Κεφαλαιοποίηση της τάξης των 3 δισεκατομμυρίων υπολογίζεται πως μπορεί να επιτύχει κατά τη δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» βάσει της σχετικής σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Η εισαγωγή μιας τόσο μεγάλης εταιρείας δημόσιου και ιδιωτικού συμφέροντος στο Χρηματιστήριο, της πρώτης μετά τη δεκαετή οικονομική κρίση, με κομβικό κυριολεκτικά ρόλο για τον ελληνικό τουρισμό, όχι μόνο θα ενισχύσει το ενδιαφέρον για την ελληνική κεφαλαιαγορά, αλλά και θα δώσει την ευκαιρία σε ξένους και Ελληνες θεσμικούς επενδυτές –και κυρίως ιδιώτες– να συμμετάσχουν στο success story του ελληνικού τουρισμού. Με το brand της Ελλάδας ως προορισμού να βρίσκεται πλέον ανάμεσα στα κορυφαία παγκοσμίως και τις υπηρεσίες που προσφέρει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών να έχουν συμβάλει στη διάκρισή του σε πανευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο επανειλημμένως, η δημόσια εγγραφή του στο Χρηματιστήριο, αν και δεν στερείται περιπλοκότητας, αναμένεται να στεφθεί από επιτυχία.
Είναι χαρακτηριστικό πως το αεροδρόμιο της Αθήνας πρόσφατα αναδείχθηκε κορυφαίο στην Ευρώπη στην κατηγορία των αεροδρομίων με 25-40 εκατομμύρια επιβάτες, για τη συνολική λειτουργία του κατά την περίοδο της πανδημίας, αλλά και για την υλοποίηση πρωτοποριακών ψηφιακών υπηρεσιών για το επιβατικό κοινό και τη σταθερή προσήλωσή του στους στόχους του για το περιβάλλον, στο πλαίσιο του θεσμού Best Airport Awards του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων – ACI Europe.
Σύμφωνα με χρηματιστηριακές πηγές, εκτιμάται πως είναι εφικτό η δημόσια εγγραφή να ολοκληρωθεί πριν από τις εκλογές – ανάλογα βέβαια και με το πότε αυτές θα προκηρυχθούν. Ειδικότερα εκτιμάται ότι έως τα τέλη του πρώτου τριμήνου είναι δυνατόν να έχει συνταχθεί και υποβληθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς το ενημερωτικό δελτίο του ΔΑΑ για την εισαγωγή του στο Χ.Α., ενώ άλλον έναν μήνα τουλάχιστον εκτιμάται ότι θα χρειαστεί η υλοποίησή της.
Οι δύο βασικοί μέτοχοι της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο και το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments έχουν ήδη έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία για τις βασικές παραμέτρους της δημόσιας εγγραφής στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αν και υπάρχει ακόμη ένας αριθμός βασικών εκκρεμοτήτων που μένει να συμφωνηθούν και με τους υπόλοιπους μετόχους και ο οποίος αφορά κυρίως θέματα εταιρικής διακυβέρνησης μετά την εισαγωγή, εκτιμάται πως είναι εφικτό το σύνολο των σχετικών διαδικασιών να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου, ώστε να μπορέσει κατόπιν να προχωρήσει η σύνταξη του ενημερωτικού δελτίου και να πάρει τον δρόμο του προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Μέτοχοι του ΔΑΑ, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, ποσοστό το οποίο θα διατεθεί κατά τη δημόσια εγγραφή, είναι ακόμη το Υπερταμείο (με 25% το οποίο θα διατηρήσει στο χαρτοφυλάκιό του), οι Avi Alliance GmbH (26,7%) και Avi Alliance Capital GmbH (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και PSP Investments (που ελέγχει συνολικά το 40% και το management) προβλέπει το δικαίωμα της δεύτερης να αποκτήσει, κατά την εισαγωγή των μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ στο Χρηματιστήριο, ένα επιπλέον ποσοστό 10%, αλλά με σημαντικό όμως υπερτίμημα (premium) σε σχέση με την τιμή της μετοχής που θα διαμορφωθεί κατά τη δημόσια εγγραφή. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η κεφαλαιοποίηση που μπορεί να πετύχει η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κινείται στην περιοχή των 3 δισεκατομμυρίων. Υπενθυμίζεται ότι το 2019, τελευταίο έτος πριν από την πανδημία, τα λειτουργικά έσοδα του ΔΑΑ ανήλθαν σε 506,7 εκατομμύρια, τα κέρδη EBITDA στα 336,6 εκατομμύρια και τα προ φόρων κέρδη στα 224,9 εκατομμύρια. Kατά τους έντεκα πρώτους μήνες του 2022 η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τα 21,14 εκατ. και παρέμεινε μειωμένη μόλις κατά 11,7% σε σύγκριση με το 2019. Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 5,5%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατά 14,4%.
