Σχεδόν τετραπλάσιος ήταν ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το 2020 σε σύγκριση με το 2019, με το μερίδιό τους να είναι μια ανάσα από το 2%, από μόλις 0,4% στην προ κορωνοϊού εποχή, φτάνοντας σε επίπεδα που υπό κανονικές συνθήκες αναμένονταν μετά τουλάχιστον τρία χρόνια. Ακόμη και αν ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ παραμένει πολύ μικρός σε σύγκριση με τον συνολικό του κλάδου, που ξεπέρασε τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020, υπάρχουν δύο τουλάχιστον στοιχεία που δείχνουν ότι η δυναμική ανάπτυξής τους κάθε άλλο παρά έχει σταματήσει: πρώτον, οι ρυθμοί ανάπτυξης διατηρήθηκαν υψηλοί καθ’ όλη τη διάρκεια της περυσινής χρονιάς και όχι μόνο στις περιόδους των lockdowns και δεύτερον, οι καταναλωτές γεμίζουν το ηλεκτρονικό «καλάθι» τους και με τα λεγόμενα φρέσκα προϊόντα, κάτι που δεν συνέβαινε παλιότερα.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Convert Group, η οποία καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τις πωλήσεις μέσω της πλατφόρμας eRetail Audit, ο τζίρος –συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ– των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε το 2020 σε 163,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 262% σε σύγκριση με το 2019. Η επίδοση αυτή υπερέβη σημαντικά τις πρώτες εκτιμήσεις της Convert Group, η οποία είχε κάνει αρχικά λόγο για ετήσιο τζίρο 100 εκατ. ευρώ. To μερίδιο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στον συνολικό τζίρο διαμορφώθηκε σε 1,8%, από μόλις 0,4% το 2019.
Οι πωλήσεις των φρέσκων τροφίμων από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ σημείωσαν αύξηση 486% κατά τους μήνες του πρώτου lockdown και λίγο μετά (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% κατά τους μήνες του δεύτερου lockdown (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος) συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019. Η υποκατηγορία μάλιστα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το τυρί, με αύξηση πωλήσεων 565% στο δεύτερο τρίμηνο και 761% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης μείωση της αξίας του ηλεκτρονικού «καλαθιού», κάτι το οποίο σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό και με τo γεγονός ότι οι καταναλωτές σταμάτησαν να αποθεματοποιούν προϊόντα –κάτι που έκαναν σε πολύ μεγάλο βαθμό στο lockdown της άνοιξης– και πλέον αντιμετωπίζουν το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ σχεδόν ως φυσικό κατάστημα. Ετσι, η αξία του «καλαθιού», από 100,1 ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2020, υποχώρησε στα 79,9 ευρώ στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, όπως και ο αριθμός των προϊόντων μειώθηκε στα 37,3 κατά μέσον όρο, από 45,8 στις αρχές της περυσινής χρονιάς.
Στα στοιχεία συμπεριλήφθηκαν για πρώτη φορά και οι πλατφόρμες delivery που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες σούπερ μάρκετ, οι οποίες συντέλεσαν εν μέρει και στη μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς. Αυτές είναι οι ΒΟΧ, delivery.gr και efood. Στην ανταλλαγή στοιχείων μέσω του eRetail Audit συνεργάζονται όλοι οι «παίκτες» που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στο κανάλι του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ, εκτός των e-fresh.gr και Market In.