Home / Οικονομία / Εκρηξη της ζήτησης μετά την πανδημία

Εκρηξη της ζήτησης μετά την πανδημία

«Μετά την πανδημία θα δούμε μια έξαρση στην κατανάλωση, αν και θα υπάρξει διαφοροποίηση της ζήτησης μεταξύ διαφορετικών κατηγοριών προϊόντων», προβλέπει ο επιχειρηματίας Βασίλης Φουρλής, εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου Φουρλή. Οπως τονίζει, προσπαθεί να αντιμετωπίσει αυτή την περίοδο όχι μεμψίμοιρα, αλλά ως μια ευκαιρία για βελτίωση και καινοτομία παρά το γεγονός ότι, όπως αποκαλύπτει, ο κύκλος εργασιών στην αλυσίδα καταστημάτων ΙΚΕΑ και στην αλυσίδα λιανικού εμπορίου αθλητικών ειδών Intersport κατέγραψε πέρυσι απώλειες περίπου 20% σε σχέση με τις πωλήσεις του 2019. Επιβεβαιώνει ότι οι online πωλήσεις έχουν εκρηκτική άνοδο, όπως άλλωστε και παγκοσμίως, και εκτιμά πως μεγάλο μέρος αυτής της ανόδου θα παραμείνει και μετά την πανδημία. Οσον αφορά τις νέες προκλήσεις των καιρών, δηλώνει ότι «πιστεύουμε πως στο κέντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού βρίσκεται ο τρόπος που διαχειριζόμαστε και αναλύουμε την πληροφορία». Η πληροφορία για τον Βασίλη Φουρλή είναι «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα». Ο όμιλος επενδύει σε νέες πλατφόρμες e-commerce, CRM, call centers, delivery και logistics. Στα Οινόφυτα έχει δρομολογήσει την εγκατάσταση ενός υπερσύγχρονου αυτόματου συστήματος αποθήκευσης και διαλογής των προϊόντων. «Με το σύστημα αυτό θα τροφοδοτούμε καθημερινά 100 καταστήματα σε 4 χώρες και θα εξυπηρετούμε τις online παραγγελίες, οι οποίες έφτασαν ήδη τις 4.000 ημερησίως για την Ελλάδα μόνο», αναφέρει χαρακτηριστικά. Παράλληλα, εξηγεί τη στρατηγική του και για τον νέο βραχίονα του ομίλου, αυτόν που δραστηριοποιείται στα ακίνητα, την Trade Estates. Ενώ, εξηγεί, η αρχική μαγιά της ανώνυμης εταιρείας επενδύσεων ακίνητης περιουσίας του ομίλου είναι τα εμπορικά ακίνητα του ίδιου του ομίλου, «σύντομα το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων θα εμπλουτιστεί με ακίνητα σημαντικών διεθνών ενοικιαστών». Σχολιάζοντας τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που έλαβε η κυβέρνηση και συγκρίνοντας τη χώρα με τη διεθνή εμπειρία, αναφέρει ότι «λειτουργώντας σε 5 χώρες, είδαμε ότι καμία άλλη χώρα δεν λειτούργησε τόσο γρήγορα όσο η Ελλάδα». Μιλάει όμως και για γενναίες αποφάσεις που λαμβάνει ο όμιλός του αυτή την περίοδο αλλά και για επικείμενη επέκτασή του σε νέες δραστηριότητες, που ωστόσο δεν θέλει ακόμα να αποκαλύψει.

