Home / BUSINESS TALK / Οι ταχύτητες του ΟΤΕ, οι ξενοδόχοι του Airbnb και η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Οι ταχύτητες του ΟΤΕ, οι ξενοδόχοι του Airbnb και η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Ύστερα από αρκετά χρόνια, την Παρασκευή θα λειτουργήσει η ΕΕΤΤ και «ως δικαστής και ως νομοθέτης» κατά την έκφραση που είχε χρησιμοποιήσει, πριν από ορισμένα χρόνια-για την ακρίβεια τον Νοέμβριο του 2017- ο CEO του ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ. Αύριο δηλαδή, θα λάβει χώρα η ακρόαση του ΟΤΕ και της Vodafone για το ζήτημα με τη δωρεάν αναβάθμιση των ταχυτήτων των συνδρομητών σταθερής της Cosmote. Μιλάμε για ζήτημα διότι η Vodafone έχει καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα στην ΕΕΤΤ, ζητώντας να «παγώσει» η έγκριση των συνολικά 450 πακέτων του ΟΤΕ από την ανεξάρτητη Αρχή.

 

Στο σημείο αυτό να κάνουμε μία χρήσιμη διευκρίνιση για τους μη μυημένους στις τηλεπικοινωνίες. Ο ΟΤΕ ως επιχείρηση με σημαντική ισχύ (δεσπόζουσα θέση) θα πρέπει, κάθε φορά που επιδιώκει να λανσάρει ένα νέο πρόγραμμα, να εξασφαλίζει την έγκριση της ΕΕΤΤ. Κι αυτό για να διασφαλίζεται ότι δεν συμπιέζεται το περιθώριο κέρδους, καθιστώντας ασύμφορη την εμπορική διάθεση ενός αντίστοιχου προγράμματος από τους υπόλοιπους παρόχους. Με άλλα λόγια, η ΕΕΤΤ, κάθε φορά που λανσάρει ο ΟΤΕ ένα πρόγραμμα θα πρέπει να το εγκρίνει, κάτι που δεν ισχύει για τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς. Φανταστείτε να έχετε ένα κατάστημα ρούχων-έστω με δεσπόζουσα στην αγορά θέση- και κάθε φορά που αποφασίζετε να βάλετε μία προσφορά, να πρέπει να εξασφαλίζετε το πράσινο φως από μία αρχή. Εάν, δε, η διαδικασία αυτή συνοδευτεί και από σημαντικές καθυστερήσεις, η κατάσταση μετατρέπεται σε ναρκοπέδιο. Αυτού του είδους οι καθυστερήσεις υπήρξαν σύνηθες φαινόμενο παλαιότερα. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2017 ο ισχυρός άνδρας του ΟΤΕ είχε αναφέρει ότι εάν η εταιρεία θέλει να κάνει μια Χριστουγεννιάτικη προσφορά, αυτό θα πρέπει να γίνει το… Πάσχα.

 

Στην περίπτωσή μας όμως, το θέμα δεν είναι οι καθυστερήσεις (ούτε το ισχύον καθεστώς (ex ante) εγκρίσεων). Η ΕΕΤΤ έχει, ήδη, εγκρίνει το 1/3 των 450 διαφορετικών προγραμμάτων μέσω των οποίων θα πραγματοποιηθεί η δωρεάν αναβάθμιση των ταχυτήτων των συνδρομητών σταθερής. Εδώ αρχίζει το ζήτημα. Το πράσινο φως για αυτά τα πακέτα, δόθηκε από την προηγούμενη ολομέλεια της ΕΕΤΤ. Μεσολάβησε ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκκρεμούσε η ανανέωση της θητείας της ΕΕΤΤ και αντίστοιχα ο διορισμός της νέας ολομέλειας. Στο μεσοδιάστημα, η Vodafone κατέθεσε τα ασφαλιστικά. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το παράδοξο, να πρέπει η ΕΕΤΤ να αποφασίσει αν θα μπλοκάρει μία διαδικασία που μόλις πριν από μερικούς μήνες ενέκρινε-έστω με διαφορετική ολομέλεια- κρίνοντας ότι δεν συμπιέζεται το περιθώριο κέρδους.

 

Η Vodafone υποστηρίζει ότι ο έλεγχος των τιμών των πακέτων του ΟΤΕ πρέπει να γίνει βάσει του νέου Μοντέλου Ελέγχου Συμπίεσης Περιθωρίου (PSM – Price Squeeze Model). Το νέο Price Squeeze Model βρίσκεται υπό κατάρτιση και παραμένει και άγνωστο εάν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε ισχύ έως το τέλος της χρονιάς. Ωστόσο, τουλάχιστον για όσους έχουν διαβάσει την “Λογική” του Ευάγγελου Παπανούτσου μοιάζει ίσως εύλογο και λογικοφανές ότι το γεγονός πως το νέο μοντέλο βρίσκεται στα σπάργανα, δεν σημαίνει ότι το παλιό δεν έχει ισχύ. Με αυτά και μ’ εκείνα ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η «ταμπακιέρα» για την οποία γίνεται ο καυγάς αφορά τις, εκτός προγραμματισμού, επενδύσεις της τάξεως των 90 εκατ. ευρώ που καλούνται να κάνουν οι υπόλοιποι πάροχοι, εάν θέλουν να συναγωνιστούν τον ΟΤΕ. Να προσφέρουν περισσότερο προϊόν στις ίδιες τιμές. Από την πλευρά του ο ΟΤΕ, έχει προτείνει στους παρόχους να μειώσει κατά 60% το τέλος (χονδρικής) που πληρώνουν για την μετάβαση από τα αστικά κέντρα στις υπαίθριες καμπίνες. Με άλλα λόγια, ενώ όλοι φαίνεται να συμφωνούν ότι πρέπει να αυξηθούν οι ταχύτητες, διαφωνούν στον τρόπο με το οποίο αυτό θα γίνει. Ωστόσο, ποιος διαφωνεί ότι ο χρόνος είναι χρήμα (και) στα Telcos ;

