Πως η Green Cola, από την ακριτική Ορεστιάδα κατάφερε να μπει πρώτη σε μία αγορά που ακολούθησαν Coca Cola και Pepsi.
Δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που να δημιουργήθηκαν μέσα στην ύφεση και να πέτυχαν. Πόσο περισσότερο όταν οι δημιουργοί της ποντάρουν σε μία αγορά που από την αρχή την κρίσης έως σήμερα έχει χάσει πάνω από 30%. Και όμως η Green Cola είναι αυτό το «γαλατικό χωριό» – που πια δεν το λες μικρό – το οποίο κατάφερε όχι μόνο να αντισταθεί στην ύφεση αλλά καταφέρει πολύ περισσότερα.
Ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό; Σίγουρα ότι σε επίπεδο μεριδίων αγοράς βλέπει στα μάτια – και αν συνεχίσει έτσι – είναι θέμα μηνών να ξεπεράσει τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς, την πολυεθνική Pepsi. Για πρώτη φορά από την κατάρρευση και εξαφάνιση του Ταμ – Ταμ την δεκαετία του ’70 – μετά από την είσοδο των πολυεθνικών, Coca Cola και Pepsico – μία ελληνική cola επιτυγχάνει χωρίς να έχει την οικονομική δυνατότητα διαφήμισης να κερδίζει μερίδια σε χρόνο ρεκόρ. Και ναι, μπορεί η Pepsi να έχει πετάξει «λευκή πετσέτα» στην ελληνική αγορά ποντάροντας στην χαμηλή τιμή, σε προσφορές και στο να κρατήσει – πάλι με οικονομικές προσφορές – ως πελάτες της εστιατόρια και καφετέριες, δεν μειώνει όμως αυτό την επίδοση της Green Cola που μέσα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια έπιασε τα μερίδια της Pepsi (5,5% στα αναψυκτικά τύπου cola στο οργανωμένο λιανεμπόριο) των σαράντα χρόνων παρουσίας στην χώρα μας.
H ίδια η δημιουργία της Green Cola είναι επίσης κάτι εντυπωσιακό. Εάν δεν υπήρχε ένας συνδυασμός αρνητικών συγκυριών προφανώς δεν μιλούσαμε σήμερα για αυτή. Συνιδρυτές τρία μεσήλικα στελέχη ελληνικών πολυεθνικών (Cosmote και 3Ε) που από δεκαετίες καριέρας, στα πρώτα χρόνια της κρίσης και των περικοπών βρέθηκαν μετέωροι χωρίς τις αποδοχές και τις παροχές που τους πρόσφερε η προηγούμενη δουλεία τους. Ποιο είναι το μέλλον αυτών των στελεχών συνήθως; Όσοι τυχεροί καταφέρουν να βρουν νέα εργασία αυτή υπολείπεται κατά πολύ τόσο σε αποδοχές όσο και σε ένταση και σε επίπεδο ευθύνης που είχαν συνηθίσει. Αντίθετα ο Περικλής Βενιέρης (πρώην υπεύθυνος παραγωγής της 3Ε, εμφιαλωτή της Coca Cola στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια), ο Στέφανος Οκταποδάς (πρώην επικεφαλής της θυγατρικής της Cosmote στην Αλβανία) και ο Ευάγγελος Μαρτιγόπουλος (πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Cosmote και του ΟΤΕ) αποφάσισαν να πάρουν τις τύχες στα χέρια τους. Εμπνευστής της κίνησης ο Περικλής Βενιέρης, ο οποίος παρά την κυριαρχία της Coca Cola πίστεψε ότι υπάρχει χώρο και για νέα σήματα αρκεί αυτά να έχουν να πουν κάτι και ειδικότερα στις νεότερες γενιές που στην παγκόσμια αγορά γυρίζουν την πλάτη στα παραδοσιακά αναψυκτικά με την ζάχαρη.
Η Green Cola που σε ένα μεγάλο βαθμό είναι αποτέλεσμα μελετών και εργαστηριακών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν σε ελληνικά πανεπιστήμια – από το Πολυτεχνείο στην Αθήνα μέχρι στο Δημοκρίτειο στην Θράκη – πέτυχε μία γεύση που να είναι αρεστή στον μέσο καταναλωτή, χωρίς να έχει καθόλου ζάχαρη ή ασπαρτάμη αλλά στέβια. Μπορεί αρχικά για να πλασαριστεί στην αγορά να «πούλησε» ελληνικότητα σήμερα όμως αυτό που προβάλετε από τα στελέχη της είναι το Green, ότι είναι ένα προϊόν χωρίς φωσφορικό οξύ, με φυσική καφεΐνη και φυτικής προέλευσης γλυκαντικό. Μάλιστα φρόντισαν να πατεντάρουν το όνομα και το σήμα της Green Cola για μεγάλες αγορές του εξωτερικού όπως ΗΠΑ και Βρετανία, δαπανώντας σημαντικά χρήματα για αυτό τον σκοπό που θα ήταν υπερπολίτιμα για την εδραίωση τους στην ελληνική αγορά.
