Έως 31 Μαρτίου
Με την έκθεση αυτή εγκαινιάζεται το Athens Print Fest/Third edition στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, τη Τρίτη 1η Μαρτίου στις 19:30. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 31 Μαρτίου.
Το 2013 εορτάστηκε η εκατοστή επέτειος από τον θάνατο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα, του καλλιτέχνη που ξεπέρασε τόσο την εποχή του όσο και τα γεωγραφικά, ιδεολογικά και γλωσσικά σύνορα, για να μετατραπεί σε σημείο αναφοράς για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Με την ευκαιρία αυτή οργανώθηκε, με την υποστήριξη της μεξικάνικης κυβέρνησης και την πολύτιμη αρωγή διαφόρων χωρών, η περιοδεύουσα έκθεση 100 Χρόνια Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα, που συγκεντρώνει αντιπροσωπευτικά έργα της ευρείας και πολυποίκιλης εικαστικής παραγωγής του.
Η έκθεση αυτή, που παρουσιάστηκε σε πολλές χώρες διεθνώς κι έρχεται σήμερα στην Αθήνα, αποτίει φόρο τιμής σ’ έναν καλλιτέχνη που θεωρείται ο δημιουργός της λαϊκής μεξικάνικης εικονογραφίας και κατά τον Κάρλος Φουέντες, «ο καλύτερος χαράκτης της ισπανόφωνης Αμερικής».
Όπως σημειώνει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, επιμελητής της έκθεσης στην Αθήνα: «Ο Ποσάδα επινοεί μια καινούργια εικαστική γλώσσα όπου συνθέτει με τεράστια πρωτοτυπία και τόλμη γραφές και εικόνες που ονομάζει σκελετούς. Με το καινούργιο αυτό εικαστικό ιδίωμα ανασκαλεύει στο έργο του κριτικά λαϊκές εικονογραφήσεις, θρύλους, οικογενειακές τραγωδίες, θρησκευτικά τελετουργικά, εμπορικές διαφημίσεις, λαϊκές παραστάσεις, εγκλήματα του αστυνομικού δελτίου και γεγονότα από την πολιτική ιστορία της εποχής του».
» Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η πολιτική και κοινωνική κριτική του έργου του, προετοιμάζοντας τη Μεξικανική Επανάσταση, μέσα από την σχέση του με τον Αιμιλιάνο Ζαπάτα και του κινήματος των Ζαπατίστας κατά των ντόπιων τσιφλικάδων και της πλουτοκρατίας. Ο Ποσάδα κατόρθωσε να επινοήσει μια προσωπική μυθολογία με πρωταγωνιστές την κοινωνική κριτική και τα πιο βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, ανανεώνοντας ριζοσπαστικά τις τεχνικές και μεθόδους της χαρακτικής και της τέχνης γενικότερα. Η διεθνής επιρροή του έργου του υπήρξε άμεση και καταλυτική πρώτα σαν εικονογράφος, μέσα από τον περιοδικό τύπο, τα σατιρικά περιοδικά και τις καρικατούρες που κυκλοφόρησαν διεθνώς στο τέλος του 19ου αιώνα και σε συνέχεια διαμόρφωσαν τις νεωτέρες τάσεις, ανάγοντας τη προσωπικότητά του σε σύγχρονο καλλιτέχνη, όπως μαρτυρά ο θαυμασμός με τον οποίον τον τιμούν από τον Ντιέγκο Ριβέρα ως τον Αντρέ Μπρετόν. Σήμερα πια η μορφή του Ποσάδα, σαν χαράκτης και σαν καλλιτέχνης, στέκεται δίπλα στον Χόγκαρθ, τον Γκόγια, τον Ντωμιέ και τον Χοκουσάι».
Newsroom ΔΟΛ