Το μεγαλόπνοο όραμα της Μέρι Μπάρα, διευθύνουσας συμβούλου της General Motors, είναι να διαμορφώσει νέα πεδία δραστηριοτήτων πολύ πέραν αυτών, που σχετίζονται με το αυτοκίνητο – τουλάχιστον με το αυτοκίνητο, όπως μέχρι σήμερα το γνωρίζαμε. Κι αυτό σημαίνει πως η ομάδα καινοτομίας Global Innovation, η οποία δρα εντός των κόλπων της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και είναι επιφορτισμένη με το έργο αυτό, διερευνά τις ευκαιρίες σε πλήθος τομέων από τις υπηρεσίες ταχείας παράδοσης έως την ασφάλιση αυτοκινήτου. Η εταιρεία διαθέτει ρευστό 1,3 τρισ. δολάρια, το οποίο και θέλει να αξιοποιήσει με κερδοφόρες επενδύσεις και εξαγορές. Πάντως, όπως διευκρίνισε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς η επικεφαλής της ομάδας και βετεράνος μηχανικός Παμ Φλέτσερ, στα σχέδιά της δεν περιλαμβάνονται τα ιπτάμενα οχήματα, μία αγορά η οποία από μόνη της αποτιμάται σε 1,3 τρισ. δολάρια. Αλλωστε, η GM διαθέτει τη δική της θερμοκοιτίδα επιχειρηματικότητας με νεοφυείς μονάδες, στις οποίες επενδύει πολλά χρήματα, προσβλέποντας να αναδειχθεί και πάλι στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ στη νέα εποχή της καθαρής ενέργειας στην αυτοκίνηση. Η κ. Μπάρα επιδιώκει η GM να είναι η ισοδύναμη της Apple στον κλάδο της, παρέχοντας διαφοροποιημένες υπηρεσίες και λογισμικό αυτοκίνησης, που θα προσφέρονται πολύ καιρό μετά την αγορά του ίδιου του αμαξιού.
Για τις παλαιές και παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η General Motors στις Ηνωμένες Πολιτείες και η Volkswagen στη Γερμανία, οι οποίες αποπειρώνται να αναδιαμορφώσουν και να μετασχηματίσουν τις δραστηριότητές τους, το όλο έργο αυτό είναι τιτάνιο, όπως αποφαίνεται ο Ευάγγελος Σιμούδης, σύμβουλος στρατηγικής για την εταιρική καινοτομία και συγγραφέας σχετικών βιβλίων. «Οι τεχνολογίες, οι οποίες σήμερα ενσωματώνονται σε ένα όχημα και καθορίζονται από το αντίστοιχο λογισμικό, απαιτούν τομείς εμπειρογνωμοσύνης και τεχνογνωσίας, που συνήθως απαντώνται σε ομίλους υψηλής τεχνολογίας και όχι σε κατασκευάστριες αυτοκινήτων», υπογράμμισε. Η ώθηση που δίνει η κ. Μπάρα για να μεταμορφώσει το παλιό επιχειρηματικό μοντέλο της GM έχει ήδη σημαντικό αντίκτυπο, παρά το ότι τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα νέας γενιάς απέχουν μήνες από το να δοθούν στην κυκλοφορία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η GM επέστρεψε 24 δισ. δολάρια στους μετόχους της υπό τη μορφή μερισμάτων και επαναγοράς μετοχών από το 2014, όταν την ανέλαβε, έως τις αρχές του 2020. Αφότου, όμως, ξέσπασε η πανδημία, αυτές έχουν ανασταλεί επ’ αόριστον.
Οι νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες της General Motors θα μπορούσαν να αποφέρουν στα ταμεία της δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα στο μέλλον, όπως τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλός της, και να ενισχύσουν τα περιθώρια λειτουργικών κερδών άνω του σημερινού 8% που εξασφάλισε το 2020 και του 10%, στο οποίο στοχεύει μακροπρόθεσμα. Πέραν αυτών η κ. Μπάρα προσδοκά έως το 2035 να καταστήσει την GM μία εταιρεία ηλεκτροκίνητων αμαξιών. Η προσπάθειά της βασίζεται σε έναν συνδυασμό παλαιών στελεχών της εταιρείας και νεοπροσληφθέντων, που προέρχονται από άλλους κλάδους, όπως η υψηλή τεχνολογία. Ενα από τα εγχειρήματα, που εκφράζει το «πάντρεμα» αυτό, είναι η BrightDrop, που θα προσφέρει ηλεκτρικά φορτηγά και σχετικό υλικό σε εμπορικές εταιρείες ταχυδιανομής, αρχής γενομένης από τον κολοσσό της FedEx – πέραν αυτών, η BrightDrop θα της παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης από τη διαχείριση του στόλου έως τις αναλύσεις και τις προβλέψεις. Και, τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η BrightDrop αποτελεί ένα από τα «παιδιά» της θερμοκοιτίδας Global Innovation που ξεκίνησε το 2019 με την επωνυμία Smart Cargo και σταδιακά μετασχηματίστηκε.