Συνέντευξη στο real.gr του Χρήστου Μισαηλίδη, CEO της International Workplace Group (IWG)
Ενίσχυση της τάσης βάσει της οποίας ολοένα και περισσότερες εταιρείες επιλέγουν ευέλικτους χώρους εργασίας προβλέπει για τα επόμενα χρόνια ο διευθύνων σύμβουλος της International Workplace Group (IWG), Χρήστος Μισαηλίδης, σε συνέντευξή του στο real.gr. Επισημαίνει δε ότι η πανδημία του κορωνοϊού αναμένεται να επιταχύνει αυτή την αλλαγή που συντελείται στον χώρο του real estate, καθώς «η ανάγκη για ευελιξία έγινε πιο ξεκάθαρη από ποτέ σε όλες τις μεγάλες εταιρίες παγκοσμίως». Ο CEO της IWG τονίζει επίσης ότι η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών τα τελευταία έτη επιτρέπει ολοένα και μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας, ενώ μιλά και για τα σχέδια της εταιρείας στην ελληνική αγορά.
-
Τι ακριβώς είναι οι ευέλικτοι χώροι εργασίας και γιατί κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια; Ποια είναι η εικόνα στην Ελλάδα και πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί;
Οι ευέλικτοι χώροι εργασίας είναι ήδη διαμορφωμένοι γραφειακοί χώροι, τους οποίους οι ενδιαφερόμενοι πελάτες και επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν για όσο χρονικό διάστημα χρειαστούν, χωρίς να επιβαρύνονται με το αρχικό κόστος διαμόρφωσης που θα είχαν στην περίπτωση απευθείας ενοικίασης γραφειακού χώρου. Αυτό το μοντέλο είναι πλέον επιλογή πολλών επιχειρήσεων παγκοσμίως, καθώς μετά από έρευνες έχει αποδειχθεί ότι η ευελιξία που προσφέρει αυξάνει κατά πολύ την παραγωγικότητα τους.
Σε σχέση με άλλες αντίστοιχες αγορές του εξωτερικού, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης. Λόγω της παρουσίας μας σε 120 χώρες, είμαστε πλέον σε θέση να γνωρίζουμε το market place και τον αριθμό των επιχειρηματικών κέντρων που θα πρέπει να λειτουργούμε σε κάθε χώρα. Έτσι αναμένουμε μια μεγάλη ανάπτυξη στον τομέα των ευέλικτων χώρων εργασίας για να καλυφθούν οι τοπικές ανάγκες των επιχειρήσεων.
-
Πόσο ανταγωνιστικό είναι το κόστος χρήσης των ευέλικτων χώρων εργασίας για μια επιχείρηση;
Στην IWG ελαχιστοποιούμε το ρίσκο για τους πελάτες μας, μέσω της ευελιξίας που τους παρέχουμε στη χρήση των χώρων, τόσο όσον αφορά τη διάρκεια όσο και το μέγεθος των γραφείων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Οι λύσεις που προσφέρουμε έχουν μηδενική αρχική επένδυση, αλλά και σταθερό μηνιαίο κόστος που περιλαμβάνει, εκτός από τη χρήση του χώρου, οτιδήποτε άλλο σχετίζεται με αυτόν, όπως επίπλωση, καθαρισμό, ηλεκτρικό ρεύμα, πρόσβαση σε ίντερνετ υψηλών προδιαγραφών και υπηρεσίες υποδοχής. Δίνουμε λοιπόν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επικεντρωθούν στο core business τους εξοικονομώντας χρόνο αλλά και μειώνοντας τα λειτουργικά κόστη των γραφειακών τους χώρων έως και 30%
-
Κατά πόσο έχει αλλάξει η πανδημία τα δεδομένα στην αγορά του real estate στην Ελλάδα; Ποιες τάσεις διαμορφώνονται;
Τα τελευταία έτη, οι ευέλικτοι χώροι εργασίας εμφανίζουν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ο κόσμος χρειάζεται περισσότερες επιλογές σε επαγγελματικούς σύγχρονους χώρους, που θα παρέχουν στους ανθρώπους την επιλογή και την ευελιξία που αναζητούν. Παρατηρούμε, λοιπόν, μία αύξηση 13% ετησίως στη συγκεκριμένη αγορά παγκοσμίως. Μάλιστα, έρευνες των μεγαλύτερων real estate brokerage εταιρών δείχνουν ότι μέχρι το 2030 το 30% των γραφειακών χώρων μεγάλων εταιρειών θα στεγάζεται σε ευέλικτους χώρους εργασίας. Θεωρούμε λοιπόν, ότι λόγω της πανδημίας όλη αυτή η διαδικασία θα επιτευχθεί ταχύτερα, καθώς η ανάγκη για ευελιξία έγινε πιο ξεκάθαρη από ποτέ σε όλες τις μεγάλες εταιρίες παγκοσμίως.
