Σε ρυθμούς Black Friday ζει το λιανεμπόριο, καθώς, παρά το γεγονός ότι η εν λόγω ημέρα είναι μεθαύριο, 25 Νοεμβρίου, οι προσφορές έχουν ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα και θα συνεχιστούν από αρκετές επιχειρήσεις μέχρι και τη Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday.
Πρώτες στον χορό των προσφορών μπήκαν, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, οι αλυσίδες προϊόντων τεχνολογίας και ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, ακολουθούν οι αλυσίδες προϊόντων οικιακού εξοπλισμού και βεβαίως και οι αλυσίδες αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, αλλά και της λοιπής ένδυσης. Συμμετοχή υπάρχει και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Αν και η ακρίβεια αποτελεί τον μεγάλο φόβο του εμπορικού κόσμου για φέτος, ενώ πέρυσι ήταν τα πιστοποιητικά εμβολιασμού για την πρόσβαση στα φυσικά καταστήματα και το 2020 το lockdown, διατηρούν αρκετά υψηλές προσδοκίες, εκτιμώντας ότι ο πληθωρισμός μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για κάποιους να ψωνίσουν τώρα αντί να αναβάλλουν αγορές για αργότερα που οι τιμές θα είναι πιθανόν υψηλότερες. Τούτο επισημαίνει και ο Συνήγορος του Καταναλωτή σε σχετική ανακοίνωσή του, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Κινητήρια δύναμη πίσω από κάθε εκπτωτική περίοδο, ιδιαίτερα σε περιόδους παρατεταμένης οικονομικής ανασφάλειας, είναι κυρίως η ανάγκη των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και για τη μεγιστοποίηση της αγοραστικής τους δύναμης. Ωστόσο, οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές».
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), φέτος εκτιμάται ότι η καταναλωτική δαπάνη για αγορές την Black Friday θα διαμορφωθεί σε επίπεδα άνω των 120 εκατ. ευρώ, ποσό που στην πραγματικότητα είναι τουλάχιστον 50% υψηλότερο από μία «κανονική» Παρασκευή του Νοεμβρίου. Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, για τις επιδόσεις της Black Friday θα διαδραματίσει η συμπεριφορά των ίδιων των επιχειρήσεων, κατά πόσο δηλαδή θα κάνουν «γενναίες» και κυρίως πραγματικές προσφορές.
Yψηλές προσδοκίες
Οι αρκετά υψηλές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου για τον τζίρο της Black Friday και μάλιστα εν μέσω πληθωριστικής κρίσης αποδίδονται σε τρεις ακόμη παράγοντες: πρώτον στο γεγονός ότι φέτος για πρώτη φορά από το 2019 δεν υπάρχει κανένας περιορισμός για την πρόσβαση σε φυσικά καταστήματα, δεύτερον, στο ότι το λεγόμενο «δυναμικό κοινό» θα αξιοποιήσει σε σημαντικό βαθμό τη Black Friday και τρίτον, ότι τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την Κυριακή, 27 Νοεμβρίου 2022. Έτσι, λοιπόν, αν και σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ μόλις το 20% του γενικού πληθυσμού δηλώνει ότι θα δαπανήσει χρήματα για αγορές στο πλαίσιο της Black Friday, τα αντίστοιχα ποσοστά στις ηλικίες 18-44 ετών είναι πολύ υψηλότερα, κάτι που ενδιαφέρει ιδιαιτέρως τις εμπορικές επιχειρήσεις, μιας και πρόκειται για τους καταναλωτές εκείνους που δαπανούν τα περισσότερα χρήματα για ψώνια. Συγκεκριμένα, στην ομάδα 25-35 ετών το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι θα αξιποιήσουν την Black Friday για αγορές φτάνει το 32%, σχεδόν δηλαδή 1 στους 3, στην ομάδα 18-24 ετών το αντίστοιχο ποσοστό είναι 29% και στην ομάδα 36044 ετών 22%. Υψηλό επίσης είναι το ποσοστό, 28%, αυτών που δηλώνουν ότι θα ψωνίσουν την Black Friday και πρόκειται για καταναλωτές που κάνουν συνήθως ηλεκτρονικές αγορές.
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο του Black Friday για όσους επιλέξουν φυσικά να ψωνίζουν, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Το 80% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 8% μέχρι 50 ευρώ, το 6% έως 100 ευρώ, το 4% από 101 έως 200 ευρώ, το 2% από 200 έως 500 ευρώ και το 1% πάνω από 500 ευρώ.
Το γεγονός δε ότι τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά την ερχόμενη Κυριακή, 27 Νοεμβρίου, επιμηκύνοντας στην πραγματικότητα για όλους – ακόμη δηλαδή και για τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν έχουν ξεκινήσει ήδη τις προσφορές- την Black Friday για το Σαββατοκύριακο μετά την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, αναμένεται να αντισταθμίσει σημαντικό μέρος των απωλειών που υφίσταται το λιανεμπόριο από τις αρχές του χρόνου και που για τους κλάδους, πλην τροφίμων, μεταφράζεται σε μείωση του όγκου πωλήσεων της τάξης του 7% – 8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Τέλος, ένα σημαντικό μερίδιο των αγορών που θα γίνουν την Black Friday θα πρόκειται για αγορές εν όψει Χριστουγέννων (την απάντηση αυτή έδωσε σχεδόν 1 στους τρεις από αυτούς που θα ψωνίσουν).
Συμβουλές προς τους καταναλωτές για ηλεκτρονικές αγορές
Οι καταναλωτές, πλην των καλών τιμών, θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις ότι όντως πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια συμφέρουσα και ασφαλή συναλλαγή από νόμιμα και έγκυρα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως ενδεικτικά:
Ότι διατίθενται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος πλήρη ταυτοποιητικά στοιχεία: Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ (τον οποίο οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, ανατρέχοντας στον σύνδεσμο: https://www.businessregistry.gr/publicity/index).
Ότι παρέχεται ποικιλία εναλλακτικών τρόπων πληρωμής, συμπεριλαμβανόμενης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, και όχι μόνο η αντικαταβολή ή η τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
Ότι παρέχεται η δυνατότητα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, καθώς και, σε ευδιάκριτο σημείο της ιστοσελίδας του εμπόρου, το link προς τη σχετική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν από πριν ότι είναι ενεργό και ότι παραπέμπει στη σωστή υπερσύνδεση.
Ότι δεν εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών-συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και ενδεχομένως δόλιων προθέσεων και θα πρέπει, συνεπώς, να αποτρέπουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής, που ίσως εκ των υστέρων αποβεί επιζήμια.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Συνήγορος του Καταναλωτή: Προσοχή στους επιτήδειους σε Black Friday και Cyber Monday
Λιανεμπόριο: Μεγάλες προσδοκίες για τη φετινή Black Friday
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News