 

Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις συνέπειές του στην καταναλωτική εμπιστοσύνη των ευρωπαίων και όχι μόνον, οι πληρότητες των αθηναϊκών ξενοδοχείων κατά τον τρέχοντα μήνα κινούνται κοντά σε επίπεδα που είχαν να επιστεφτούν από το 2019, και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα υψηλότερα. Αγγίζουν το 85% εξομολογούνται αρκετοί ξενοδόχοι . Η αυξημένη ταξιδιωτική κίνηση είναι ωστόσο ευδιάκριτη τις τελευταίες ηλιόλουστες μέρες στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας το Σύνταγμα, στην Ερμού, στο Μοναστηράκι αλλά και την παραλιακή.

 

Σε συντριπτικό ποσοστό η τουριστική αυτή κίνηση αφορά σε ξένους ταξιδιώτες που αξιοποιούν τις αργίες του καθολικού Πάσχα αλλά ενισχύεται και από την σωρευμένη επιθυμία για ταξίδια μετά από δυο χρόνια πανδημίας και περιορισμών στις μετακινήσεις, αναφέρουν Έλληνες ξενοδόχοι. Επιπλέον αναμένουν τις στην ευρύτερη περιφέρεια της Αττικής να ενισχυθούν περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες τόσο από την έλευση της Άνοιξης όσο και από τους αθηναίους και τις διακοπές του ορθόδοξου Πάσχα. Αυτές οι ροές θα οδηγήσουν ψηλότερα και τις πληρότητες όσων ξενοδοχείων-resort έχουν ανοίγουν στην Αττική, σύμφωνα με επαγγελματίες του τομέα.

 

Με μία αιχμηρή ανακοίνωση ο Σύνδεσμος Εταιριών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων διαμαρτυρήθηκε έντονα για τον « πόλεμο» και μάλιστα εμφύλιο, όπως τον χαρακτηρίζει, που επαπειλείται με τους ξενοδόχους. Ισχυρίζεται πως το τουριστικό προϊόν αλλάζει και δεν μπορεί κανείς να εμποδίζει την ελεύθερη μετακίνηση των επισκεπτών παγκοσμίως. Δε είπε όμως τίποτα για την ταμπακέρα. Για το γεγονός δηλαδή πως κάποιοι παίρνουν ολόκληρα κτήρια τα διαμορφώνουν με δεκάδες δωμάτια τα οποία νοικιάζονται ως βραχυχρόνιες μισθώσεις (τάση που ξεκίνησε στην λογική της «οικονομίας του διαμοιρασμού» αλλά κατόπιν εξελίχτηκε σε επιχειρηματική δραστηριότητα) εισπράττοντας μισθώματα χωρίς να αποδίδουν πχ ΦΠΑ.

 

Μαθαίνουμε μάλιστα ως ένας από αυτούς τους επενδυτές (που αναπτύσσει περισσότερα από 50 τέτοια «διαμερίσματα» σε ένα κτήριο με 2 εστιατόρια, αίθουσα συνεδριών κλπ) εκλήθη πρόσφατα για εξηγήσεις από κορυφαίο κυβερνητικό παράγοντα που του διεμήνυσε ευθέως πως δεν μπορεί να βαφτίζονται βραχυχρόνιες μισθώσεις νέα ξενοδοχεία για να αντιπαρέρχονται τις υποχρεώσεις, ρυθμιστικές, φορολογικές και άλλες που προβλέπονται για τα ξενοδοχεία.

 

Πιθανό φαίνεται το ενδεχόμενο να πει το πολυπόθητο «ναι» η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην εξαγορά των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη από την Delivery Hero, γνωστή στην Ελλάδα από την πλατφόρμα efood. Η εταιρεία πρότεινε ως διορθωτικό μέτρο να έχουν την ελευθερία οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις να αγοράζουν ξεχωριστά και όχι υποχρεωτικά ως «πακέτο» τις υπηρεσίες της efood και της e-table (ηλεκτρονική κράτηση σε εστιατόρια) και επιπλέον να μην παρέχονται εκπτώσεις – ειδικές τιμές σε όσους αγοράζουν και τις δύο υπηρεσίες. Η εταιρεία προτείνει αυτό να ισχύσει για δύο έτη. Το εάν θα γίνει αποδεκτή η πρόταση από τη ΕΑ, μένει να το δούμε στη συνεδρίαση της ολομέλειας η οποία έχει προγραμματισθεί για τις 14 Απριλίου. Υπενθυμίζεται ότι η εισήγηση ήταν αρνητική με την επιφύλαξη της πρότασης διορθωτικών μέτρων. 

 
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview