Ο «Γαστρονόμος» μάς συστήνει τα τσιγγάνικα μαγειρέματα!
Στον «Γαστρονόμο» Φεβρουαρίου κάνουμε ένα μεγάλο βήμα σε μαγειρικούς δρόμους που κανένας δεν είχε διαβεί πριν. Αποκλειστικά σε εμάς άνοιξαν οι πόρτες της ελληνικής τσιγγάνικης κουζίνας, όπου μας περίμενε μια υποδοχή γεμάτη έκπληξη, ενθουσιασμό και υπερηφάνεια. Δυναμικές Ελληνίδες Τσιγγάνες από τη Ρομά κοινότητα της Αμαλιάδας μάς έβαλαν στα σπίτια, στις κουζίνες και στις αυλές τους, μοιράστηκαν τις προγονικές πατροπαράδοτες συνταγές που έφεραν οι γιαγιάδες τους από τον τόπο καταγωγής τους, την Κωνσταντινούπολη, και ετοίμασαν για μας ένα μεγάλο, πολύχρωμο, φιλόξενο τραπέζι με ρομανέ χαμάτα: τσιγγάνικα μαγειρέματα.
Μαστόρικες πίτες, τελετουργικά ψωμιά και περίτεχνα μαγειρέματα που ξαφνιάζουν με την τεχνική και τη νοστιμιά τους, πασπαλισμένα με τη φλογερή τσιγγάνικη αγάπη για τα πικάντικα μπαχαρικά και με αληθινή λατρεία για τα ζωηρά χρώματα, συνθέτουν τραπέζια πληθωρικά, ζωντανά και σπουδαία.
Καλεσμένοι στα σπίτια τους, ακούσαμε τις ιστορίες των παππούδων και των γιαγιάδων τους όταν άφησαν την Πόλη, που τόσο αγαπούσαν και η οποία ήταν για αιώνες η πατρίδα τους, για να ξεκινήσουν τη δύσκολη ζωή στη νέα τους πατρίδα, την Ελλάδα.
Γνωρίσαμε τα έθιμά τους, ένα πολύχρωμο «υφαντό» από παμπάλαιες τσιγγάνικες και πολίτικες παραδόσεις και συνήθειες, τις οποίες κουβαλούν περήφανα και διαφυλάσσουν με αφοσίωση εδώ και γενιές, και τις παρουσιάζουμε μία προς μία, με τα ονόματα, τις ιστορίες και τις ερμηνείες τους.
Κοιτάζοντας όχι μόνο μπροστά, αλλά και γύρω του, ο «Γαστρονόμος» αναζήτησε, μέσα από το φαγητό, την ιστορία των Ελλήνων Ρομά όπως πραγματικά είναι. Μέσα από κείμενα-έκπληξη για την κοινωνία και την ιστορία τους, γινόμαστε κοινωνοί ενός πολιτισμού που παύει πια να είναι άγνωστος, γίνεται οικείος και γνώριμος σαν παλιός φίλος.
Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»
Μεγάλοι Έλληνες Ηθοποιοί Θεάτρου – Κυβέλη Αδριανού
Γεννημένη στα 1887, η Κυβέλη Αδριανού δέσποσε επί επτά δεκαετίες στο θεατρικό τοπίο, όντας μαζί με την Κοτοπούλη ένα από τα δύο «ιερά τέρατά» του.
Έδειξε την έμφυτη κλίση της στο θέατρο από τα πρώτα χρόνια της ζωής της. Υπήρξε αυτοφυές, λαμπερό ταλέντο, που δεν μπορεί να ενταχθεί σε καμιά συνομοταξία ηθοποιών, σε καμιά κατηγορία καλλιτεχνών, σε κανέναν κώδικα υποκριτικής, γιατί από μόνη της ήταν αυτόνομη προσωπικότητα, αυτεξούσια οντότητα.
Όμορφη, έντονη, εκρηκτική, αλλά και τρυφερή, χαριτωμένη, σφράγισε με την τέχνη της την ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου.
Οι ερμηνείες της, οι περισσότερες σε έργα που παρουσιάζονταν για πρώτη φορά στη χώρα, ήταν σε κλασικούς, δραματικούς, κωμικούς, ταπεινούς και αρχοντικούς ρόλους. Τους ευλόγησε όλους με τη λάμψη της, την τρυφερή θηλυκότητά της, τη νεανική αφέλειά της, το κελαρυστό χάιδεμα της φωνής της, την εμπνευσμένη υποκριτική της.
