Εμφανείς οι διαφορετικές προσεγγίσεις των δύο αρχηγών
Αυτονομία, αξιολόγηση, αριστεία το τρίπτυχο του προέδρου της ΝΔ – Κατηγόρησε την κυβέρνηση για τη λογική της εξίσωσης προς τα κάτω – Ίσες ευκαιρίες η πρόταση του πρωθυπουργού
Ακόμη και με εκατέρωθεν προσωπικές βολές διάνθισαν τη σφοδρή αντιπαράθεση για την Παιδεία που είχαν στη Βουλή ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η κόντρα τους στην προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή ήταν έντονη και παρά τις αναφορές για την ανάγκη συναίνεσης που διατυπώθηκαν και από τις δύο πλευρές, δεν βρέθηκαν σημεία σύγκλισης στην προσέγγιση που έκαναν στα εκπαιδευτικά ζητήματα, ενώ προέταξαν ο ένας τα βιώματα του άλλου στην ανταλλαγή των πυρών που ήταν διαρκής.
Τον τόνο της ένθεν κακείθεν συγκρουσιακής διάθεσης τον έδωσε ευθύς εξαρχής ο πρωθυπουργός, ο οποίος ήδη από την πρωτολογία του κατηγορούσε την αξιωματική αντιπολίτευση για «νεοφιλελεύθερη ατζέντα» και προτίμηση του ιδιωτικού σχολείου έναντι του δημοσίου, ενώ στη δευτερολογία επιτέθηκε προσωπικά στον αρχηγό της που φοίτησε σε ιδιωτικό σχολείο.
«Μέχρι να ασχοληθείτε με την πολιτική δεν είχατε περάσει ούτε απ’ έξω από δημόσιο σχολείο και δημόσιο πανεπιστήμιο και δεν μπορείτε να τα υπερασπιστείτε», είπε ο κ. Τσίπρας που απευθυνόμενος στον κ. Μητσοτάκη συμπλήρωσε: «Δεν μπορείτε να υπερασπιστείτε τη δημόσια παιδεία, παρά μονάχα την ιδιωτική».
Αντιδρώντας ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας ανταπέδωσε τις προσωπικές βολές, καταλογίζοντας υποκριτική τη στάση του κ. Τσίπρα να κατηγορεί εκείνον γιατί αποφοίτησε από ιδιωτικό σχολείο όταν και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έκανε ανάλογη επιλογή για τα παιδιά του.
«Μιας και μιλάμε για βιώματα -δεν είχα πρόθεση ειλικρινά να το αναφέρω, αλλά με κατηγορήσατε ότι δεν έχω περάσει έξω από δημόσιο σχολείο και έξω από δημόσιο Πανεπιστήμιο – πράγματι είχα τη δυνατότητα να σπουδάσω σε ένα κορυφαίο αμερικάνικο μη κρατικό Πανεπιστήμιο», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. «Φαντάζομαι ότι και εσείς, κ. Τσίπρα, αν θα θέλατε να ακολουθήσετε την ίδια διαδρομή, δεν θα είχατε δυσκολία να το κάνετε», συνέχισε. «Ξέρετε, σκληρή δουλειά χρειάζεται. Την οικονομική άνεση νομίζω την είχατε να μπορούσατε να πηγαίνατε και εσείς σε ένα τέτοιο Πανεπιστήμιο».
«Πελατειακός κομματισμός και αναξιοκρατία»
«Αλλά μην εγκαλείτε εμένα ότι δεν έχω περάσει έξω από ιδιωτικό σχολείο, όταν εσείς στέλνετε τα παιδιά σας σε ιδιωτικό σχολείο», κορύφωσε την αντιπαράθεση. «Αυτή είναι η απόλυτη υποκρισία, κ. Τσίπρα. Εσείς ο ίδιος δεν εμπιστεύεστε το εκπαιδευτικό σύστημα. Εσείς ο ίδιος αναγνωρίζετε τα προνόμια της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Λοιπόν, μην αναφέρεστε σε προσωπικά βιώματα, όταν η δική σας διαδρομή αναδεικνύει το βαθμό της υποκρισίας».
Νωρίτερα οι δύο αρχηγοί είχαν ανταλλάξει βολές και με αφορμή το παρελθόν του πρωθυπουργού στις μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις. «Σκοπός του κ. Τσίπρα», είπε ο κ. Μητσοτάκης στην αρχική του ομιλία, «είναι να διχάσει και στην Παιδεία» και υπογράμμισε: «Στην παγκόσμια ανοιχτή κοινωνία της γνώσης απαντάτε με την κλειστή Ελλάδα της απόγνωσης… Ελάχιστη προσπάθεια, εξίσωση προς τα κάτω, πελατειακός κομματισμός και αναξιοκρατία. Πασπαλισμένα με ολίγη επαναστατική γυμναστική, καταλήψεις και τα σχετικά. Αυτός είναι ο ιδεολογικός αρμός πάνω στον οποίο στηρίζετε τις πολιτικές σας».
Η κόντρα για την Παιδεία
«Εγώ, κύριε Μητσοτάκη, είμαι υπερήφανος για τη δική μου πορεία», αντέτεινε ο κ. Τσίπρας. «Διότι ήταν τιμή μου να συμμετέχω σε κάποιες από τις εξάρσεις, τις σημαντικές εκλάμψεις του μαθητικού και φοιτητικού κινήματος στον τόπο μας. Γιατί το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα, το νεολαιίστικο κίνημα στον τόπο μας έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας».
