Σε τροχιά ανάκαμψης βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, με το υπουργείο Μεταφορών και τη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) να φιλοδοξούν εντός του πρώτου τετραμήνου του 2021 να κυκλοφορούν στους δρόμους συνολικά 1.500 αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ!
Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται το οικονομικό νοικοκύρεμα των συγκοινωνιών, με τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, την αύξηση των σημείων διάθεσης των εισιτηρίων, αλλά και τον ακριβή προσδιορισμό των δικαιούχων των δωρεάν μετακινήσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο «μέτωπο» αυτό, την περασμένη χρονιά οι επανέλεγχοι – μέσω της ΗΔΙΚΑ – όλων των ομάδων δικαιούχων μειωμένων και δωρεάν μετακινήσεων, οδήγησαν σε εκκαθάριση άνω των 100.000 ατόμων, καθώς προέκυψε ότι δεν διατηρούσαν την ιδιότητα του ανέργου. Παρόμοια διαδικασία ακολουθήθηκε και για την ομάδα των φοιτητών, η οποία οδήγησε σε εκκαθάριση άλλων 8.500 ατόμων.
«Το 2021 θα είναι έτος σταθμός για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας», λέει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Νίκος Αθανασόπουλος και προσθέτει: «Με 1.500 λεωφορεία και τρόλεϊ να εξυπηρετούν καθημερινά το λεκανοπέδιο της Αττικής, με το τραμ να φτάνει αύριο Τετάρτη στο ΣΕΦ και σύντομα και στον Πειραιά, με επενδύσεις και με προσλήψεις προσωπικού, υλοποιούμε τον κεντρικό μας στόχο που είναι η βέλτιστη εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας και η βιωσιμότητα του οργανισμού».
Στον ΟΣΥ
Ηδη, μέσω της συνεργασίας του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής για την εκτέλεση των δρομολογίων σε περιφερειακές γραμμές, οι αστικές συγκοινωνίες έχουν ενισχυθεί με επιπλέον 200 οχήματα σε καθημερινή βάση. Τα αστικά λεωφορεία και οι οδηγοί της εταιρείας Οδικές Συγκοιωνίες (ΟΣΥ) που απελευθερώθηκαν, αξιοποιούνται στην πύκνωση των δρομολογίων σε 76 κεντρικές γραμμές με μεγάλη επιβατική κίνηση. Συνολικά, σε καθημερινή βάση, εκτελούν πλέον δρομολόγια περισσότερα από 1.220 οχήματα, αυξημένα κατά 20% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020.
«Είναι η πρώτη φορά έπειτα από πέντε χρόνια – από τον Νοέμβριο του 2015 – που έχουμε σε κίνηση τόσα οχήματα σε ημερήσια βάση», λέει ο Ν. Αθανασόπουλος, επισημαίνοντας ότι «η διαγωνιστική διαδικασία για τα λεωφορεία με leasing ολοκληρώνεται σε λίγες εβδομάδες και θα προσθέσει επιπλέον 300 οχήματα στον στόλο της ΟΣΥ».
Επίσης, σύντομα θα ξεκινήσει η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου που αφορά την εγκατάσταση 409 προεξοχών σε 156 στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, για τη βελτίωση της προσβασιμότητας από τα ΑμεΑ. Ο σχετικός διαγωνισμός έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Ακόμα, μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν άμεσα, είναι το καινοτόμο σύστημα προγνωστικής συντήρησης, το οποίο θα αξιοποιεί τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και θα προβλέπει μεγάλες ή και μικρές βλάβες, προτού αυτές εμφανιστούν στο όχημα, εξασφαλίζοντας περισσότερα λεωφορεία και τρόλεϊ στους δρόμους.
Σε φάση ολοκλήρωσης (εντός του Φεβρουαρίου) βρίσκεται και η προμήθεια 12 νέων ψηφιακών καμερών που θα χρησιμοποιηθούν για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων του ΟΑΣΑ, συνολικού μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων, οι οποίες παραβιάζονται συστηματικά από ΙΧ και άλλα οχήματα.
Στη ΣΤΑΣΥ
Στις Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) προχωρά η παραλαβή 25 νέων σύγχρονων συρμών για το τραμ, το οποίο έπειτα από την επαναλειτουργία της γραμμής μέχρι το Σύνταγμα, από αύριο επανασυνδέεται και με το ΣΕΦ, ενώ σύντομα (εντός του Μαρτίου) θα φτάσει επιτέλους και στον Πειραιά.
Την ίδια στιγμή, υπό το συντονισμό του υπουργείου Μεταφορών προχωρά και ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού 75 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση 14 συρμών του ΗΣΑΠ, με τους πρώτους ανακαινισμένους συρμούς να εκτιμάται ότι θα κυκλοφορήσουν το 2022.
Σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, ολοκληρώνονται ήδη οι διαδικασίες πρόσληψης 609 εργαζομένων σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ που θα καλύψουν ειδικότητες πεδίου, όπως οδηγών, ηλεκτροδηγών και τεχνιτών.
Εσοδα
Στο πρώτο δίμηνο του 2020 (πριν από την πανδημία), δημιουργήθηκε μια δυναμική ανόδου των εσόδων του ΟΑΣΑ, κυρίως με τον επανέλεγχο των ομάδων δικαιούχων μειωμένων και δωρεάν μετακινήσεων, με εντατικούς ελέγχους για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής και με την ενδυνάμωση του δικτύου λιανικής πώλησης εισιτηρίων του ΟΑΣΑ. Ωστόσο, η υγειονομική κρίση διέκοψε αυτήν τη δυναμική, προκαλώντας σημαντικό πλήγμα στα οικονομικά των συγκοινωνιακών φορέων.
Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου (ψήφιση του νόμου 4714/2020) για τον καθορισμό του ύψους και του τρόπου καταβολής της αποζημίωσης του ΟΑΣΑ για την ελεύθερη και μειωμένου κομίστρου μετακίνηση ομάδων δικαιούχων, εκτός των άλλων, ρυθμίζει και το θέμα της έγκαιρης καταβολής των σχετικών αποζημιώσεων στον ΟΑΣΑ. «Σε εφαρμογή του νόμου αυτού, ο ΟΑΣΑ αποζημιώθηκε το 2020 με 50 εκατ. ευρώ», καταλήγει ο Ν. Αθανασόπουλος