Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που έθεσε σε διαβούλευση το υπ. Δικαιοσύνης
Τρεις μεγάλες αλλαγές φέρνει ο νέος πτωχευτικός κώδικας που έδωσε χθες σε δημόσια διαβούλευση ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Νίκος Παρασκευόπουλος, και έχει ως στόχο την ταχεία εξυγίανση βιώσιμων επιχειρήσεων και την επανεκκίνηση της οικονομίας:
1. Δίνει δεύτερη ευκαιρία άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας σε όσους ιδιοκτήτες ή μετόχους εταιρειών είναι συνεργάσιμοι στη διάρκεια της πτωχευτικής διαδικασίας. Μέχρι τώρα αμαυρώνονταν για τουλάχιστον 10 χρόνια και με τις νέες διατάξεις σε δύο χρόνια από την πτώχευση θα καθαρίζουν με δικαστική απαλλαγή υπολοίπων χρεών.
2. Αφοπλίζει… τα ύποπτα «κανόνια» επιχειρήσεων οπλίζοντας τους υπαλλήλους του ΣΔΟΕ και άλλων ελεγκτικών οργάνων του κράτους με ανακριτικές αρμοδιότητες ώστε να ελέγχουν τις οικονομικές καταστάσεις και την περιουσία των υπό πτώχευση εταιρειών.
3. Καθιερώνει «φαστ τρακ» διαδικασίες πτώχευσης, απομακρύνοντας, όπου κρίνεται αναγκαίο, τους οφειλέτες από τη διοίκηση των εταιρειών τους και απαριθμώντας συγκεκριμένους τρόπους ρύθμισης και διαγραφής χρεών, όπως μετοχοποίηση των οφειλών, επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής, μείωση του επιτοκίου αλλά και «κουρέματα» των απαιτήσεων. Κούρεμα μπορεί να γίνει ακόμη και για οφειλές προς το Δημόσιο. Επίσης δικαίωμα πτώχευσης θα έχουν μόνο οι εταιρείες που μπορούν να ανταποκριθούν στα έξοδα των πτωχεύσεων, ενώ δυνατότητα προσφυγής στο «άρθρο 99» θα έχουν κι εκείνοι με την πιθανότητα αφερεγγυότητας, δηλαδή ακόμη και οι επιχειρηματίες που βλέπουν για παράδειγμα ότι δεν θα μπορούν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση προκειμένου να επικυρωθεί συμφωνία εξυγίανσης θα πρέπει να έχει συναφθεί από τον οφειλέτη και από πιστωτές του που εκπροσωπούν το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των απαιτήσεων στο οποίο περιλαμβάνεται το σαράντα τοις εκατό (40%) των τυχόν εμπραγμάτως ή με ειδικό προνόμιο ή με προσημείωση υποθήκης εξασφαλισμένων απαιτήσεων. Το δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα, φορείς κοινωνικής πρόνοιας και ασφάλισης, δύνανται να συναινούν στη σύναψη συμφωνίας εξυγίανσης υπογράφοντας τη συμφωνία με τους ίδιους όρους που θα συναινούσε υπό τις αυτές συνθήκες ιδιώτης πιστωτής ακόμη και όταν με τη συμφωνία ο δημόσιος φορέας παραιτείται από προνόμια και εξασφαλίσεις ενοχικής ή εμπράγματης φύσεως.
Το πτωχευτικό δικαστήριο, εκτιμώντας τα αίτια και τις συνθήκες της πτωχεύσεως, ύστερα από σχετική έκθεση του εισηγητή, στην οποία καταχωρούνται και οι τυχόν παρατηρήσεις του οφειλέτη και των πιστωτών, και αφού ακούσει τον σύνδικο, αποφαίνεται ότι ο οφειλέτης είναι συγγνωστός, αν αυτός επιδεικνύει καλή πίστη τόσο κατά την κήρυξη της πτώχευσης όσο και κατά την διάρκειά της, είναι συνεργάσιμος με τα όργανα της πτώχευσης, η δε πτώχευση δεν οφείλεται σε δόλιες ενέργειές του. Αν υπάρχει εκκρεμής ποινική δίωξη για κάποια από αυτές τις πράξεις, το πτωχευτικό δικαστήριο μπορεί να αναβάλλει την απόφαση του μέχρι την αμετάκλητη περάτωση της ποινικής διαδικασίας. Η απόφαση ανακαλείται αν επέλθει μεταβολή πραγμάτων που να δικαιολογεί την ανάκληση.