Ολοκληρώθηκαν το μεσημέρι της Παρασκευής η υπογραφή των συμβάσεων και η οικονομική συναλλαγή μεταβίβασης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) από τον ειδικό διαχειριστή στην ισραηλινοελληνική κοινοπραξία που αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής από τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία.
Εκλεισε έτσι ένα από τα ανοικτά μέτωπα των κρατικών αμυντικών «δεινοσαύρων» που επί χρόνια παρήγαν ζημίες και κατέληξαν να απαξιωθούν πλήρως και να οδηγηθούν στο λουκέτο. Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΒΟ, μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, είχε τεθεί σε ειδική εκκαθάριση από το 2014.
Η Νέα ΕΛΒΟ –στην οποία το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί συμμετοχή της τάξης του 21% και από την οποία μπορεί να καρπωθεί μεσοπρόθεσμα σημαντικές υπεραξίες εφόσον το επιχειρησιακό σχέδιο του επενδυτή εξελιχθεί ομαλά– πωλήθηκε έναντι 3 εκατομμυρίων. Ποσό το οποίο ουσιαστικά αντιστοιχεί στην αξία των ακινήτων και του εμπορικού σήματος, αφού ο εξοπλισμός που παραμένει στις εγκαταστάσεις θεωρείται παρωχημένος και εν πολλοίς άχρηστος.
Τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτά η κοινοπραξία είναι τρία οικόπεδα έκτασης 270 στρεμμάτων στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, κτιριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ», και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει τυχόν κατοχυρώσει η εταιρεία.
Η υπογραφή, που ήρθε λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού στο Ισραήλ, έγινε στη Θεσσαλονίκη και την κοινοπραξία εκπροσώπησε ο επιχειρηματίας Αριστείδης Γλύνης που ελέγχει το 4,8% του νέου ομίλου. Ειδικότερα, στη νέα εταιρεία, με επωνυμία «ΕΛΒΟ Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων 2020 Α.Ε.», συμμετέχουν η ισραηλινή αμυντική βιομηχανία Plasan Sasa Ltd που κατέχει το 47,6% του μετοχικού κεφαλαίου, η NASKA Industries – SK Group Ltd άλλο ένα 47,6% και ο επιχειρηματίας Αρ. Γλύνης το 4,8%. Το σχήμα ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στον τελευταίο, ύστερα από τρεις αλλεπάλληλους άγονους διαγωνισμούς.
Το business plan που κατέθεσαν οι Ισραηλινοί στον σχετικό διαγωνισμό προβλέπει ένα επενδυτικό πρόγραμμα αξίας της τάξης των 100 εκατομμυρίων σε βάθος χρόνου και περιλαμβάνει και συντήρηση οχημάτων αλλά και εξαγωγές. Το Δημόσιο έχει διατηρήσει δικαίωμα προαιρέσεως να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο στο μέλλον με την απόκτηση έως ποσοστού 21% του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου, σε τιμή που πρέπει να προσδιοριστεί σε συμφωνία με τους νέους μετόχους της ΕΛΒΟ.
O υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σχολιάζοντας την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης της ΕΛΒΟ τόνισε πως «πλέον, η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση σύστασης της εταιρείας που κοινοποιήθηκε στις 20 Νοεμβρίου στο γενικό εμπορικό μητρώο, ως αντικείμενά της αναφέρονται η κατασκευή μηχανοκίνητων οχημάτων, υπηρεσίες συναρμολόγησης μερών και εξαρτημάτων οχημάτων, εργασίες υπεργολαβίας, πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων, συντήρηση και επισκευή, χονδρικό εμπόριο ανταλλακτικών και εξαρτημάτων κ.λπ. Υπενθυμίζεται πως και στο παρελθόν ένα μεγάλο τμήμα οχημάτων που αγόρασε το Δημόσιο από ξένες εταιρείες συναρμολογήθηκε εδώ, με χαρακτηριστικότερα όλων τα φορτηγά της αυστριακής Στάγερ.