Γαλλικές ενεργειακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Αρκτική Θάλασσα της Ρωσίας. Ιταλικές μπουτίκ με προϊόντα πολυτελείας στην Κόκκινη Πλατεία. Εργοστάσια γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στον ρωσικό Νότο.
Καθώς οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλουν κυρώσεις για να τιμωρήσουν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι ευρωπαϊκές εταιρείες προετοιμάζονται για την πιθανότητα ότι η τιμωρία της Μόσχας θα τις επηρεάσει και αυτές.
Οι κυρώσεις, οι οποίες αποκλείουν την κυβέρνηση και τις τράπεζες από το να δανείζονται από τις διεθνείς αγορές, μπλοκάροντας εισαγωγές τεχνολογιών και «παγώνοντας» τα περιουσιακά στοιχεία επιφανών Ρώσων, έχουν στόχο να πονέσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τη ρωσική οικονομία και όσο το δυνατόν λιγότερο την Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τον Γάλλο υπουργό Οικονομικών, Μπρούνο Λε Μερ.
Ωστόσο, χιλιάδες ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στη Ρωσία εδώ και χρόνια ετοιμάζονται για το αναπόφευκτο χτύπημα, ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία απειλεί να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού και να παρασύρει την οικονομία της Ευρώπης, ακριβώς τη στιγμή που άρχιζε να ανακάμπτει από τα lockdowns του κορωνοϊού.
«Η επίθεση στην Ουκρανία είναι ένα σημείο καμπής για την Ευρώπη» είπε ο Κρίστιαν Μπρούχ, επικεφαλής της γερμανικής Siemens Energy, η οποία παράγει τουρμπίνες και γεννήτριες. «Εμείς ως εταιρεία πρέπει να αναλύσουμε ακριβώς τι σημαίνει αυτή η κατάσταση για τις δουλειές μας».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μεγαλύτερο εμπορικός εταίρος της Ρωσίας, αντιπροσωπεύοντας το 37% του παγκόσμιου εμπορίου της Ρωσίας το 2020. Το μεγαλύτερο από αυτό το ποσοστό αφορά στην ενέργεια: Περίπου το 70% των εξαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου και οι μισές εξαγωγές πετρελαίου πηγαίνουν στην Ευρώπη.
Και ενώ οι πωλήσεις στη Ρωσία αντιπροσωπεύουν μόνο περίπου το 5% του συνολικού εμπορίου της Ευρώπης με τον κόσμο, για δεκαετίες η πρώτη ήταν κύριος προορισμός για ευρωπαϊκές εταιρείες σε διάφορους τομείς όπως τα οικονομικά, η γεωργία, τα τρόφιμα, η ενέργεια, η αυτοκινητοβιομηχανία, η αεροδιαστημική και τα είδη πολυτελείας.
Κάποιες ευρωπαϊκές εταιρείες, ειδικά στη Γερμανία, είχαν επιχειρηματικούς δεσμούς με τη Ρωσία για αιώνες. Η Deutsche Bank και η Siemens, ο γνωστός όμιλος δραστηριοτήτων και μητρική της Siemens Energy, δραστηριοποιούνται στη Ρωσία από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, οι δυτικές εταιρείες ήρθαν στη Ρωσία για διάφορους λόγους: είτε για να πουλήσουν Renault και Volkswagen στην ακμάζουσα αστική μεσαία τάξη της χώρας ή για να εξυπηρετήσει την πλούσια ελίτ που αναζητούσε ιταλικές και γαλλικές μάρκες πολυτελείας. Άλλοι ήθελαν να πουλήσουν γερμανικά τρακτέρ στους Ρώσους αγρότες ή να αγοράσουν ρωσικό τιτάνιο για αεροπλάνα.
Αν και κάποιες πολυεθνικές, όπως η Deutsche Bank, μείωσαν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία μετά την προσάρτηση της Κριμαίας κατά τη στρατιωτική επιχείρηση του 2014, άλλοι εργάστηκαν σκληρά για να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους τα τελευταία χρόνια και έψαχναν με τόλμη να επεκτείνουν τις ρωσικές δραστηριότητές τους – ακόμα και την ώρα που ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν ετοιμαζόταν να εισβάλει στην Ουκρανία.
Τον Ιανουάριο, 20 κορυφαία στελέχη της Ιταλίας οργάνωσαν μια βιντεοκλήση με τον κ. Πούτιν για να μιλήσουν για την ενίσχυση των οικονομικών δεσμών, ενώ τα ρωσικά στρατεύματα συγκεντρώνονταν στα σύνορα της Ουκρανίας.
Μόνο για τη Γαλλία, 35 από τις 40 μεγαλύτερες εταιρείες που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο CAC 40 της χώρας έχουν σημαντικές ρωσικές επενδύσεις: από τα σούπερ μάρκετ Auchan στους δρόμους της Μόσχας έως τις δραστηριότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου του γαλλικού ενεργειακού κολοσσού TotalEnergies πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Όλες εκτός από δύο από τις 40 εταιρείες που περιλαμβάνονται στον δείκτη DAX στη Φρανκφούρτη έχουν επενδύσεις στη Ρωσία.
Περίπου 700 γαλλικές θυγατρικές δραστηριοποιούνται στη Ρωσία σε βιομηχανίες που απασχολούν πάνω από 200.000 εργαζόμενους, σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών.
Μεταξύ των πιο εκτεθειμένων είναι η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault, η οποία έχει δύο εργοστάσια στη Ρωσία και είναι η κορυφαία παραγωγός αυτοκινήτων της χώρας μέσω μιας συνεργασίας με την Avtovaz, η οποία φτιάχνει το Lada, το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στη Ρωσία. Η Ρωσία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Renault μετά τη Γαλλία.
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αναγνωρίζουν ότι η κατάσταση είναι δύσκολη.
«Δεν θα είναι δυνατό να μην επηρεαστούν τομείς της γερμανικής οικονομίας. Το κόστος για να επιτευχθεί η ειρήνη ή τουλάχιστον για να επιστρέψουμε στο τραπέζι της διπλωματίας είναι να κάνουμε τουλάχιστον επίπονες τις οικονομικές κυρώσεις» ανέφερε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Ρόμπερτ Χάμπεκ.
Copyright:2021 The New York Times
Διαβάστε επίσης:
Ο ηγέτης που νομίζαμε ότι ξέραμε καλά
Χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Ουκρανία, ο Πούτιν χτίζει νέες συμμαχίες
O ηγέτης που βρίσκεται στον έλεγχο του Πούτιν
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News