– Ποιο είναι το εύρος του πλήγματος των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας στο εμπόριο λιανικής, στα καταστήματα IKEA και Intersport;
– Με τα συνεχή lockdowns και τις δυσκολίες διεθνώς στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της πανδημίας, είχαμε απώλειες πωλήσεων περίπου 20% σε σχέση με τις πωλήσεις του 2019. Τα ποσοστά διαφέρουν κάπως από είδος σε είδος και από χώρα σε χώρα. Οπως καταλαβαίνετε, όταν μια εταιρεία λιανικής χάνει το 20% των πωλήσεών της, τα κέρδη της συμπιέζονται έως και εξαφανίζονται. Προσπαθούμε όμως να δούμε αυτή τη χρονιά όχι μεμψίμοιρα, αλλά ως μια ευκαιρία για βελτίωση και καινοτομία. – Εκτιμάτε ότι υπάρχει συμπιεσμένη ζήτηση η οποία μπορεί να φέρει επιταχυνόμενη ανάκαμψη όταν η κατάσταση εξομαλυνθεί;
– Για κάποιο διάστημα αμέσως μετά την πανδημία θα δούμε μια έξαρση στην κατανάλωση. Το είδαμε ήδη, εξάλλου, αμέσως μετά το πρώτο lockdown. Είναι γνωστό ότι οι καταθέσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά επειδή οι άνθρωποι δεν ξοδεύουν. Είναι λογικό λοιπόν να περιμένουμε μια αύξηση στη ζήτηση με το τέλος της πανδημίας. Δεν μπορούμε να πούμε όμως με βεβαιότητα ότι αυτό είναι αρκετό για να επιταχυνθεί η ανάκαμψη με διατηρήσιμο τρόπο. Επίσης, πιστεύουμε ότι θα υπάρξει διαφοροποίηση της ζήτησης μεταξύ των κατηγοριών προϊόντων. Αφενός είδη πρώτης ανάγκης, όπως παιδικός ρουχισμός, αφετέρου προϊόντα νέων συνηθειών, όπως εξοπλισμός εργασίας στο σπίτι, πιθανότατα θα έχουν μεγαλύτερη έξαρση. – Τι δείχνει η εμπειρία της πανδημίας για τις online πωλήσεις;

– Οι online πωλήσεις έχουν εκρηκτική άνοδο παγκοσμίως και μεγάλο μέρος αυτής της ανόδου θα παραμείνει και μετά την πανδημία. Ουσιαστικά, λόγω της πανδημίας συμπιέστηκε ο χρόνος εξέλιξης των υπαρχουσών νέων τάσεων. Οι online πωλήσεις θα συνεχίσουν να αυξάνονται, αλλά χρειάζεται προσοχή στις υπερβολικές εκτιμήσεις. Ο σωστός συνδυασμός on και off-line πωλήσεων θα διαφέρει από είδος σε είδος. Συγχρόνως, δεν αρκεί να προσφέρεται απλώς online πώληση. Απαιτείται ποιότητα σε όλη την αλυσίδα εξυπηρέτησης και εμπειρίας του καταναλωτή, στη φιλική ιστοσελίδα, στη διαθεσιμότητα, στη συνεπή παράδοση, στους τρόπους πληρωμής κ.λπ. – Θεωρείτε ότι τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που έχει υιοθετήσει κυβέρνηση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση; Τι χρειάζεται να γίνει περαιτέρω τόσο για την κρίση όσο και εν γένει;
– Με τις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία στην οικονομία, κανένα μέτρο δεν είναι αρκετό για να αποκαταστήσει τις μεγάλες απώλειες. Πρέπει να αναγνωρίσουμε, όμως, ότι τα μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας, υπήρξαν άμεσα και αρκετά αποτελεσματικά στοχευμένα. Εμείς, λειτουργώντας σε 5 χώρες, είδαμε ότι καμία άλλη χώρα δεν λειτούργησε τόσο γρήγορα όσο η Ελλάδα.
Σύντομα θα προχωρήσουμε και σε νέο κλάδο λιανικής
Ο όμιλος Φουρλή προχωράει επενδύσεις σε νέες πλατφόρμες e-com-merce, CRM, call centers, delivery και logistics.
– Ποιες επενδύσεις προχωράτε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας;
– Ψηφιακός μετασχηματισμός βεβαίως δεν είναι απλώς η δυνατότητα online πωλήσεων. Είναι πολύ ευρύτερη έννοια. Εμείς πιστεύουμε ότι στο κέντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού βρίσκεται ο τρόπος που διαχειριζόμαστε και αναλύουμε την πληροφορία. Η πληροφορία είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ως εταιρεία λιανικής πρέπει να γνωρίζουμε τον πελάτη μας και να του προσφέρουμε εξατομικευμένη εξυπηρέτηση. Επενδύουμε σε νέες πλατφόρμες e-commerce, CRM, call centers και φυσικά delivery και logistics. – Η συνεργασία με την αυστριακή Knapp στην εφοδιαστική αλυσίδα, μια επένδυση 11 εκατομμυρίων αν δεν κάνω λάθος, μπορεί να σας δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;

