Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα Τουρκικά Στενά εξαιτίας της αντιπαράθεσης των ασφαλιστικών ενώσεων με τους πλοιοκτήτες και όλων μαζί με τις τουρκικές αρχές έχει αρχίσει να γίνεται εκρηκτική καθώς οι ημέρες καθυστέρησης έχουν αρχίσει να κοστίζουν εκατομμύρια δολάρια. Ποσά που σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους θα αναζητηθούν με αγωγές προς πάσα κατεύθυνση και πρωταρχικά κατά των P&I Clubs. Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με πηγές και υπολογισμούς που επικαλείται το διεθνές πρακτορείο Bloomberg, με βάση τις μέχρι τώρα καθυστερήσεις των δεξαμενόπλοιων στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, τα πλοία έχουν επιβαρυνθεί με περίπου 13 εκατομμύρια δολάρια επιπλέον κόστος επειδή δεν μπορούν να περάσουν.
Αν αναλογιστεί κανείς πως οι ημερήσιοι ναύλοι αντίστοιχων τύπων δεξαμενοπλοίων κινούνται σε επίπεδα πέριξ των 100.000 δολαρίων και ότι μέχρι σήμερα τα μπλοκαρισμένα εκεί τάνκερ προσεγγίζουν τα 30, το ποσό των διαφυγόντων εσόδων μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερο. Η Τουρκία αποδίδει το πρόβλημα στο γεγονός επιβολής ανώτατου ορίου τιμών στα 60 δολάρια από τις G7 και την Ευρωπαϊκή Ένωση για το ρωσικό πετρέλαιο. Πως δηλαδή υπάρχει ένας αριθμός αμφιβόλου κατάστασης και ασφάλισης δεξαμενοπλοίων που τρέχει να επωφεληθεί από την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο, ο οποίος, ωστόσο, αυξάνει το ρίσκο για ατύχημα στα στενά. Και έτσι οι Τούρκοι αποφάσισαν να ζητήσουν προκαταβολικά βεβαιώσεις από τις ασφαλιστικές ενώσεις, οι οποίες αρνούνται να τις παράσχουν επικαλούμενες λίγο-πολύ τους ίδιους λόγους. Ότι δεν ξέρουν δηλαδή αν κάποιος παραβαίνει τις κυρώσεις ή σε τι κατάσταση βρίσκονται τα πλοία.
Συνήθως τα ναυλοσύμφωνα λαμβάνουν ρήτρες για την πληρωμή κάποιου κόστους αναμονής όταν τα πλοία κολλάνε. «Το αν οι εταιρείες που ναυλώνουν τα δεξαμενόπλοια θα το πληρώσουν αυτή τη φορά δεν είναι σίγουρο. Τουλάχιστον ένας ιδιοκτήτης με πλοίο στην ουρά έχει ήδη ενημερωθεί από τον ναυλωτή ότι δεν σκοπεύει να πληρώσει», σύμφωνα με αλληλογραφία των δύο πλευρών, γνώση της οποίας επικαλείται πως έχει το Bloomberg. Αλλά αν οι ναυλωτές δεν πληρώσουν, όχι μόνο τα πλοία θα περνούν μέρες χωρίς να κερδίζουν τίποτα, αλλά θα χάσουν επίσης ευκαιρίες για αυξημένα έσοδα και κέρδη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλα πετρελαιοφόρα τύπου Suezmax ναυλώνονται αυτή την περίοδο για περίπου 115.000 δολάρια την ημέρα. Φανταστείτε τι έχει να γίνει αν οι τελικοί αγοραστές των φορτίων διεκδικήσουν αποζημιώσεις για καθυστερημένες παραδόσεις από ναυλωτές ή και ναυτιλιακές…
Δημοσιεύτηκε αργά το βράδυ της Πέμπτης από το Υπερταμείο πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος & υποβολής προσφορών για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε σχέση με την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων της στους 22 Περιφερειακούς Αερολιμένες. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Άραξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχίαλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις. Ωστόσο το οικονομικό αντικείμενο πολλών εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και δύσκολο για το λόγο αυτό να προσελκύσουν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Πάρο, στην Νάξο και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσο ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για το λόγο αυτό ο σύμβουλος που θα προσλάβει το Υπερταμείο θα εισηγηθεί μοντέλο βέλτιστης αξιοποίησης, αν δηλαδή θα παραχωρηθούν όλα μαζί en bloc ή σε επιμέρους ομάδες.
Είναι σε αυτό το πλαίσιο που εξετάζεται πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται στα αεροδρόμια. Ωστόσο έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός μεγάλου ξένου ομίλου για την διεκδίκηση της παραχώρησης – πακέτο και των 22 υποδομών. Οι σχετικές αποφάσεις και η δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν αναμένονται πάντως πριν από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News