Μπορεί η πανδημία να συρρίκνωσε τον όγκο της αεροπορικής επιβατικής κίνησης κατά 60% το 2020 έναντι του 2019, όμως, ο κλάδος των αερομεταφορών παραμένει προσηλωμένος στον στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι και το 2050. Μόλις πριν από μερικές ημέρες, ο κλάδος παρουσίασε την πρωτοβουλία «Destination 2050» με στόχο τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050 για όλες τις πτήσεις από και προς την Ε.Ε., την Μεγάλη Βρετανία και την Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελευθέρων Συναλλαγών.
Οι αερομεταφορές αποτελούν ένα κλάδο με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (πριν από την πανδημία) της τάξεως του 4% και αντιπροσωπεύουν το 2% των εκπεμπόμενων ρύπων, σύμφωνα με στοιχεία της Standard & Poors Financial Services. Έχουν δηλαδή, τη μικρότερη συνεισφορά στην εκπομπή Co2, συγκριτικά, με άλλους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (41%) και η βιομηχανία (24%).
Παρόλ’ αυτά, για τις αερομεταφορές στρατηγικό στόχο αποτελεί ο μηδενισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους μέχρι το 2050, δίνοντας έμφαση, αρχικά, στην μείωση των εκπομπών στις πτήσεις εμβέλειας 2.000 έως 3.000 χιλιομέτρων, όπως και στις μακρινές διαδρομές.
Για το σκοπό αυτό η Aegean, όπως ανέφερε, ο αεροναυπηγός, διευθυντής Network Planning & Development της αεροπορικής εταιρείας, Γιώργος Γοβατζιδάκης στο διαδικτυακό συνέδριο “Green Liquid Fuels of the Future”, προχωράει στον εκσυγχρονισμό του στόλου της, υλοποιώντας, ταυτόχρονα, σειρά κινήσεων με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας της. Η αεροπορική διαθέτει παραγγελία για την απόκτηση 46 αεροσκαφών (με δικαίωμα προμήθειας 12 ακόμη) A320neo από τα οποία οκτώ παρελήφθησαν μέσα στο 2020. Οι νέες μηχανές (Pratt & Whitney GTF Turbofan) της νέας γενιάς αεροσκαφών προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου σε ποσοστό 15%, ανά πτήση, μικρότερες, από 19% έως 23% εκπομπές ρύπων ανά επιβατοθέση, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές αεροσκαφών. Η παραγγελία της Aegean, που αντιστοιχεί σε επένδυση 6-6,5 δισ. δολαρίων σε τιμές τιμοκαταλόγου και σε 2,5 έως 3 δισ. δολ. σε τιμές αγοράς, αποτελεί μία μετρήσιμη και αποδεδειγμένη λύση για την μείωση των εκπομπών, όπως ανέφερε ο κ. Γοβατζιδάκης.
Από το 1990, οπότε η Aegean διέθετε αεροσκάφη RJ 100, έως σήμερα (2020), η αεροπορική έχει μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της, κατά 50%, σε περίπου 110 κιλά Co2, ανά θέση, έναντι 230 κιλών Co2.
Εκτός από την ανανέωση του στόλου της, η αεροπορική, όπως αναφέρθηκε στο διαδικτυακό συνέδριο, υιοθετεί κινήσεις με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία της (π.χ. μέσω της βελτιστοποίησης των δρομολογίων της), ενώ προσανατολίζεται στη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Aegean το 2019 μαζί με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και τα Ελληνικά Πετρέλαια μελέτησαν την οργάνωση, σε επίπεδο logistics, που απαιτείται στον ΔΑΑ για την προμήθεια των αεροσκαφών με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, πραγματοποιώντας μία δοκιμαστική πτήση. Πέρυσι, ο κινητήρας V2500 των A320ceos έλαβε το πράσινο φως για την πραγματοποίηση δοκιμών με πράσινα βιοκαύσιμα, οι οποίες δύναται να πραγματοποιηθούν και στους κινητήρες GTF.