Home / Επιχειρήσεις / Μπλόκο Επ. Ανταγωνισμού στην Delivery Hero: Πώς θα πάρει το «ναι»;

Μπλόκο Επ. Ανταγωνισμού στην Delivery Hero: Πώς θα πάρει το «ναι»;

«Στον αέρα» κινδυνεύει να τιναχθεί μία από τις πολυσυζητημένες επιχειρηματικές συμφωνίες, αυτή της εξαγοράς από τη Delivery Hero (γνωστής από την πλατφόρμα efood) των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη. Η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι αρνητική για την εν λόγω συγκέντρωση και πλέον μοναδικός δρόμος για να λάβει τελικά το «πράσινο φως» η εξαγορά είναι η εταιρεία να προχωρήσει σε δεσμεύσεις – διορθωτικά μέτρα συμπεριφορικού χαρακτήρα, μέτρα που μπορεί να περιλαμβάνουν για παράδειγμα την πώληση κάποιας δραστηριότητας, ή την υποχρέωση η εταιρεία να δώσει πρόσβαση σε ανταγωνιστές σε κάποια από τις δραστηριότητές της. Τον τελευταίο λόγο, βεβαίως, θα έχει η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία θα συνεδριάσει στις 14 Απριλίου για να αποφανθεί επί της εν λόγω εισήγησης. 
Σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία και συγκεκριμένα το άρθρο 8 του νόμου 3959/2011 οι δεσμεύσεις που προτείνουν οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις, υποβάλλονται το αργότερο μέσα σε προθεσμία 20 ημερών από την ημερομηνία εισαγωγής της υπόθεσης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την κατάθεση της σχετικής εισήγησης. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, να αποδεχθεί δεσμεύσεις και μετά την πάροδο της παραπάνω προθεσμίας που τάσσεται για την υποβολή τους. Σημειώνεται, βεβαίως, εδώ ότι στην εισήγηση, σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνονται συμπεριφορικά μέτρα, τα οποία όμως δεν έχουν δημοσιοποιηθεί στην παρούσα φάση, καθώς το περιεχόμενο της εισήγησης είναι απόρρητο. 