Έπαιξε με σύνεση κι άνεση όλα τα είδη θεάτρου: δράμα, κωμωδία, κωμειδύλλιο, τραγωδία. Τα σκηνικά της επιτεύγματα όμως ήταν οι κομψές ηρωίδες του γαλλικού μπουλβάρ. Αναμφίβολα υπήρξε η «βασίλισσα του μπουλβάρ».
Γυναίκα με έντονη πολιτική δράση, πνεύμα και τόλμη, η Κυβέλη συμμετείχε στην παράσταση που βρέθηκε στο επίκεντρο των συγκρούσεων για το γλωσσικό ζήτημα, το 1901, ενώ την ταραγμένη πολιτικά περίοδο του Εθνικού Διχασμού οι παραστάσεις της αποτελούσαν πολιτικά γεγονότα.
Σύζυγος του πρωθυπουργού Γεωργίου Παπανδρέου, έζησε από κοντά όλες τις πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές του τόπου. Ωστόσο εκείνη ήταν πάντα η μεγάλη πρωταγωνίστρια. Ακόμη και δίπλα σ’ έναν πρωθυπουργό. Η μεγάλη πρωταγωνίστρια της σκηνής αλλά και της ζωής.
Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»
Στο περιοδικό «Κ» το άδειο Λούβρο παίρνει ανάσα
Η πανδημία κρατάει το μεγάλο μουσείο της Γαλλίας κλειστό και οι συντηρητές των έργων τέχνης βρήκαν την ευκαιρία να κάνουν τη δουλειά τους σε ένα διάλειμμα από την καθημερινή υπερ-επισκεψιμότητα. Κι εμείς να σας δείξουμε το Λούβρο όπως δεν το έχετε ξαναδεί.
Με αφορμή τις καταγγελίες στον καλλιτεχνικό χώρο, αναρωτιόμαστε πού βρίσκονται σήμερα μερικοί από τους πλέον διάσημους κατηγορούμενους για σεξουαλική παρενόχληση από το πρώτο κύμα του αμερικάνικου #MeToo.
Το «Κ» συνάντησε στη Θεσσαλονίκη εθελοντές που καθαρίζουν γειτονιές, μια ομάδα γειτόνων που ετοιμάζονται να δειπνήσουν όλοι μαζί από τα μπαλκόνια τους και κατοίκους-ρεπόρτερ των προβλημάτων της περιοχής τους, οι οποίοι εξηγούν πώς μπορεί να υπάρξει ένα νέο, εξελιγμένο μοντέλο γειτονιάς στην μετά Covid εποχή.
O Θωμάς Δοξιάδης, ένας από τους πιο εξωστρεφείς Έλληνες αρχιτέκτονες τοπίου, μιλάει για τα μεγάλα του αθηναϊκά προτζεκτ (ανάμεσά τους και το Ελληνικό) και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει μια πράσινη πόλη.
Και καθώς ο Ρώσος πολιτικός αντίπαλος του Βλαντιμίρ Πούτιν, Αλεξέι Ναβάλνι, ξεκινά να εκτίει ποινή φυλάκισης δύο ετών και οκτώ μηνών, διεθνείς και Ρώσοι αναλυτές αναρωτιούνται αν η σύζυγος θα αναλάβει πιο ενεργό πολιτικό ρόλο στο άμεσο μέλλον.
Στο νέο τεύχος του περιοδικού «Κ» που κυκλοφορεί στις 14 Φεβρουαρίου μαζί με την Καθημερινή της Κυριακής.
Ταξίδια: Χειμερία Νάρκη
Φωτογραφικά στιγμιότυπα με χειμωνιάτικα τοπία της ορεινής Ελλάδας μάς μεταφέρουν σε αγαπημένους προορισμούς που φέτος δεν θα μπορέσουμε να επισκεφτούμε αυτή την εποχή. Στις μικρές συνομιλίες που είχαμε με κατοίκους από το Ζαγόρι, τα Γρεβενά, τα Ιωάννινα, τον Χελμό, τις περιοχές γύρω από το Καϊμακατσαλάν, τη Μακρινίτσα, το Λασίθι και τα Άγραφα μάς περιέγραψαν πώς περνούν χωρίς χειμερινούς επισκέπτες.
Κυκλοφορούν την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου με την Καθημερινή της Κυριακής