Τον Δεκέμβριο, οι ιδιοκτήτες και υπεύθυνοι θεάτρων και συναυλιακών χώρων στις ΗΠΑ αισθάνθηκαν κάποια ανακούφιση, μετά την ψήφιση του πιο πρόσφατου πακέτου οικονομικής στήριξης στο Κογκρέσο, που επιτέλους προέβλεψε $15 δισ. για τη στήριξη των απελπισμένων πολιτιστικών κέντρων. Όμως αυτό έφτασε περισσότερους από έξι μήνες αφού άλλες χώρες είχαν πραγματοποιήσει μια σειρά από κινήσεις για την άμβλυνση του πλήγματος που επέφερε η πανδημία στις τέχνες και τους καλλιτέχνες. Αντίστοιχες εντάσεις είχαν προκύψει, όπως όλοι θυμόμαστε και στην Ελλάδα, όπου η καλλιτεχνική κοινότητα εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι η στήριξη που έχει λάβει από το κράτος είναι ανεπαρκής.
Τι έκαναν, όμως, άλλες χώρες στον κόσμο;
Γαλλία
Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ήταν ένας από τους πρώτους ηγέτες σε όλο τον κόσμο που έλαβε μέτρα για τους ελεύθερους επαγγελματίες των τεχνών. Η χώρα διαθέτει εδώ και χρόνια ειδικό σύστημα ανεργίας για τους καλλιτέχνες και αναγνωρίζει την εποχικότητα του κλάδου. Για αυτό και φροντίζει οι ελεύθεροι επαγγελματίες να λαμβάνουν κάποιο επίδομα για τα διαστήματα στα οποία δεν εργάζονται. Τον Μάιο, ο Μακρόν αποφάσισε ότι πλέον δεν θα ισχύουν μίνιμουμ ώρες εργασίας προκειμένου κάποιος να δικαιούται να πάρει το επίδομα, όπως ίσχυε στο παρελθόν. Επιπλέον, όρισε κρατική ασφάλιση για να βοηθήσει τα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά γυρίσματα να αντιμετωπίσουν την απειλή διακοπής λόγω πανδημίας. Άλλες χώρες, ανάμεσά τους και η Βρετανία, ακολούθησαν το παράδειγμά της λίγο αργότερα.
Γερμανία
Η πολιτιστική ζωή της Γερμανίας πάντα λάμβανε σημαντικές επιχορηγήσεις, γεγονός που προστάτευσε πολλά καλλιτεχνικά ιδρύματα από το πλήγμα της πανδημίας. Όμως τον Ιούνιο η κυβέρνηση ανακοίνωσε κονδύλι ύψους $1,2 δισ. για την επανέναρξη της καλλιτεχνικής ζωής, συμπεριλαμβανομένων και χρημάτων που θα διοχετευτούν για σκοπούς όπως η αναβάθμιση των συστημάτων εξαερισμού σε χώρους πολιτισμού. Και αναμένεται επιπλέον κρατική υποστήριξη. Το γερμανικό υπουργείο οικονομικών πρόκειται να ορίσει δύο κονδύλια: Ένα για την καταβολή μπόνους σε διοργανωτές μικρών πολιτιστικών εκδηλώσεων (που απευθύνονται σε κοινό λίγων εκατοντάδων), ώστε αυτές να παραμείνουν επιτυχείς παρά τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης και άλλο ένα για την παροχή ασφάλειας σε μεγαλύτερες εκδηλώσεις (για κοινό που μετριέται πια σε χιλιάδες), προκειμένου να μειώσει τον κίνδυνο ακυρώσεων. Η Γερμανία δεν είναι η πρώτη χώρα που εισήγαγε τέτοια μέτρα. Η ασφάλιση εκδηλώσεων έχει ξεκινήσει από την Αυστρία.
Βρετανία
Τον Ιούλιο, η Βρετανία ανακοίνωσε πακέτο στήριξης του πολιτισμού ύψους περίπου $2,1 δισ., χρήματα που έσωσαν από την καταστροφή χιλιάδες θέατρα, comedy cluvc και συναυλιακούς χώρους. Τον Δεκέμβριο, αρκετά σημαντικά ιδρύματα, ανάμεσά τους και το National Theater και το Royal Shakespeare Company έλαβαν δάνεια στο πλαίσιο του συγκεκριμένου πακέτου στήριξης. Παρά την κρατική ενίσχυσή τους, όμως, ήδη έχουν σημειωθεί περίπου 4.000 απολύσεις μόνο στα μουσεία της χώρας και ακόμη περισσότερες σε άλλους τομείς.
