVT-iW (Variable Valve Timing – intelligent Wide), παρέχει ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία στο χρονισμό βαλβίδων.
Ο συνδυασμός αυτών των τεχνολογιών έχει σαν αποτέλεσμα από το μοτέρ 1.200 κ.εκ. να αποδίδεται ισχύς 116 ίππων. Η ροπή είναι 18,6 χλγμ. από τις 1.500 και 4.000 σ.α.λ.
Το ανανεωμένο Auris, το πρώτο μοντέλο της μάρκας στο οποίο λανσάρεται αυτός ο κινητήρας, επιταχύνει από 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 10,1΄΄. Η μέση κατανάλωση είναι 4,7 λίτρα/100χλμ. και οι εκπομπές CO2 109 γραμ./χλμ.
Οι μηχανικοί για να εξασφαλίσουν χαμηλή κατανάλωση και να διατηρηθούν οι επιδόσεις αύξησαν την συμπίεση. Όμως γενικά, όσο η συμπίεση αυξάνεται, τόσο μεγαλώνει και ο κίνδυνος ανεξέλεγκτης καύσης – κοινώς η κρουστική καύση (πειράκια).
Ο υψηλός λόγος συμπίεσης 10:1 του 1.2T οφείλεται σε μία σειρά βασικών τεχνολογιών που βελτιώνουν τον έλεγχο στη διαδικασία καύσης. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να αποφευχθεί ο κίνδυνος κρουστικής καύσης.
Πρώτα απ’ όλα, οι αυλοί εισαγωγής έχουν σχεδιαστεί για να παράγουν πιο έντονη ροή και κάθετο στροβιλισμό, ενώ το σχήμα του εμβόλου έχει βελτιστοποιηθεί για αποδοτικότερο στροβιλισμό μέσα στον κύλινδρο.
Σαν αποτέλεσμα, το καύσιμο και ο αέρας εισαγωγής αναμιγνύονται ταχύτερα και σχηματίζεται πιο ομοιογενές μίγμα.
Αυτό μεταφράζεται σε υψηλότερη ταχύτητα καύσης – που βοηθά στην αποφυγή της κρουστικής καύσης.
Η προηγμένη διαχείριση θερμότητας, είναι από μόνη της, ένας τρόπος βελτίωσης της οικονομίας και παράλληλα ένας ακόμα τρόπος μείωσης του κινδύνου κρουστικής καύσης.
Ο κινητήρας σχεδιάστηκε έτσι ώστε, η θερμοκρασία κάθε μεμονωμένου εξαρτήματος να μπορεί να βελτιστοποιηθεί.
Για παράδειγμα, το κάτω μέρος των εμβόλων ψύχεται από μπεκ λαδιού και η ψύξη της κυλινδροκεφαλής διαχωρίζεται από αυτή του μπλοκ του κινητήρα.
Με αυτό τον τρόπο μειώνεται η θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης, ενώ το ίδιο το μπλοκ παραμένει αρκετά ζεστό για μείωση της τριβής.
Σπύρος Ρέκκας