H παγκόσμια δικαίωση
Η κίνηση αυτή φαίνεται να τους δικαιώνει καθώς λίγα χρόνια αργότερα οι δύο μεγάλοι παίκτες της αγοράς έβγαλαν τα δικά τους «πράσινα» προϊόντα. Πριν από δύο ακριβώς χρόνια, τον Ιούνιο του 2013 η Coca Cola λάνσαρε δοκιμαστικά σε Αργεντινή και Χιλή την Coca Cola Life, με λιγότερη ζάχαρη την οποία σε ένα μέρος την αντικαθιστούσε επίσης με στέβια. Το νέο αναψυκτικό ξεκίνησε δειλά τα βήματα του και στις ΗΠΑ το περασμένο καλοκαίρι και από τον περσινό Νοέμβριο είναι τοποθετημένο παναμερικανικά. Αξίζει να αναφερθεί ότι είναι το πρώτο αναψυκτικό cola που λανσάρει στις ΗΠΑ η Coca Cola από το 2006.
Από τα τέλη του 2014 η Coca Cola Life έχει περάσει τον Ατλαντικό και έχει παρουσία σε τρεις μεγάλες αγορές: Γερμανία, Βρετανία και Γαλλία καθώς και σε μικρότερες της κεντρικής και της βόρειας Ευρώπης. Σύμφωνα με πληροφορίες είναι θέμα χρόνου να την δούμε σε κάποιο ψυγείο ή ράφι και στην Ελλάδα.
Σε ερώτηση του WE του news247 προς τον κ. Βενιέρη για την επερχόμενη έλευση της Coca Cola Green στην Ελλάδα ανέφερε ότι θα είναι μία θετική εξέλιξη καθώς θα βοηθήσει και θα τονώσει την αγορά που οι ίδιοι δημιούργησαν τονίζοντας παράλληλα ότι δεν πρόκειται για προϊόντα της ίδιας κατηγορίας καθώς αυτό της Coca Cola περιέχει και ζάχαρη. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι και η Pepsi έχει το δικό της πράσινο μπουκάλι από το περασμένο φθινόπωρο με την Pepsi True.
Τα διεθνή βήματα
Παρά το νεαρό της ηλικίας η Green Cola εξάγεται ήδη σε Ισραήλ, Κύπρο, Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Βέλγιο και Αυστραλία ενώ βρίσκεται σε επαφές για την είσοδο σε μεγάλες αγορές όπως αυτές της Αμερικής και της Γερμανίας. Παράλληλα ακολουθώντας το μοντέλο των μεγάλων παικτών της αγοράς ξεκίνησε να παραχωρεί άδειες εμφιάλωσης σε χώρες του εξωτερικού. Η αρχή έγινε από την Σερβία και ακολούθησαν η Σαουδική Αραβία και η Κύπρος όπου αυτές τις ημέρες ενεργοποιείται η συμφωνία με την ΚΕΑΝ.
Στόχος είναι μέσα στην επόμενη διετία να υπάρξουν αντίστοιχες συμφωνίες σε ακόμη 7 χώρες από τις οποίες οι περισσότερες θα βρίσκονται στην Κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα στην Ελλάδα και καθώς το εργοστάσιο της ΕΠΑΠ στην Ορεστιάδα λειτουργεί στα όρια του καθώς πέρα από την Green Cola που αυξάνει συνεχώς τα μερίδια της παράγονται και τα άλλα σήματα της εταιρείας: ΜΠΛΕ, Mix&Match και GR8 (GR-eight) καθώς και τα αναψυκτικά για λογαριασμό των περισσότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αποφασίστηκε η συνεργασία με το εμφιαλωτήριο “Εσπερίδες” της ΕΑΣ Αργολίδας. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι το εργοστάσιο στην Ορεστιάδα, ένα από τα ελάχιστα που έχουν απομείνει σε λειτουργία στον Έβρο απέχει 900 χιλιόμετρα από την Αθήνα και πολύ περισσότερο από την “τουριστική” Ελλάδα των νησιών και της Κρήτης. Η διοίκηση παρ’όλα αυτά ετοιμάζει νέες επενδύσεις στην μονάδα της ΕΠΑΜ.
Το μαγικό άγγιγμα του Γιάννη Χήτου
Στα μέσα της εβδομάδας που πέρασε παρουσιάστηκε και επισήμως η μετοχική συνεργασία με τον Γιάννη Χήτο ο οποίος απέκτησε το 25% έναντι 3 εκατ. ευρώ. Έχοντας καταφέρει να κάνει το Ζαγόρι να πρωταγωνιστήσει στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού την εποχή που την αγορά μοιράζονταν μόνο οι πολυεθνικοί όμιλοι και να κάνει αντικείμενο εξαγοράς μέσα σε πέντε χρόνια την μπύρα ΦΙΞ που ο ίδιος λάνσαρε ήταν μακράν η πιο δελεαστική πρόταση συνεργασίας που είχαν οι μέτοχοι της Green Cola. Πόσο περισσότερο όταν θα έχει και ενεργό ρόλο ως νέος εκτελεστικός πρόεδρος.
Πηγή: News247.gr