Πέντε πλοία συνοδεύουν διαρκώς το ερευνητικό σκάφος Ορούτς Ρέις στον πλου του στην Ανατολική Μεσόγειο. Η πορεία και η ταχύτητα του σκάφους συνάδουν με πόντιση καλωδίων, ωστόσο τα πολεμικά πλοία βρίσκονται σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων, με τις εν λειτουργία μηχανές τους να δυσκολεύουν σημαντικά τα ηχοβολιστικά.
Οι Τούρκοι διατηρούν πάντα γύρω από το Ορούτς Ρέις μια φρεγάτα και τέσσερες μικρότερες κορβέτες. Η φρεγάτα συνήθως είναι ή κλάση ΜΕΚΟ ή κλάση Perry. Οι Perry έχουν την ηλικία των ελληνικών φρεγατών, 40 περίπου ετών. Οι ΜΕΚΟ, κλάση την οποία επίσης διαθέτουμε, είναι λίγο νεότερες. Υπάρχουν και τέσσερις κορβέτες κλάσης BURAK ή ADA οι οποίες εναλλάσσονται.
Οι ADA είναι καινούργιες και δεν τις βλέπουμε συχνά. Βλέπουμε τις BURAK που είναι μισού αιώνα, με μηδαμινές δυνατότητες, καθώς κάνουν επίδειξη σημαίας, αλλά δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν οτιδήποτε σε ανοιχτή θάλασσα, καθώς είναι παλιά σκάφη και με υποτυπώδη οπλισμό που δεν έχουν καν δυνατότητα αυτοάμυνας.
Ωστόσο, όπως τόνισε ο δημοσιογράφος του ΣΚΑΪ Γιάννης Παλιούρας, η Ελλάδα έχει περιορισμένες δυνατότητες παρέμβασης στην ανοιχτή θάλασσα με βάση το διεθνές δίκαιο. Μπορεί να ελέγξει ερευνητικό, άοπλο, πολιτικό ουσιαστικά σκάφος (μη συναινετική νηοψία) με φουσκωτά με βατραχανθρώπους του λιμενικού (σώμα ασφαλείας, όχι στρατιωτικοί).
Ουσιαστικά τα τουρκικά πολεμικά πλοία δεν δίνουν ασφάλεια σε περίπτωση σύγκρουσης, αλλά προστατεύουν το Ορούτς Ρέις από τη νηοψία.
Το τουρκικό πάθημα
Σημειώνεται ότι για 36 μέρες στην κρίση του Αυγούστου οι Τούρκοι δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν ούτε ένα ελληνικό υποβρύχιο, κάτι που επιβεβαίωσε και ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Αυτό που δεν είναι γνωστό, είναι ότι όταν όλα τα τουρκικά υποβρύχιο έλαβαν θέσεις σε περιοχές επιχειρήσεων εντοπιστήκαν, και ανά πασά στιγμή οι ελληνικές δυνάμεις είχαν γνώση που βρισκόταν το καθένα. Ουσιαστικά είχαμε βγάλει από την εξίσωση ενδεχόμενης σύρραξης ένα παρά πολύ σημαντικό παράγοντα, ενώ οι Τούρκοι τον είχαν… στο σβέρκο τους!
Πηγή: skai.gr