Για ποιον λόγο όμως η εισήγηση για το εν λόγω deal είναι αρνητική; Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το βράδυ η Επιτροπή Ανταγωνισμού οι ενστάσεις της αρχής αφορούν όχι πιθανώς στο υψηλό μερίδιο που θα αποκτήσει στον κλάδο του delivery, έχοντας πλέον όχι μόνο την πλατφόρμα efood, αλλά και την πλατφόρμα delivery.gr. Το πρόβλημα έγκειται στις πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό στις γειτνιάζουσες αγορές, καθώς η ίδια εταιρεία θα ελέγχει την αγορά ηλεκτρονικών παραγγελιών έτοιμων γευμάτων, αλλά και ηλεκτρονικών κρατήσεων για εστιατόρια μέσω της εφαρμογής e-table που περιλαμβάνεται στη συμφωνία εξαγοράς. Αυτό δηλαδή που μπορεί να γίνει πρακτικά είναι ότι με τη δύναμη που θα έχει πλέον η Delivery Hero σε γειτνιάζουσες αγορές θα μπορεί να δίνει συνδυασμένες παροχές, αποκλείοντας έτσι κάποιον πάροχο που δεν θα έχει αυτές τις δυνατότητες. «Εκτιμάται ωστόσο ότι προκύπτουν ενδεχόμενες συσπειρωτικές επιπτώσεις μη συντονισμένης συμπεριφοράς από τον συνδυασμό των σημαντικών δραστηριοτήτων της νέας οντότητας στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πραγματοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια μέσω της πλατφόρμας e-table και στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού μέσω της πλατφόρμας e-food. Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση θα έχει τόσο την ικανότητα όσο και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, προσφέροντας τις υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού για τις οποίες ήδη κατέχει ισχυρή θέση στην αγορά, από κοινού με τις υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια, με αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας ή των κινήτρων των ανταγωνιστών της στην αγορά υπηρεσιών διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια να ασκήσουν αποτελεσματικό ανταγωνισμό», αναφέρεται στη χθεσινή ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. 
Σε ό,τι αφορά την απόκτηση υψηλού μεριδίου στο κανάλι ηλεκτρονικής πώλησης έτοιμων γευμάτων και ειδών σούπερ μάρκετ η ΕΑ δεν έχει ενστάσεις για πιθανές στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με την εισήγηση, «στην αγορά της επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την διάθεση προϊόντων σούπερ μάρκετ μετά την εξαγορά η Delivery Hero, με τις εφαρμογές e-food.gr και delivery.gr θα κατέχει ισχυρό μερίδιο το οποίο δεν αναμένεται να μεταβληθεί σημαντικά στο μέλλον δεδομένου της αποκλειστικής συνεργασίας της με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ (σ.σ. εννοεί την αλυσίδα «Σκλαβενίτης»). Ωστόσο, ενόψει της διαπραγματευτικής δύναμης των λοιπών σούπερ μάρκετ, των οποίων οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτυγχάνονται κατά βάση μέσω ιδιόκτητων ιστοτόπων, έναντι των επιγραμμικών πλατφορμών, εκτιμάται εν τέλει ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση δεν θα είναι σε θέση να μεταβάλει ουσιωδώς τις ανταγωνιστικές συνθήκες σε σύγκριση με την κρατούσα προ της συγκέντρωσης κατάσταση και άρα δεν θα είναι σε θέση να περιορίσει σημαντικά τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη αγορά», υποστηρίζει στην ανακοίνωσή της η ΕΑ. 

Υπενθυμίζεται ότι η συγκέντρωση που ανακοινώθηκε αφορά την εξαγορά από την Delivery Hero των ακόλουθων εταιρειών: α) «ΑΛΦΑ ΔΙΑΝΟΜΕΣ Α.Ε.» που δραστηριοποιείται στην εμπορία και διακίνηση ζαχαρωδών και κάβας στη μικρή λιανική, β) ΙΝΚΑΤ που αφορά στην ουσία την ανάπτυξη των καταστημάτων και περιπτέρων Kiosky’s, καθώς και την πλατφόρμα ekiosky’s η οποία επίσης έχει ως αντικείμενο τις ηλεκτρονικές παραγγελίες προϊόντων μικρής λιανικής, γ) την Delivery.gr που είναι πλατφόρμα παραγγελιοληψίας για έτοιμα γεύματα και προϊόντα σούπερ μάρκετ, και δ) την e-table.gr που είναι ηλεκτρονική πλατφόρμα κράτησης τραπεζιού σε εστιατόρια, η οποία προβλέπει και εκπτώσεις για τον καταναλωτή.
Σημειώνεται ότι στις 7 Φεβρουαρίου 2022 η ΕΑ είχε ανακοινώσει ότι ξεκινά τη διαδικασία της λεγόμενης πλήρους διερεύνησης ή β’ φάσης, όπως συνηθίζεται να λέγεται, της επίμαχης συγκέντρωσης, διαδικασία που έχει εφαρμοσθεί σε λίγες συγκεντρώσεις έως τώρα. 
Το «MR» επικοινώνησε χθες το βράδυ με εκπρόσωπο της Delivery Hero, αλλά για την ώρα δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο από την εταιρεία.
Διαβάστε επίσης:
Delivery Hero: Πώς «κυκλώνει» την ελληνική αγορά και τι κοιτάζει η Επ. Ανταγωνισμού
Επ. Ανταγωνισμού: Ανησυχίες για μονοπώλιο της Delivery Hero στην αγορά delivery
Ανατροπή με τη Rocket – Παραμένει στην Ελλάδα, συνεχίζει το delivery

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview