Τη βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ της ΔΕΗ -με σημαντική μείωση του χρέους της αλλά και των οφειλών της προς τρίτους- σκιαγράφησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Επιχείρησης Γιώργος Στάσσης κατά τη χθεσινή του τοποθέτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την πολιτική προμήθειας καυσίμων της επιχείρησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, το καλοκαίρι του 2019, το χρέος της ΔΕΗ (τέλος Ιουνίου 2019) άγγιζε τα 3,9 δισ. ευρώ (3,894 δισ. ευρώ), ενώ στο α΄ τρίμηνο του 2021 μειώθηκε σε 3,271 δισ. ευρώ. Κατά την ίδια περίοδο, τα χρέη της ΔΕΗ προς τρίτους προμηθευτές, εργολάβους κλπ. ήταν 900 εκατ. ευρώ και μειώθηκαν κατά 435 εκατ. ευρώ, με τη μείωση αυτή να συνιστά σημαντική «ανάσα» ρευστότητας για την αγορά.
Συγκεκριμένα, όπως τόνισε ο κ. Στάσσης απαντώντας σε ερωτήματα βουλευτών, «όταν αναλάβαμε βρήκαμε ταμειακό έλλειμμα 1 δις. ευρώ και χρέη 900 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Από τον Αύγουστο του 2019 έως σήμερα πληρώσαμε μεγάλο μέρος αυτών των χρεών. Συγκεκριμένα, μειώσαμε τις οφειλές προς την αγορά με πληρωμές 435 εκατ. ευρώ αλλά και το χρέος της εταιρίας κατά 636 εκατ. ευρώ. Καταβάλαμε 270 εκατ. ευρώ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ». Ο ίδιος τόνισε ότι οι καθυστερήσεις πληρωμών που καταγράφονταν πριν δυο χρόνια είχαν δημιουργήσει συνθήκες ασφυξίας συνολικά στην αγορά ενέργειας και ότι η ΔΕΗ απαιτείται να διατηρήσει τα επίπεδα λειτουργικής κερδοφορίας που πέτυχε κατά τη χρήση του 2020 (δηλαδή EBITDA της τάξης των 900 εκατ- 1 δις. ευρώ ετησίως) για να μπορεί αφενός να συνεχίσει να μειώνει τα χρέη της και αφετέρου να υλοποιήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα -με αιχμή την επιθετική διείσδυση στις ΑΠΕ- μέσω του οποίου θα γίνει ο «πράσινος» μετασχηματισμός του ομίλου και θα διασφαλιστεί η βιώσιμη κερδοφορία του. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «άλλη συνταγή δεν υπάρχει», υπογραμμίζοντας ότι οι επενδύσεις σε ΑΠΕ περιορίζουν την εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών για την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, ο κ. Στάσσης ανέφερε ότι θα αποσυρθούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, σημειώνοντας ότι ορισμένες εξ αυτών τίθενται εκτός αγοράς και όχι εκτός συστήματος, μιας και υπάρχει ανάγκη να αξιοποιηθούν ως στρατηγικές εφεδρείες και όταν θα μπορούν να μπαίνουν στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας με μια ορισμένη και προκαθορισμένη αποζημίωση όταν τίθεται θέμα επάρκειας.
Σημειώνεται τέλος ότι ο επικεφαλής της ΔΕΗ ενημέρωσε την Επιτροπή της Βουλής για τις προμήθειες υγρών καυσίμων που προορίζονται κυρίως για την κάλυψη των αναγκών των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Όπως είπε, η προμήθεια ντίζελ για τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ ανέρχεται σε 820 χιλιάδες τόνους, εκ των οποίων, οι 240 χιλιάδες τόνοι προορίζονται για τον ΑΗΣ Αθερινόλακκου (Κρήτη) ενώ οι υπόλοιποι 580 χιλιάδες μεταφέρονται στον ΑΗΣ Λαυρίου και από εκεί με ναυλωμένα πλοία από την ΔΕΗ, φτάνουν στα υπόλοιπα νησιά που λειτουργούν ντιζελοκίνητες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Η ΔΕΗ επέκτεινε μέχρι και το τέλος του τρέχοντος έτους τη σύμβαση που είχε υπογράψει για το 2020 με την εταιρεία ΕΚΟ ΑΒΕΕ, κρίνοντας ότι παραμένει συμφέρουσα για την Δημόσια Επιχείρηση.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΗ: Προς νέες συμφωνίες για τα βιομηχανικά τιμολόγια για την περίοδο 2021-2022
ΔΕΔΔΗΕ: Αύγουστο οι δεσμευτικές προσφορές για το 49%
Money Review