Στις περισσότερες χώρες του κόσμου, τα αυτοκίνητα έχουν το τιμόνι στην αριστερή πλευρά και κινούνται στη δεξιά λωρίδα, ή αλλιώς, ακολουθούν τον “κανόνα της δεξιάς πλευράς”.
Σε κάποιες χώρες όμως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Πως και πότε θεσπίστηκαν οι κανόνες για το ποια πλευρά του δρόμου θα ακολουθούν τα οχήματα;
Όπως είναι γνωστό, οι πρώτοι που κατασκεύασαν μεγάλες οδούς (λεωφόρους) ήταν οι Αρχαίοι Ρωμαίοι. Σε αυτούς τους δρόμους κινούνταν μεγάλος όγκος ανθρώπων και ζώων. Υπήρξε λοιπόν η ανάγκη να θεσπιστούν κανόνες που να ρυθμίζουν την κίνηση αυτή.
Ο κανόνας στον Μεσαίωνα
Αυτός ο κανόνας υιοθετήθηκε και κατά το μεσαίωνα, αλλά ο λόγος δεν είχε να κάνει με την τροχαία κίνηση αλλά με την ασφάλεια του ταξιδιώτη και την ευγένεια. Σχεδόν όλοι όσοι ταξίδευαν το μεσαίωνα ήταν οπλισμένοι, κυρίως με σπαθιά, καθώς οι δρόμοι ήταν γεμάτοι με ομάδες κακοποιών που παραμόνευαν.
Ένας δεξιόχειρας, είχε συνήθως τη θήκη του σπαθιού του στα αριστερά. Η κίνηση λοιπόν στην αριστερή πλευρά του δρόμου, επέτρεπε στον ταξιδιώτη, εάν αντιλαμβανόταν ότι από απέναντι ερχόταν μια ομάδα που τον απειλούσε, να τραβήξει το σπαθί του με το “καλό” του χέρι και να τους αντιμετωπίσει κατά μέτωπο χωρίς να χρειάζεται να στρίψει το άλογο του.
Επίσης εάν ερχόταν κάποιος φίλος από την απέναντι πλευρά ήταν πιο εύκολο να του δώσει για χειραψία το δεξί του χέρι το οποίο επίσης θεωρούνταν το “καλό”. Ο κανόνας της “αριστερής λωρίδας” ήταν πλέον τόσο διαδεδομένος, που ο Πάπας Βονιφάτιος ο 8ος, τον έκανε επίσημο νόμο το 1300 μ.Χ. και ο οποίος έπρεπε να τηρείται ευλαβικά από όλους.
Πότε άλλαξε ο κανόνας;
Η αλλαγή του κανόνα έγινε στις Ηνωμένες Πολιτείες στις αρχές του 18ου αιώνα. Υπεύθυνοι γι’αυτό ήταν οι αμαξάδες της εποχής. Οι εμπορικές αλλά και οι επιβατικές άμαξες ήταν μεγάλες σε μέγεθος και κινούνταν με πολλά άλογα.
Ο αμαξάς για να μπορεί να έχει καλύτερο έλεγχο των αλόγων καθόταν συνήθως στο τελευταίο αριστερά για να μπορεί να χειρίζεται το λάσο με το δεξί χέρι και να καθοδηγεί τα άλογα. Λόγω της θέσης του αυτής, εάν βρισκόταν πίσω από άλλη πιο αργή άμαξα, δεν είχε οπτικό πεδίο για να δει εάν μπορεί να προσπεράσει ή όχι.
Έτσι σιγά σιγά, οι άμαξες άρχισαν να κινούνται στη δεξιά πλευρά του δρόμου για το λόγο αυτό. Το 1792, όταν και θεσπίστηκαν οι πρώτοι κανόνες οδικής συμπεριφοράς στην Πενσυλβάνια, θεσπίστηκε ως νόμος για τα οχήματα ο κανόνας της “δεξιάς λωρίδας” (Keep Right Rule).
Η αλλαγή στην Ευρώπη
Γι’ αυτό υπεύθυνοι είναι οι Γάλλοι. Υπάρχουν τρεις επικρατούσες θεωρίες για το τι τους οδήγησε στο να εφαρμόσουν τον κανόνα της “δεξιάς λωρίδας”. Η πρώτη έχει να κάνει με τη γαλλική επανάσταση και το ότι οι επαναστάτες ήθελαν να αλλάξουν οποιοδήποτε νόμο είχε θεσπιστεί από το Πάπα.
Η δεύτερη θεωρία, θέλει αυτή η αλλαγή να οφείλεται στην έχθρα των Γάλλων με τους Άγγλους, η οποία τους ανάγκασε να αλλάξουν ακόμη και την οδική τους συμπεριφορά. Η Τρίτη και τελευταία, θέλει αυτή η αλλαγή να ήταν απόφαση του Ναπολέοντα, χωρίς όμως να διευκρινίζεται ο λόγος που τον οδήγησε εκεί.
Πάντως αυτός ήταν, που μέσω των “Ναπολεόντειων πολέμων”, διέδωσε τον κανόνα της “δεξιάς λωρίδας” στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης που τον υιοθέτησε εκείνη την εποχή ήταν η Γερμανία. Πλέον χρησιμοποιείτε σχεδόν από όλο τον κόσμο.
Εξαίρεση σήμερα, αποτελούν μόνο οι χώρες οι οποίες διετέλεσαν πρώην αποικίες της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Οι Άγγλοι δεν χρειάστηκε ποτέ να αλλάξουν τον κανόνα της “αριστερής λωρίδας”, καθώς οι μεγάλες άμαξες δεν ήταν λειτουργικές στους μικρούς δρόμους της αγγλικής επικράτειας, ούτε και κατακτήθηκαν από κάποια χώρα ούτως ώστε να τους επιβληθεί νέος κανόνα όπως έκανε ο Ναπολέων και αργότερα ο Χίτλερ στις χώρες που κατέκτησαν.
Η μεγαλύτερη χώρα (σε πληθυσμό) αυτή τη στιγμή στον κόσμο που ακολουθεί τον κανόνα της ”αριστερής λωρίδας”, είναι η Ινδία.
πηγή : newmoney.gr