Η ανάκαμψη της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια μετά την άρση των περιορισμών για την πανδημία, έχουν καταστήσει τις αεροπορικές εταιρείες αισιόδοξες ότι το 2023 θα είναι η χρονιά στην οποία θα καταγράψουν κέρδη για πρώτη φορά μετά το 2019.Οι εταιρείες του κλάδου υπέστησαν ζημίες εκατοντάδων δισ. δολαρίων σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020 και το 2021, δύο χρονιές στις οποίες τα ταξίδια και οι μετακινήσεις υπόκειντο ανά διαστήματα σε περιορισμούς.
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), ο κλάδος αναμένεται να έχει καθαρά κέρδη της τάξεως των 4,7 δισ. δολαρίων το επόμενο έτος σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ εκτιμάται ότι το 2023 οι επιβάτες θα ξεπεράσουν τα 4 δισ. Παράλληλα η ένωση αναθεώρησε πτωτικά τις εκτιμήσεις της αναφορικά με τις ζημίες που θα υποστεί ο κλάδος, στα 6,9 δισ. δολάρια, από 9,7 δισ. δολάρια.
«Πρόκειται για ένα μεγάλο επίτευγμα λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της χρηματοοικονομικής και οικονομικής ζημίας που προκλήθηκε από τους κυβερνητικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας», τονίζει για το γεγονός ότι του χρόνου θα επιστρέψουν σε κερδοφορία οι αεροπορικές ο γενικός διευθυντής της IATA Ουίλι Γουόλς.
Ωστόσο, ο πρώην επικεφαλής της British Airways και της IAG προειδοποίησε ότι πολλές εταιρείες θα δυσκολευθούν το επόμενο έτος, από τους κανονισμούς, το υψηλό κόστος και τις ασυνεπείς κυβερνητικές πολιτικές. «Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουν όλοι πόσο εύθραυστη είναι η ανάκαμψη. Ναι, ανακάμπτουμε, ναι, η δυναμική βελτιώνεται, ναι, αναμένουμε να συνεχίσει να βελτιώνεται το 2023», δήλωσε κατά τη διάρκεια της ετήσιας ενημέρωσης των μέσων μαζική ενημέρωσης. Στην ενημέρωση αυτή δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη μεγάλη διαμάχη που έχει προκύψει με τα αεροδρόμια τα οποία θέλουν να αυξήσουν τα τέλη και τους φόρους.
«Ta περιθώρια με τα οποία λειτουργούμε είναι πολύ μικρά και δεν μπορούμε να ανεχτούμε μια κατάσταση όπου ειδικά τα αεροδρόμια προσπαθούν να πλήξουν τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες τους με σημαντική αύξηση των αεροδρομικών τελών. Κάθε σεντ έχει σημασία».
Τα αεροδρόμια στρέφονται προς τις αεροπορικές εταιρείες, με τις εντάσεις μεταξύ των δύο πλευρών από το περασμένο καλοκαίρι και το χάος στα αεροδρόμια να συνεχίζεται. «Οι καταναλωτές ανέχονται τεράστιες αυξήσεις στα εισιτήρια από τις αεροπορικές εταιρείες, γεγονός που αντανακλά τόσο τις πληθωριστικές πιέσεις όσο στο ότι ελέγχουν αυστηρά τη χωρητικότητα που διαθέτουν στην αγορά», δήλωσε στο Reuters ο Ολιβιέρ Γιάνκοβετς, γενικός διευθυντής της ένωσης αερολιμένων ACI Europe. Τα τέλη στα αεροδρόμια αντικατοπτρίζουν τις ίδιες πληθωριστικές πιέσεις,υπογράμμισε, προσθέτοντας: «Σας ρωτάω λοιπόν, ποιος πραγματικά βαραίνει ποιον εδώ;».
Ο Γουόλς αιτιολόγησε τις αυξήσεις των ναύλων ως απόρροια της ανόδου των τιμών του πετρελαίου και προειδοποίησε ότι η μετάβαση προς τα πράσινα καύσιμα θα μπορούσε να αυξήσει περαιτέρω τις τιμές. Η IATA πιστεύει ότι τα επίπεδα εναέριας κυκλοφορίας ανά τον κόσμο θα επανέλθουν στα προ-COVID επίπεδα έως το 2024, με επικεφαλής τις ΗΠΑ, και την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού να «υστερεί σημαντικά».
Από τη μεριά της, η επικεφαλής οικονομολόγος της IATA Μαρί Όουενς Τόμσεν προειδοποίησε ότι ο κίνδυνος παραμένει «καθοδικός» και η «βασική μεταβλητή» θα είναι η Κίνα. Η αεροπορική κίνηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το καταναλωτικό και το επιχειρησιακό κλίμα.
Το Πεκίνο έχει αρχίσει να χαλαρώνει τα μέτρα στο πλαίσιο της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων και ενδεχομένως να ανακοινώσει νέα χαλάρωση αύριο Τετάρτη, όπως δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές με γνώση επί του θέματος τη Δευτέρα. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, εάν η Κίνα δεν χαλαρώσει τους περιορισμούς, η κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών θα επηρεαστεί, ενώ ένας άλλος κίνδυνος που εγκυμονεί έγκειται στην πιθανότητα κάποιες οικονομίες να εισέλθουν σε ύφεση.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
Διαβάστε επίσης:
Η εποχή των φτηνών πτήσεων έχει τελειώσει
Ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 οι διεθνείς αφίξεις- Η «τρύπα» που άφησε η ρωσική αγορά στο τουρισμό
«Κλειδώνει» το ρεκόρ πτήσεων φέτος στην Ελλάδα
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News