Χρηματιστηριακές πηγές εξηγούν πως οι υψηλές διαχρονικά μερισματικές επιδόσεις του ΔΑΑ, σε συνδυασμό με τις προοπτικές ανάπτυξης και το επιτυχημένο track record του management, όπως και η παράταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046 που ψηφίστηκε το 2019, μπορούν να διασφαλίσουν ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από θεσμικούς όσο και από ιδιώτες επενδυτές.
Αυτό σημαίνει πως τα έσοδα του Δημοσίου από τη δημόσια εγγραφή, αν συνυπολογιστεί και το premium για το 10%, μπορούν να προσεγγίσουν ή και να ξεπεράσουν τα επίπεδα του ενός δισεκατομμυρίου. Παράλληλα το Δημόσιο θα διατηρήσει ένα ποσοστό της τάξης του 25% που θα παραμείνει στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου και το οποίο μπορεί ανά πάσα στιγμή να αξιοποιηθεί, αφού θα είναι πλέον εισηγμένο στην ελεύθερη αγορά. Εκ των βασικών επιχειρημάτων υπέρ της δημόσιας εγγραφής έναντι της πώλησης μετοχών μέσω διεθνούς διαγωνισμού, άλλωστε, είναι το γεγονός ότι με αυτό το μοντέλο ιδιωτικοποίησης θα προσλάβει μετρήσιμη αξία η υπόλοιπη συμμετοχή του Δημοσίου.
Προχωρούν τα έργα στο Καστέλλι και ο διαγωνισμός για Καλαμάτα
Μέχρι το 2025 η χώρα αναμένεται να έχει αναβαθμίσει περαιτέρω την διά του αέρος προσβασιμότητα πολλών προορισμών της για τους ξένους και Ελληνες ταξιδιώτες, καθώς προχωρούν και δρομολογούνται μεγάλα έργα στην Κρήτη και στα υπόλοιπα 23 περιφερειακά αεροδρόμια, που δεν έχουν ακόμα παραχωρηθεί. Την τρέχουσα περίοδο έχουν ήδη ολοκληρωθεί σε ποσοστό 20% οι εργασίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Το έργο είναι κρίσιμο για την περαιτέρω ανάπτυξη της τουριστικής οικονομίας της Κρήτης και μάλιστα με βιώσιμο τρόπο. Το εν λόγω σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR είναι και ένας εκ των διεκδικητών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και προοπτικά αναμένεται να είναι μεταξύ των υποψηφίων που θα διεκδικήσουν παραχωρήσεις και άλλων περιφερειακών αεροδρομίων. Το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου επιβεβαιώνει άλλωστε και η εκδήλωση προ ημερών ενδιαφέροντος από τέσσερα σχήματα για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Συγκεκριμένα, στον σχετικό διαγωνισμό του Υπερταμείου για τη 40ετή παραχώρηση της υποδομής στην Καλαμάτα ενδιαφέρον εκδήλωσαν εκτός από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την GMR Airports, κοινοπραξία της γαλλικής Egis Airport Operation με την Ακτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur, άλλη κοινοπραξία της Fraport A.G. με την Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και την Pileas S.A. (συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), και, τέλος, κοινοπραξία της Mytilineos με την Corporation America Airports (CAAP). Τα τέσσερα σχήματα διεκδικούν την παραχώρηση του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Καλαμάτας. Η επιλογή των διαγωνιζομένων που θα περάσουν στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2023. Το Υπερταμείο προχωρεί με ταχείς ρυθμούς την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και υποβολής προσφορών για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε σχέση με την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων του Υπερταμείου στους 22 περιφερειακούς αερολιμένες. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους αλλά και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους.
Ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών. Παράλληλα θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών. Ωστόσο, το οικονομικό αντικείμενο πολλών εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και δύσκολο γι’ αυτόν τον λόγο να προσελκυσθούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Πάρο, την Νάξο και την Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις για το κατά πόσον ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Γι’ αυτόν τον λόγο ο σύμβουλος που θα προσλάβει το Υπερταμείο θα εισηγηθεί μοντέλο βέλτιστης αξιοποίησης, αν δηλαδή θα παραχωρηθούν όλα μαζί en bloc ή σε επιμέρους ομάδες. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές, που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται. Ωστόσο έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός ξένους ομίλους για τη διεκδίκηση της παραχώρησης-πακέτου, δηλαδή και των 22 υποδομών. Οι σχετικές αποφάσεις δεν αναμένονται πάντως πριν από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2023.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Aegean: Δημιουργεί νέο hangar στο Ελ. Βενιζέλος – Επένδυση 140 εκατ. ευρώ
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Συμφωνία των βασικών μετόχων για την εισαγωγή στο ΧΑ
Το στοίχημα της τουριστικής ανάπτυξης, το ενδιαφέρον για τη Καλαμάτα και οι προβληματισμοί για τα μικρά αεροδρόμια
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News