Πώς είσθε κύριε Ξενάκη;
– “Ερείπιο… Όπως όλοι μας …Δεν θυμάμαι ποιος μελετητής του 18ου αιώνα -Γερμανός νομίζω- που είχε πει πως… ‘Τα τελευταία ερείπια της Ελλάδας είναι οι σύγχρονοι Έλληνες’ ..Ε, εξακολουθεί να ισχύει…”.
Ήταν ο εισαγωγικός χαιρετισμός που είχαμε με τον 84χρονο εικαστικό Κωνσταντίνο Ξενάκη, μπαίνοντας στην αίθουσα “Μανόλης Ανδρόνικος” του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, όπου πραγματοποιήθηκε, χθες το βράδυ, συζήτηση με θέμα “Παγκοσμιοποίηση- βία και σύγχρονη Τέχνη”, με αφορμή την ολοκλήρωση (ύστερα από πέντε μήνες λειτουργίας) της έκθεσης 42 έργων του, με τίτλο “HEL(L)AS! Παντού! HEL(L)AS EVERYWHERE!”.
HEL(L)AS -Κόλαση, Αλίμονο ή απλώς σύνθετα του όρου ΕΛΛΑΣ, ο πλήρης τίτλος της έκθεσης εντασσόταν στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης και αναπτύχθηκε παράλληλα (σε πλήρη συνύπαρξη) με τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου.
“Ελλάδα η χώρα των παράλληλων μονολόγων” Γ. Σεφέρης/ “Εδώ ‘ναι η στάχτη ενός λαού που ήταν αιώνια φλόγα” Κ. Βάρναλης/ Έλληνες αεί παίδες εστέ, γέρων δε Έλλην ουκ έστιν”/ Αυτή η Ελλαδα δημιουργήθηκε στις 28-12-1931, στις 6 το πρωί (ημερομηνία γέννησης του καλλιτέχνη). Το κείμενο με τις ρήσεις των Γ. Σεφέρη, Κ. Βάρναλη και η παράφραση από τον ίδιο τον Κωνσταντίνο Ξενάκη περιβάλλει τον πίνακα -χάρτη της Ελλάδας “ζωγραφισμένο” με σύμβολα- το πρώτο από τα εκτιθέμενα έργα στο αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης.
Θραύσματα πήλινων αγγείων και αντικειμένων από την προχριστιανική μακεδονική αρχαιότητα, ρωμαϊκά και ελληνιστικά αγάλματα, όστρακα, ψηφιδωτά, σαρκοφάγοι και αναθηματικές στήλες, συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται με ζωγραφισμένους κι ανάγλυφους και χαραγμένους κώδικες και σύμβολα και χάρτες και αιγυπτιακά ιδεογράμματα, γραφές, λίθινες στήλες, με σύγχρονα σήματα, χάρτες, βιβλία και τρισδιάστατες ψηφιακές κατασκευές και εγκαταστάσεις.
ΑΠΕ-ΜΠΕ.