Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η στάση της Τουρκίας ανέδειξαν με εκκωφαντικό τρόπο τη γεωπολιτική σημασία των ελληνικών λιμανιών της Βορείου Ελλάδος και τον ρόλο τους τόσο ως προγεφυρωμάτων για τον ανεφοδιασμό των συμμαχικών δυνάμεων σε ολόκληρη την Ανατολική Ευρώπη όσο και ως εναλλακτικών οδεύσεων των ουκρανικών σιτηρών προς τις διεθνείς αγορές. Παράλληλα, άλλα ελληνικά λιμάνια, και ειδικότερα αυτό της Σούδας, έχουν αποκτήσει κομβικό ρόλο για την παρουσία των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο και μέσω αυτής στην ευρύτερη περιοχή της Εγγύς Ανατολής.
Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση αποφάσισε να αναθεωρήσει συνολικά τη στρατηγική της σε σχέση με την αξιοποίηση των ελληνικών λιμανιών διεθνούς ενδιαφέροντος. Απόφαση η οποία διευκολύνεται και από το γεγονός ότι με την έξοδο της Ελλάδας από το καθεστώς της μεταμνημονιακής εποπτείας η πίεση για αποκρατικοποιήσεις στρατηγικών υποδομών έχει αρθεί.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτής της νέας πραγματικότητας είναι η απόφαση όχι μόνον για τη διατήρηση της Αλεξανδρούπολης υπό πλήρη κρατικό έλεγχο, αλλά και για τη μεγέθυνση και αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της και του εξοπλισμού της διά του ΤΑΙΠΕΔ. Αντίστοιχη πολιτική αποφασίστηκε για το ευρύτερο λιμενικό σύστημα της Καβάλας, με εξαίρεση τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» που έχει υποπαραχωρηθεί σε σχήμα ιδιωτικών επιχειρήσεων. Και εδώ το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην ανάπτυξη ολοκληρωμένου επιχειρησιακού και επενδυτικού σχεδίου.
Εξάλλου, ήδη από τα τέλη της άνοιξης, σε μια εξέλιξη που πέρασε απαρατήρητη από το ευρύ κοινό, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προικοδοτηθεί πλέον με αρμοδιότητες Αρχής Σχεδιασμού για τα 10 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος που έχει στο χαρτοφυλάκιό του.
Η επιτάχυνση της υλοποίησης της σχετικής πολιτικής είναι εμφανής στις εξελίξεις του τελευταίου μήνα, κατά τον οποίο οριστικοποιήθηκε ο επενδυτής για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την Αλεξανδρούπολη και προκηρύχθηκε διαγωνισμός για το λιμάνι του Βόλου. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA) και χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, και από το US Army Military Deployment and Distribution Center (SDDC). Το λιμάνι έχει εξελιχθεί έτσι σε έναν δυναμικό κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας, με αποδεδειγμένη επιτυχία στις οδικές και σιδηροδρομικές ικανότητές του για παράδοση σε οποιοδήποτε σημείο της Ευρώπης, και έχει αποκτήσει ζωτική σημασία για τους συμμαχικούς σχεδιασμούς, επιτρέποντας επιτυχείς μεταβάσεις των αμερικανικών δυνάμεων προς υποστήριξη Ευρωπαίων συμμάχων και εταίρων. Επιπλέον, στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης αναπτύσσεται ο υπεράκτιος τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), ενώ στην περιοχή επιδιώκεται και η χωροθέτηση εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρισμού με καύσιμο το φυσικό αέριο. Η ευρύτερη γεωγραφική περιοχή αποτελεί επίσης το σημείο από το οποίο ξεκινάει o Ελληνοβουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός (IGB) μεταφοράς φυσικού αερίου, μήκους 182 χλμ., και έχουν χωροθετηθεί οι αναγκαίες συναφείς εγκαταστάσεις, συνδέοντας τα δίκτυα φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας αλλά και τον αγωγό TAP. Εργο που διασφάλισε τον ομαλό εφοδιασμό της βουλγαρικής αγοράς όταν νωρίτερα φέτος η Ρωσία διέκοψε την παροχή φυσικού αερίου προς αυτήν.
Οπως η Αλεξανδρούπολη έτσι και η Καβάλα χαρακτηρίζεται κρίσιμης γεωπολιτικής σημασίας λιμενική υποδομή, που γειτνιάζει με σημαντικές ενεργειακές εγκαταστάσεις και πόρους αλλά και μεταφορικούς άξονες. Οι υποδομές περιλαμβάνουν το μοναδικό εν ενεργεία παραγωγικό κοίτασμα υδρογονανθράκων στη χώρα, αυτό του Πρίνου, την υποθαλάσσια κοιλότητα στα ανοιχτά της Καβάλας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου (ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη), επίσης την προοπτική ανάπτυξης χώρων υποθαλάσσιας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού αερίου TAP. Επιπλέον, η Καβάλα διαθέτει αεροδρόμιο, βρίσκεται δίπλα στην Εγνατία Οδό και πλησίον των κάθετων αξόνων που θα αναπτυχθούν και θα τη συνδέουν με τα Βαλκάνια, ενώ η εγγύτητα της πόλης με την Αλεξανδρούπολη είναι τέτοια που συχνά το λιμάνι της αντιμετωπίζεται ως συμπληρωματικό του ομολόγου του στα ανατολικά των ακτών της Βορείου Ελλάδος.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Τα νέα σχέδια για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το ναυάγιο της πρώτης ιδιωτικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ και η βάσανος της ειδικής διαχείρισης για την Λάρκο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News