-
H υγειονομική κρίση, μεταξύ άλλων, έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη των ευέλικτων μορφών εργασίας. Ολοένα και περισσότεροι εργαζόμενοι απασχολούνται μέσω τηλεργασίας και, όπως καταδεικνύουν έρευνες, το 90% των εργαζομένων θα προτιμούσε να εργάζεται από το σπίτι, τουλάχιστον κάποιες μέρες της εβδομάδας. Κατά πόσο αυτή η αλλαγή έχει αλλάξει τις ανάγκες των επιχειρήσεων;
Η πανδημία έχει αναδείξει την ανάγκη για ευελιξία παγκοσμίως. Οι επιχειρήσεις πλέον, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα θα αναγκαστούν να δημιουργήσουν ένα τέτοιο σύνολο ευέλικτων μορφών εργασίας τόσο λόγω των συνθηκών που ζούμε την περίοδο αυτή, όσο και λόγω του ότι ο τρόπος εργασίας είχε ήδη αρχίσει να διαφοροποιείται καιρό τώρα. Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι η πανδημία ενισχύει τη λογική της ευελιξίας στην εργασία, άρα και τους ευέλικτους χώρους εργασίας. Θα καταλήξουμε λοιπόν, σε ένα μοντέλο που θα περιλαμβάνει εργασία από το σπίτι και ένα μείγμα παραδοσιακών γραφειακών χώρων με εκτενέστερη χρήση των ευέλικτων χώρων εργασίας, καθώς είναι βέβαιο πως δεν είναι δυνατόν το 100% των εργαζομένων μιας εταιρείας να εργάζεται μόνο από το σπίτι.
-
Πόσο έχουν επηρεάσει την αγορά εργασίας η ψηφιοποίηση και οι νέες τεχνολογίες;
Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών τα τελευταία έτη επιτρέπει ολοένα και μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας. Πλέον κάθε εργαζόμενος μπορεί να δουλέψει remotely από παντού, χρησιμοποιώντας διαδικτυακά εργαλεία που τον βοηθά να εργάζεται πιο αποτελεσματικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι απαραίτητη η παρουσία του στα κεντρικά γραφεία της κάθε επιχείρησης, αλλά αρκεί η πρόσβαση στο internet και μία θέση εργασίας. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας οι χώροι ευέλικτης εργασίας είναι ιδανικοί καθώς προσφέρουν πλήρως εξυπηρετούμενα γραφεία με σύνδεση διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων, που ικανοποιούν τις ψηφιακές ανάγκες των πελατών τους.
