Home / Προτεινόμενα / Έσπασε τα ρεκόρ η συλλογή έργων τέχνης του συνιδρυτή της Microsoft

Έσπασε τα ρεκόρ η συλλογή έργων τέχνης του συνιδρυτή της Microsoft

Περιελάμβανε εξήντα έργα, τα οποία αγοράστηκαν έναντι συνολικά 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων – το μεγαλύτερο ποσό που έχει συγκεντρωθεί ποτέ σε πλειστηριασμό. Κανένα από αυτά τα έργα δεν έμεινε «στο ράφι» – οι γνώστες περιγράφουν τέτοιες περιπτώσεις με τον όρο «white glove sale». Είκοσι καλλιτεχνών οι δημιουργίες «χτύπησαν» τιμές επίσης πρωτόγνωρες, ενώ συνολικά πέντε πίνακες ζωγραφικής ξεπέρασαν το φράγμα των 100 εκατ. δολαρίων. Στα αλήθεια, έσπασε αρκετά ρεκόρ η μεγάλη δημοπρασία έργων της συλλογής του συνιδρυτή της Microsoft, Πολ Τζ. Αλεν (1953-2018), η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη. Και όπως σημειώνουν μέσα ενημέρωσης στις ΗΠΑ, ενώ η αγορά τέχνης φαινόταν πως έχει πιάσει ταβάνι, μάλλον επιβεβαιώθηκε πως, τουλάχιστον, τα ανώτερα στρώματά της παραμένουν ανεπηρέαστα από διεθνείς αναταράξεις.
Η εξέλιξη της βραδιάς διεφάνη ίσως από την αρχή της. Σύμφωνα με τον ιστότοπο The Art Newspaper, το πρώτο έργο που δημοπρατήθηκε πωλήθηκε αρκετά πάνω από την εκτιμώμενη αξία του: ήταν το «Quatre baigneuses» (1921) του Πικάσο, το οποίο ξεκίνησε από τις 600.000 δολάρια και έφτασε τα 3,4 εκατομμύρια. Μια φωτογραφία του Εντουαρντ Στάιχεν με τίτλο «Flatiron» (1904) ξεπέρασε επίσης τις προσδοκίες, με την τελική τιμή της να πλησιάζει τα 12 εκατ. δολάρια, τέσσερις φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση. Το έκτο έργο της δημοπρασίας, ο πίνακας «Concarneu, calme du matin» (1891) του Πολ Σινιάκ, «έκλεισε» στα 39,3 εκατ. κάνοντας σαφείς τις άγριες ορέξεις των υποψήφιων αγοραστών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο Αλεν είχε αγοράσει τον συγκεκριμένο πίνακα το 1998, σε τιμή περίπου υποδεκαπλάσια.

Τα έργα των $100+ εκατ.
Τα έργα που δημοπρατήθηκαν για πάνω από 100 εκατ. δολάρια ήταν το «Les Poseuses, Ensemble (Petite Version)» (1888) του Ζορζ Σερά (αγοράστηκε έναντι 149,2 εκατ. δολαρίων), το «La Montagne Sainte-Victoire» (1888-1890) του Πολ Σεζάν (138 εκατ.), το «Verger avec cyprés» (1888) του Βαν Γκογκ (117 εκατ.), το «Maternité II» (1899) του Πολ Γκογκέν (105,7 εκατ.), καθώς και το «Birch Forest» (1903) του Κλιμτ (104,5 εκατ.).
Το όριο του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων ξεπεράστηκε με το έργο υπ’ αριθμόν 32, ένα γλυπτό του Τζιακομέτι που δημοπρατήθηκε για 25 εκατ. δολάρια, ωστόσο, σύμφωνα με τους New York Times, ο δημοπράτης δεν ανακοίνωσε εκείνη τη στιγμή το ρεκόρ και έτσι οι παρόντες δεν είχαν επίγνωση της ιστορικότητας της βραδιάς. Το προηγούμενο αντίστοιχο ρεκόρ είχε σημειωθεί έξι μήνες πριν, όταν η συλλογή Μακλόου είχε δημοπρατηθεί από τον οίκο Sotheby’s έναντι 922 εκατ. δολαρίων.

Προβλέπουν σταθερότητα
Πώς εξηγούνται τιμές τόσο υψηλές όσο οι παραπάνω, καθώς και άλλες, όπως τα 55 εκατ. δολάρια που στην προχθεσινή δημοπρασία δόθηκαν για τον πίνακα «Small False Start» (1960) του Τζάσπερ Τζονς; Κάποιοι αναλυτές εκτιμούν ότι, καθώς το αποτέλεσμα των αμερικανικών ενδιάμεσων εκλογών δεν ήταν αποσταθεροποιητικό, ενέπνευσε εμπιστοσύνη στους μεγάλους αγοραστές. Αλλοι παρατηρούν γενικώς έντονη αγοραστική δραστηριότητα, που αφορά σπάνια αριστουργήματα της ζωγραφικής, ενώ κινητικότητα παρουσιάζουν και οι Ασιάτες συλλέκτες. Τα έσοδα της δημοπρασίας πάντως θα διατεθούν σε φιλανθρωπικά ιδρύματα, σύμφωνα με επιθυμία του Αλεν. Και ένα δεύτερο μέρος της συλλογής του (η οποία καλύπτει σχεδόν τα τελευταία 500 χρόνια της ιστορίας της τέχνης) βγήκε επίσης σε πλειστηριασμό χθες βράδυ, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν γίνει γνωστά τα αποτελέσματά του.
Πηγή: kathimerini.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview