Μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου όπως οι Google, Facebook, Amazon και Facebook αντιμετωπίζουν τσουχτερά πρόστιμα ίσα με το 10% του παγκόσμιου τζίρου τους αν παραβιάσουν τους νέους κανονισμούς για την ψηφιακή αγορά που παρουσίασε την Τρίτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα δύο νομοθετήματα που προτείνει η Κομισιόν για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και τις Ψηφιακές Αγορές αποτελούν τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των τελευταίων 20 ετών, δίνοντας έμφαση στον ανταγωνισμό και τις ευθύνες των διαδικτυακών υπηρεσιών για το περιεχόμενο που φιλοξενούν.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να εγκρίνει τις προτάσεις της Κομισιόν, ωστόσο η τελική μορφή των κανονισμών θα καθοριστεί σε διαπραγματεύσεις των 27 χωρών-μελών της ΕΕ, μια διαδικασία που ενδέχεται να διαρκέσει έναν χρόνο ή περισσότερο.
Οι ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έρχονται έτσι να προστεθούν στις αντιμονοπωλιακές αγωγές που κατατέθηκαν πρόσφατα σε βάρος της Facebook στις ΗΠΑ αλλά και στους νέους κανόνες που προωθούν η Βρετανία, η Αυστραλία και άλλες χώρες.
Οι νέοι κανονισμοί μεταξύ άλλων προβλέπουν ότι οι μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου θα υποβάλλονται σε ετήσιο ανεξάρτητο έλεγχο προκειμένου να διασφαλίζεται ότι τηρούν τη νομοθεσία.
Θα πρέπει επίσης να δημοσιεύουν ετήσιες εκθέσεις για την αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου, της παραπληροφόρησης για θέματα εκλογών και της στοχοποίηση μειονοτήτων.
Η νέα πρόταση κανονισμού παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου από την επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκρέτ Βεστάγκερ, η οποία έχει επιβάλει πρόστιμα 8 δισ. στη Google και έχει γίνει φόβος και τρόμος για τους κολοσσούς της τεχνολογίας.
«Οι επιχειρήσεις και τα πολιτικά συμφέροντα μιας μικρής ομάδας εταιρειών δεν μπορεί να υπαγορεύουν το μέλλον μας» έγραψε η Βεστάγκερ και ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράσς Τιερί Μπρετόν οι δύο επίτροποι σε κοινό άρθρο τους που δημοσιεύτηκε στους Irish Times.
Ψηφιακές Υπηρεσίες
Ο κανονισμός για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA), ο οποίος ουσιαστικά αντικαθιστά την Οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο του 2000, διασφαλίζει το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση, προστατεύει τους πολίτες από κατάχρηση των δεδομένων τους και υποχρεώνει τις εταιρείες να συνεργάζονται με τις τοπικές διωκτικές αρχές.
Το DSA μεταξύ άλλων επιβάλει νέους περιορισμούς στις «πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες», οι οποίες ορίζονται ως υπηρεσίες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην Ευρώπη.
Οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να λάβουν περαιτέρω μέτρα για την απομάκρυνση του παράνομου και παραπλανητικού περιεχομένου και το μπλοκάρισμα προσπαθειών παρέμβασης σε εκλογές.
Επιπλέον, οι εταιρείες υποχρεώνονται να αποκαλύπτουν δεδομένα για τις online διαφημίσεις καθώς και για τις παραμέτρους που χρησιμοποιούν οι αλγόριθμοί τους για την κατάταξη των αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Λιγότερο αυστηροί κανόνες θα ισχύουν για τις μικρότερες εταιρείες του Διαδικτύου.
Ψηφιακές Αγορές
Ο κανονισμός για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) στοχοποιεί τους «φύλακες» (gatekeepers) του Διαδικτύου, οι οποίοι ορίζονται ως εταιρείες με εδραιωμένη θέση στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι εταιρείες αυτές ελέγχουν τα δεδομένα και την πρόσβαση στις πλατφόρμες τους, στις οποίες βασίζονται εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Ως φύλακες θεωρούνται μεταξύ άλλων οι μηχανές αναζήτησης, τα κοινωνικά δίκτυα, οι υπηρεσίες νέφους και τα διαφημιστικά δίκτυα.
Οι εταιρείες αυτές θα υποχρεώνονται να μοιράζονται δεδομένα με ανταγωνιστές τους και ρυθμιστικές αρχές. Απαγορεύεται επίσης να εμφανίζουν τις δικές τους υπηρεσίες πιο ψηλά από τον ανταγωνισμό στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Θα υποχρεούνται επίσης να ενημερώνουν τις ρυθμιστικές αρχές πριν εξαγοράσουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες.
Οι παραβάτες θα τιμωρούνται με πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν μέχρι το 10% του παγκόσμιου τζίρου. Σε περίπτωση υποτροπής μπορεί να επιβληθεί το σπάσιμό τους σε δύο ή περισσότερες εταιρείες.