Όπως είπε, «είχα τη δυνατότητα να συμμετάσχω στους μαθητικούς αγώνες του ’90-’91 ενάντια σε έναν αυταρχικό και οπισθοδρομικό, αντιεκπαιδευτικό νόμο τότε της κυβέρνησης του πατέρα σας, όπως ήταν τιμή μου να συμμετέχω και στο φοιτητικό κίνημα, βεβαίως σε μια εποχή παρακμής του κινήματος και του ρόλου των φοιτητικών συλλόγων».
Ο «Εγκέλαδος» του Τσίπρα
Ο πρόεδρος της ΝΔ δεν άφησε ασχολίαστη την αναφορά του πρωθυπουργού, υποστηρίζοντας ότι «το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα συχνά παρεκτράπη σε εκδηλώσεις ακραίας βίας, η οποία στιγμάτισε, δυστυχώς, την κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου». Δηκτικά, μάλιστα, θύμισε το όνομα «Εγκέλαδος» που είχε η φοιτητική παράταξη της οποίας ήταν επικεφαλής ο κ. Τσίπρας στα φοιτητικά του χρόνια για να προσθέσει: «Λοιπόν, αυτόν τον εγκέλαδο έχετε προκαλέσει στη χώρα. Έχετε γκρεμίσει ό,τι υπήρχε».
Κυριάκος: Εγκέλαδος ο Τσίπρας
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση και αναφέρθηκε στις θέσεις του κόμματός του. «Για τη Νέα Δημοκρατία», επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης, «η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί πρώτη πολιτική προτεραιότητα. Η δική μας λογική, η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο ‘’ελεύθερο σχολείο’’ και ‘’αυτόνομο Πανεπιστήμιο’’. Σχολεία και Πανεπιστήμια, τα οποία δεν ελέγχονται ασφυκτικά, από το υπουργείο Παιδείας, αλλά που εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας. Που βάζουν πρώτα τον πολίτη – δηλαδή πρώτα τον μαθητή και τον φοιτητή και όχι τον απρόσωπο γραφειοκράτη του υπουργείου».
«Γνωστή νεοφιλελεύθερη ατζέντα»
«Η δημόσια Παιδεία», υποστήριξε ο πρόεδρος της ΝΔ, «πρέπει να είναι ο βασικός μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας. Στο γήπεδο της Παιδείας διεκδικούν τις ευκαιρίες τους όλοι, ειδικά τα παιδιά που βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση οικονομικά και κοινωνικά. Ευκαιρίες, προσπάθεια, Αριστεία. Τρεις έννοιες απλές που πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα κάθε σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής. Τρεις έννοιες που δεν υπάρχουν στο λεξιλόγιο σας. Γιατί στην δική σας παραμορφωμένη θεώρηση του κόσμου οι έννοιες αυτές έχουν ταξικό πρόσημο».
Ο πρωθυπουργός από τη μεριά του αφιέρωσε πολύ χρόνο για να σχολιάσει τις θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του αρχηγού της, όπως ο ίδιος τις αντιλαμβάνεται. «Στα ζητήματα που αφορούν τη δική του ιδεολογική τοποθέτηση -και το λέω αυτό με ειλικρίνεια, διότι αυτό δημιουργεί ένα επίπεδο μιας κρυστάλλινης αντιπαράθεσης, ιδεολογικής και πολιτικής- ήταν τόσο καθαρός», ανέφερε. «Υπερασπίστηκε τη γνωστή νεοφιλελεύθερη ατζέντα του, που, κατά τη δική μας εκτίμηση, είναι και ταξικά μεροληπτική», πρόσθεσε. «Είναι μια ατζέντα που, βεβαίως, είναι ευκρινής, αλλά έχει όρια σε ό,τι αφορά την απήχησή της στην ελληνική κοινωνία, διότι, παρότι ντύνεται τον μανδύα του φιλελευθερισμού, της ελευθερίας, ουσιαστικά υπερασπίζεται δικαιώματα μιας μειοψηφίας, των ολίγων».
«Όχι συγκρούσεις»
Παρά ταύτα, πάντως, και το εν γένει συγκρουσιακό κλίμα που είχε η πολύωρη συζήτηση, ο κ. Τσίπρας, παίρνοντας αφορμή από την ήπια στάση που τήρησε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην αντιπαράθεση του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη με τον Ιεραρχία της Εκκλησίας, επέλεξε να κλείσει συναινετικά τη συνεδρίαση.
«Κρατώ ως θετικό την αναφορά στο ότι είναι απαραίτητη αυτή η αλλαγή», είπε στην τριτολογία του αναφερόμενος στο μάθημα των Θρησκευτικών. Και πρόσθεσε πως πιστεύει ότι «είναι απαραίτητος και ο γόνιμος διάλογος και όχι οι συγκρούσεις σε μία κρίσιμη εποχή για τον τόπο, για την χώρα συνολικά». Για να καταλήξει στέλνοντας ένα εντελώς διαφορετικό μήνυμα από εκείνο που απέπνεαν οι δύο παρεμβάσεις του που είχαν προηγηθεί: «Χρειαζόμαστε πνευματική ενότητα και χρειάζεται να προλαβαίνουμε τις συγκρούσεις και όχι να ρίχνουμε λάδι στη φωτιά μελλοντικών συγκρούσεων», ήταν οι λέξεις με τις οποίες ολοκλήρωσε την ομιλία του.
Η δευτερολογία Τσίπρα για την Παιδεία
πηγή : protothema.gr