Η Γερμανία πρόκειται να εισαγάγει ένα μειωμένο εισιτήριο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς το επόμενο έτος, προκειμένου να ενθαρρύνει τους πολίτες να μειώσουν τη χρήση του αυτοκινήτου και να βοηθήσει τη χώρα να επιτύχει τους στόχους της για τις εκπομπές ρύπων.
Το Βερολίνο στοχεύει να γίνει κλιματικά ουδέτερο έως το 2045 και να μειώσει κατά 65% τις εκπομπές μέχρι το 2030 σε σύγκριση με το 1990. Η χώρα έχει επιτύχει μέχρι στιγμής συνολική μείωση κατά περίπου 40%, αλλά ο τομέας των μεταφορών έχει μείνει πίσω, με τις εκπομπές του 2021 να είναι μόνο 9,4% λιγότερες από το 1990.
Οι προσπάθειες της Γερμανίας για τη μείωση των εκπομπών θα εξεταστούν στη διάρκεια των συνομιλιών για το κλίμα στο πλαίσιο της COP27 στην Αίγυπτο που ξεκινούν το Σαββατοκύριακο.
Το νέο «Deutschlandticket», που παρουσιάστηκε αυτή την εβδομάδα, κοστίζει 49 ευρώ (47,76 δολάρια) το μήνα και καλύπτει απεριόριστες μετακινήσεις στη Γερμανία με τα τοπικά μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως λεωφορεία και προαστιακά τρένα. Αποτελεί επίσης μέρος των μέτρων που εισάγει το Βερολίνο για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του αυξανόμενου κόστους διαβίωσης.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα μειωμένο εισιτήριο κόστους 9 ευρώ το μήνα που ίσχυε μόνο για το περασμένο καλοκαίρι εκτιμάται από την ένωση των γερμανικών εταιρειών μεταφορών ότι απέτρεψε περίπου 1,8 δισεκατομμύρια τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά αντικατέστησε μόνο περίπου το 10% των μετακινήσεων με αυτοκίνητο.
Το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας αναγκάστηκε να καταρτίσει ένα πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης για τη μείωση των εκπομπών, αφού δεν κατάφερε να επιτύχει τον στόχο του πέρυσι με το υπουργείο να δηλώνει ότι η μεταρρύθμιση του συγκεκριμένου τομέα είναι πιο δύσκολη από ό,τι άλλων τομέων της οικονομίας, επειδή επηρεάζει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, η οποία δεν μπορεί να αλλάξει γρήγορα.
«Πρέπει να σημειώσουμε πρόοδο σε όλους τους τομείς της προστασίας του κλίματος, αλλά η κινητικότητα αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Μεταφορών.
Στη Γερμανία, που φημίζεται για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της, τα οχήματα έχουν γίνει πιο αποδοτικά, αλλά ο τομέας των μεταφορών δεν έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στη μείωση των εκπομπών, επειδή κυκλοφορούν σήμερα περισσότερα φορτηγά στους δρόμους απ’ ό,τι πριν από δύο δεκαετίες.
Για παράδειγμα, οι οδικές εκπομπές των εμπορευματικών μεταφορών είναι σήμερα κατά 17% υψηλότερες από ό,τι το 1995, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Γερμανίας.
Οι περιβαλλοντικές ομάδες λένε ότι η Γερμανία πρέπει να επιβάλει σε εθνικό επίπεδο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, να καταργήσει τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα και να σταματήσει την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ήδη από το 2025.
«Χρειάζεται μια μεταρρύθμιση του νόμου περί οδικής κυκλοφορίας, στον οποίο τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να προτιμώνται μαζικά αυτή τη στιγμή», δήλωσε στο Reuters η ειδικός της Greenpeace σε θέματα μεταφορών Μαρίσα Ράιζερερ.
Στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος που δημοσιεύθηκαν πέρυσι έδειξαν ότι ένα όριο ταχύτητας 120 χιλιομέτρων την ώρα στους αυτοκινητόδρομους της Γερμανίας, όπου δεν υπάρχουν περιορισμοί ταχύτητας, θα μπορούσε να μειώσει τις συνολικές εκπομπές CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κατά περίπου 2,6 εκατομμύρια τόνους ετησίως.
Ο κυβερνητικός συνασπισμός της Γερμανίας απέτυχε να συμφωνήσει σε ένα τέτοιο όριο ταχύτητας λόγω της αντίθεσης του φιλελεύθερου κόμματος FDP.
«Φυσικά, το όριο ταχύτητας δεν είναι η μόνη σωτηρία, αλλά είναι ένα μέτρο που μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί μέσα σε μια νύχτα, τότε ο τομέας μπορεί να αφοσιωθεί στα μεγάλα ζητήματα», δήλωσε η Ράιζερερ.
moneyreview.gr με πληροφορίες από reuters
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News