Πολωνία
Η ευρωπαϊκή υποστήριξη για τον πολιτισμό συνοδεύτηκε από διαφωνίες. Τον Νοέμβριο, η Πολωνία ανακοίνωσε ότι τους παραλήπτες ενός κονδυλίου συνολικού ύψους $100 εκατ. που προοριζόταν για την αποζημίωση εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάτρου, της μουσικής και του χορού για τα κέρδη που έχασαν εξαιτίας των περιορισμών στη διάρκεια της πανδημίας. Όμως το σχέδιο της χώρας ήρθε αμέσως αντιμέτωπο με επιθέσεις εκ μέρους ορισμένων ΜΜΕ που υποστήριξαν ότι τα χρήματα προορίζονται για τους «πλούσιους και διάσημους», μεταξύ των οποίων και οι ποπ σταρ και οι ατζέντηδές τους. Οι διαμαρτυρίες ανάγκασαν τον υπουργό πολιτισμού να ανακοινώσει άμεση αναθεώρηση όλων των πληρωμών, όμως η κυβέρνηση εντέλει τις υπερασπίστηκε, πραγματοποιώντας μόνο μικρές προσαρμογές.
Νέα Ζηλανδία
Όπως συνέβη στα περισσότερα ζητήματα που σχετίζονται με την πανδημία, η Νέα Ζηλανδία κινήθηκε γρήγορα. Τον Μάιο, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα δαπανούσε περίπου $268 εκατ. για την ενίσχυση των τεχνών σε βάθος τεσσάρων ετών –τεράστιο ποσό για μια χώρα με πληθυσμό πέντε εκατομμυρίων. Το σχέδιο της κυβέρνησης για την αναθέρμανση της τέχνης έδινε μια (ενδεχομένως απροσδόκητη) έμφαση στους μουσικούς, αφιερώνοντας κονδύλι $3,5 εκατ. για τη χρηματοδότηση των τουρ των συγκροτημάτων σε όλη τη χώρα, ως απάντηση στις χαμένες ευκαιρίες για live στο εξωτερικό. Μέχρι στιγμής 51 καλλιτέχνες έχουν πάρει χρήματα από αυτό το κονδύλι. Χάρη στην αποτελεσματική καταπολέμηση της πανδημίας στη χώρα, τα συγκροτήματα μπορούν να δώσουν συναυλίες χωρίς μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης σε όλο το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα.
Νότια Αφρική
Αν και οι προσπάθειες στήριξης της χώρας έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής μεταξύ των σημαντικότερων στην Αφρική. Παράλληλα, όμως, συνοδεύτηκαν από κατηγορίες για διαφθορά και κακή διαχείριση. Ακόμη κι έτσι, η κυβέρνηση παρείχε χαμηλά επιδόματα στους εργαζόμενους στο χώρο της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, εκτός από τα υπάρχοντα επιδόματα ανεργίας. Ένα πρόγραμμα για τους ηθοποιούς και τους μουσικούς που ξεκίνησε στη διάρκεια του καλοκαιριού προέβλεπε μια δόση επιδόματος $449. Και τον Νοέμβριο, η χώρα έτρεξε παρόμοια πρωτοβουλία μέσω της οποίας προσέφερε περίπου $1.000 σε τεχνίτες και άτομα που εργάζονται στα παρασκήνια των θεάτρων και των κινηματογραφικών σετ.
Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα δεν τέθηκε σε lockdown την άνοιξη, αφού έλαβε άλλα μέτρα που έθεσαν άμεσα την πανδημία υπό έλεγχο. Ως αποτέλεσμα, η καλλιτεχνική ζωή επανήλθε σύντομα σε μια κατάσταση που μοιάζει αρκετά με την κανονικότητα. Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση προσέφερε $280 εκατ. σε κονδύλια για την οικονομική στήριξη πολιτιστικών ιδρυμάτων.
Μέρος τους αξιοποιήθηκε για την ενίσχυση των κινηματογράφων της χώρας, αλλά και για τα γυρίσματα κορεατικών ταινιών. Αρκετές φορές στη διάρκεια του περσινού έτους, η κυβέρνηση προσέφερε εισιτήρια στη μισή τιμή για να ενθαρρύνει τους θεατές να επιστρέψουν στους κινηματογράφους. Όμως η πρόσφατη έξαρση κρουσμάτων κοροναϊού οδήγησε σε συστάσεις για παραμονή των πολιτών στο σπίτι, με αποτέλεσμα οι κινηματογραφικές αίθουσες να κινδυνεύουν και πάλι και να αιτούνται περαιτέρω οικονομική στήριξη.
Βραζιλία
Σε ορισμένες χώρες, οι νέες μορφές υποστήριξης μεταφράστηκαν και σε νέες γραφειοκρατικές σπαζοκεφαλιές. Τον Ιούνιο, η κυβέρνηση της Βραζιλίας ψήφισε τον νόμο Αλντίρ Μπλανκ, που πήρε το όνομά του από έναν συνθέτη που πέθανε από κοροναϊό, μέσω του οποίου διοχέτευσε $560 εκατ. στην υποστήριξη πολιτιστικών ιδρυμάτων και εργαζόμενων. Τα χρήματα επρόκειτο να αρχίσουν να καταβάλλονται εντός του Σεπτεμβρίου, όμως πολλές πόλεις δεν διέθεταν τις ανάλογες υπηρεσίες ούτε γνώριζαν πώς έπρεπε να διανείμουν τα χρήματα σε εκείνους που τα είχαν ανάγκη. Οι αρχές εκτιμούν ότι μόνο περίπου το 40% των χρημάτων είχαν καταβληθεί μέχρι μια προθεσμία εντός του Δεκεμβρίου.
Πηγή: New York Times