Tο 1918, κατά τη διάρκεια της πανδημίας της γρίπης που τελικά άφησε πίσω της περίπου 50 εκατομμύρια ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων 675.000 στις Ηνωμένες Πολιτείες, κυκλοφορούσαν διάφορες διαφημίσεις με δήθεν «εναλλακτικούς» τρόπους θεραπείας.
Αισχρή επανάληψη του ίδιου λάθους
Έναν αιώνα αργότερα, δεν έχουν αλλάξει πολλά. Διαφημίσεις που προωθούν μη αποδεδειγμένες θαυματουργές θεραπείες – συμπεριλαμβανομένων θεραπειών με όζον και μουσική που ενισχύουν την ανοσία – έχουν στοχεύσει άτομα που προσπαθούν να αποφύγουν την πανδημία του κοροναϊού.
«Η ιστορία επαναλαμβάνεται», δήλωσε ο Roi Mandel, επικεφαλής της έρευνας. στον ιστότοπο MyHeritage, ο οποίος πρόσφατα αποκάλυψε και συνέκρινε πανδημικές διαφημίσεις που δημοσιεύθηκαν σε διαφορετικές εποχές και γενιές.
«Τόσα πολλά πράγματα είναι ακριβώς τα ίδια, ακόμη και 102 χρόνια αργότερα, ακόμη και παρά το γεγονός ότι η επιστήμη έχει σημειώσει τόσο μεγάλη πρόοδο»
Φέτος, μια εταιρεία με διεύθυνση της στην Καλιφόρνια που διαθέτει προϊόντα που περιέχουν kratom, ένα φυτικό εκχύλισμα έχει προκαλέσει ανησυχία σε ρυθμιστικές αρχές και εμπειρογνώμονες στον τομέα της υγείας, καθώς υπόσχεται ότι θα μπορούσε «να κρατήσει τον κοραναϊό σε απόσταση».
Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων έστειλε στην εταιρεία προειδοποίηση τον Μάιο.
Μια ματιά στο παρελθόν και το…μάρκετινγκ
Οι ίδιοι ισχυρισμοί αντηχούν από το 1918, όταν μια διαφήμιση για τους Pleasant Pellets του Dr. Pierce υποσχέθηκε ότι χάπια – φτιαγμένα από «May-apple, φύλλα αλόης, jalap» – προσέφεραν προστασία «ενάντια στη θανατηφόρα επίθεση της ισπανικής γρίπης».
Ανάλογα προϊόντα για το κέρδος και όχι για την προστασία της υγείας από την γρίπη από εκείνη την εποχή περιελάμβαναν παστίλιες τύπου Cin-u, καθαρτικά Calotab, Hudson’s Iron and Nux Tonic, δισκία Anti-kamnia, δομικά αίματος Pepto-Mangan και θεραπείες που έγιναν με «σιρόπι υποφωσφοριτών, εκχυλίσματα ελαίου μπακαλιάρου, βύνης, σιδήρου, κρασιού και φλοιού άγριων κερασιών».
Μια διαφήμιση για μια άλλη θεραπεία, το Neuffer’s Lung Tonic, ενίσχυσε τον φόβο για τη γρίπη, αφού τόνιζε ότι ο αριθμός των θανάτων της πανδημίας ήταν «υπερδιπλάσιος από τα συνολικά θύματα του πολέμου».
«Τα ανθρώπινα όντα δεν έχουν αλλάξει τόσο πολύ», δήλωσε ο Jason P. Chambers, αναπληρωτής καθηγητής διαφήμισης στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις.
«Θα θέλαμε να πιστέψουμε ότι είμαστε πιο έξυπνοι, ότι θα μπορούσαμε να εντοπίσουμε τα ψέματα, αλλά η ικανότητα διαφήμισης να διατηρεί την επένδυση της αξιοπιστίας έχει γίνει μόνο πιο εξελιγμένη με την πάροδο του χρόνου».
Τα καθημερινά είδη παρουσιάζονταν ως βοηθήματα υγείας.
Η Horlick προώθησε το γαλακτοκομικό προϊόν της ως «η διατροφή κατά τη διάρκεια και μετά τη γρίπη» που «επικυρώθηκε από γιατρούς παντού» και η Ν.Β. Η Long & Son παρότρυνε τους πελάτες να «καταπολεμήσουν τη γρίπη με καλό φαγητό», όπως σταφίδες.
Η Mottman Mercantile Company είπε ότι «ένα από τα καλύτερα προληπτικά μέτρα για να αποφύγει κανείς τη γρίπη είναι να παρέχει στον εαυτό του καλά ζεστά εσώρουχα», σύμφωνα με τη nytimes.com.