– Η συνεργασία μας με την Knapp είναι πολυετής. Ξεκίνησε με την ΙΚΕΑ πριν από αρκετά χρόνια και εξελίσσεται συνεχώς. Η θυγατρική μας Trade Logistics με τη βοήθεια των συστημάτων Knapp διαχειρίζεται τις αποθήκες ΙΚΕΑ εμβαδού 50.000 τετραγωνικών μέτρων. Από εκεί εξυπηρετούνται τα καταστήματά μας, οι online παραγγελίες και σύντομα όλα τα νέα μικρά και μεσαία καταστήματα ΙΚΕΑ. Τώρα σειρά έχει και η Intersport, η μεγαλύτερη αλυσίδα αθλητικών ειδών στην Ελλάδα και στην Κύπρο, με σημαντική παρουσία στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία. Θα μεταφέρουμε την υπάρχουσα αποθήκη σε νέες εγκαταστάσεις εμβαδού 25.000 τετραγωνικών μέτρων στα Οινόφυτα, όπου θα εγκατασταθεί ένα υπερσύγχρονο αυτόματο σύστημα αποθήκευσης και διαλογής των προϊόντων, πάλι από την Knapp. Με το σύστημα αυτό θα τροφοδοτούμε καθημερινά 100 καταστήματα σε 4 χώρες και θα εξυπηρετούμε τις online παραγγελίες, οι οποίες έφτασαν ήδη τις 4.000 ημερησίως για την Ελλάδα μόνο. – Υπάρχουν σχέδια που περιμένετε να ενεργοποιήσετε αμέσως μετά την πανδημία;
– Οπως ανέφερα προηγουμένως, το 2020 ήταν γεμάτο σχεδιασμούς για το μέλλον. Ολοκληρώσαμε ένα πενταετές πλάνο ανάπτυξης και βελτίωσης για την περίοδο 2021-2025. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τα σχέδια για τα υπάρχοντα concept μας, ΙΚΕΑ και Intersport, αλλά και σχέδια για καινούργια πράγματα. Εχουμε ήδη ανακοινώσει την ίδρυση ΑΕΕΑΠ (ανώνυμη εταιρεία επενδύσεων ακίνητης περιουσίας) για την ανάπτυξη ακινήτων. Σύντομα όμως θα προχωρήσουμε και σε νέο κλάδο λιανικής. Βέβαια ζούμε σε έναν ρευστό κόσμο που αλλάζει πολύ γρήγορα, κυρίως λόγω της τεχνολογίας, οπότε τα μακροχρόνια σχέδια χρειάζονται συνεχώς προσαρμογή. – Σε ποιον νέο κλάδο θα εισέλθετε;
– Ολα θα γίνουν γνωστά, όταν όμως έρθει η ώρα τους. – Ποια στρατηγική θα ακολουθήσετε με την Trade Estates;
– Φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε μια διαφορετική ΑΕΕΑΠ. Βασικό χαρακτηριστικό της Trade Estates θα είναι η επικέντρωση σε Retail και Logistics Parks. Πιστεύουμε ότι η επικέντρωση βελτιώνει την αποτελεσματικότητα της εταιρείας και βοηθάει τους επενδυτές να καταλάβουν καλύτερα πού επενδύουν. Επίσης, στόχος μας είναι τα χαμηλά έξοδα διαχείρισης και η διαφάνεια. Ενώ η αρχική μαγιά είναι τα εμπορικά ακίνητα του ομίλου μας, σύντομα το portfolio των ακινήτων θα εμπλουτιστεί με ακίνητα σημαντικών διεθνών ενοικιαστών.

Πηγή

About kathimerini