-
Ποια είναι τα επόμενα επενδυτικά σχέδια της IWG στην Ελλάδα και ποιος είναι ο στόχος σας;
Μετά από έρευνες που έχουν γίνει, έχουμε καταλήξει στο γεγονός ότι παγκοσμίως οι εταιρείες στρέφονται όλο και περισσότερο σε ευέλικτους χώρους εργασίας είτε για να εξασφαλίσουν χαμηλότερο κόστος, είτε πλέον για την ευελιξία που τους προστατεύει από αντίστοιχες μελλοντικές καταστάσεις όπως αυτές που βιώνουμε τώρα. Βάσει, λοιπόν, του μεγέθους της αγοράς και του αριθμού των σημαντικών επιχειρηματικά πόλεών της, θέλουμε να αναπτύξουμε ένα πανελλαδικό δίκτυο +60 κέντρων, ώστε να μπορούμε να καλύπτουμε όλη την επιχειρηματική ζήτηση για ευέλικτους χώρους εργασίας. Προκειμένου λοιπόν, να επισπεύσουμε τη δημιουργία του πανελλαδικού μας δικτύου, πέρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που ήδη έχουμε παρουσία με 9 κέντρα, προσθέτουμε και στην Ελλάδα το Franchising στη στρατηγική ανάπτυξής μας. Το μοντέλο Franchise δημιουργεί ένα ολοκαίνουργιο είδος επενδυτικής ευκαιρίας στον συγκεκριμένο ταχέως αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό κλάδο των ευέλικτων χώρων εργασίας.
Το προφίλ της IWG
Η IWG είναι παγκόσμιος πάροχος ευέλικτων χώρων εργασίας και βοηθά περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια ανθρώπους και τις επιχειρήσεις τους να εργαστούν πιο παραγωγικά. Αυτό επιτυγχάνεται παρέχοντας επιλογές επαγγελματικών και συνεργατικών χώρων εργασίας, κοινοτήτων και υπηρεσιών.
Το ελληνικό τμήμα της IWG ιδρύθηκε το 1998 και σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν εννιά ειδικά διαμορφωμένα κτίρια γραφείων Regus και Spaces, οκτώ στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη. Οι Regus είναι κλασσικοί χώροι εργασίας που εξασφαλίζουν ήρεμο περιβάλλον, συγκέντρωση και προσφέρουν πλήρη τεχνολογική κάλυψη, ενώ τα Spaces είναι τα κτίρια που αποτελούνται από κοινόχρηστους χώρους και επενδύουν περισσότερο στην εξωστρέφεια.
Η IWG επιδιώκει ευελιξία στην εργασία και προσφέρει λύσεις στις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται μέσα από ένα ολοκληρωμένο, εξαπλωμένο δίκτυο στην Ελλάδα. Με την ηλεκτρονική κάρτα που έχει ο εργαζόμενος στην διάθεση του, μπορεί να έχει πρόσβαση σε όποιο κτίριο γραφείων έχει πιο κοντά του ώστε να μπορεί να εργάζεται όποτε θέλει και όποια ώρα θέλει. Η IWG παρέχει τεχνολογία, υπηρεσίες και ένα business περιβάλλον το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να δουλεύουν με ουσιαστικό τρόπο. Η επιλογή αυτή αποτελεί την ιδανική λύση τόσο για ώριμες επιχειρήσεις που θέλουν να προσθέσουν ευελιξία, αλλά και μείωση του κόστους στη χρήση των γραφειακών τους χώρων, όσο και για start ups και νέες επιχειρήσεις που δεν γνωρίζουν πόσο θα αναπτυχθούν και με αυτό τον τρόπο διατηρούν χαμηλό το κόστος.
Τα κτίρια διαθέτουν αίθουσες για σεμινάρια και χώρους συναντήσεων με πελάτες, χώρο υποδοχής (τηλεφωνικό κέντρο/γραμματειακή υποστήριξη/γρήγορη σύνδεση wifi) και cafe, ενώ προσφέρονται κορυφαία τεχνολογία, αναλώσιμα και όλη η απαραίτητη επίπλωση. Διατίθενται εξατομικευμένοι χώροι εργασίας σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε εταιρείας, χώροι γραφείων, κοινόχρηστοι χώροι εργασίας, αίθουσες συνεδριάσεων και εικονικά γραφεία. Οι εργαζόμενοι έχουν πρόσβαση στα γραφεία 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.